Cała branża gastronomiczna w związku z pandemią znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Dowozy i wynosy to w tej chwili jedyne źródła przychodu dla restauracji. Na gastro-kurierach ciąży zatem ogromna odpowiedzialność, zarówno związana z bezpieczeństwem swoim, konsumentów oraz obsługi restauracji jak i za działalność lokali. Co robią kurierzy, żeby realizować bezpieczne dowozy? Jak klienci sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo?
Wirus wywołujący chorobę COVID-19 roznosi się droga kropelkową, ale wystarczy zadbać o odpowiedni poziom higieny i ograniczyć kontakty społeczne, aby skutecznie z nim walczyć. Dlatego też tak ważna jest codzienna kontrola stanu zdrowia kurierów rozwożących posiłki i codzienna dezynfekcja całego ich wyposażenia – w tym tak drobnych elementów jak kluczyki od samochodu. Jest to podstawa Kodeksu Dobrych Praktyk bezpiecznych dowozów posiłków, który został zarekomendowany przez Główny Inspektorat Sanitarny.
Kodeks został wypracowany przez ekspertów firmy Stava i Związku Pracodawców HoReCa i promowany jest w ramach akcji #bezpiecznedowozy, która wystartowała w kwietniu br. Mogą do niej dołączać wszystkie restauracje oraz firmy, które odpowiedzialnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa i chcą wspólnie promować najwyższe standardy. Na stronie akcji dostępna jest mapa restauracji zapewniających #bezpiecznedowozy oraz gotowe instrukcje i procedury sanitarne dla restauracji, które można bezpłatnie pobrać.
Zobacz również
– Zamknięcie lokali dla gości ma na celu ograniczenie rozprzestrzenianie się wirusa. Bezpieczniejszą opcją w czasie pandemii jest dostarczanie zamówionych posiłków przez wyspecjalizowane firmy kurierskie. Jedzenie przygotowywane i dostarczane zgodnie z systemami bezpieczeństwa żywności zapewnia bezpieczeństwo dostarczanych posiłków do klienta i dlatego w sytuacji pandemii jest dozwolone – mówi Joanna Terelak-Subramanian, ekspert bezpieczeństwa żywności i mikrobiolog, twórczyni platformy HACCP Online.
Jak kurierzy sprawdzają swój stan zdrowia? Mierzą temperaturę przed przystąpieniem do pracy, zapisują ją i potwierdzają, że nie ma symptomów infekcji, takich jak podwyższona temperatura, kaszel, katar czy duszności. Codziennie deklarują też czy nie mieli styczności z osobami z potwierdzonymi przypadkami koronawirusa lub osobami przebywającymi w kwarantannie. W przypadku objawów lub kontaktu z osobami z podejrzeniem lub potwierdzonym koronawirusem kurier zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie służby sanitarne i pracodawcę. Nie może też podjąć pracy.
Bezkontaktowa dostawa i bezkontaktowy odbiór jedzenia z lokalu
W zachowaniu bezpieczeństwa, kluczowe jest też odpowiednie przeprowadzenie dwóch podstawowych procesów w dowozie posiłku – bezkontaktowego odbioru jedzenia z restauracji i bezkontaktowej dostawy do konsumenta. Zachowanie właściwych standardów jest tutaj szczególnie istotne, ponieważ pomaga utrzymać odpowiedni dystans, co jest podstawą hamowania rozwoju epidemii.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Odpowiedzialne firmy kurierskie działają według procedur wypracowanych i zweryfikowanych pod kątem nowego zagrożenia wirusem SARS-Cov-2 w ramach systemu HACCP. Przeglądy systemu pozwoliły na wprowadzenie zwiększonego reżimu higienicznego i dopracowanie procedur. Jednym z elementów jest bezkontaktowa dostawa z restauracji do klienta polegająca na ograniczeniu do minimum kontaktu kuriera z klientem, przy zachowaniu reżimu higienicznego. Procedur bezkontaktowej dostawy zostały wprowadzone po to, aby ograniczyć kontakty kurierów z konsumentami – podkreśla Joanna Terelak-Subramanian.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak wygląda bezkontaktowa dostawa i inne procedury bezpieczeństwa?
Bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji i bezkontaktowa dostawa są ważne ze względu na zminimalizowanie rozprzestrzeniania się wirusa, ponieważ ograniczają lub całkowicie eliminują kontakt kuriera z obsługą lokalu, klientami i postronnymi ludźmi. Wyznaczenie specjalnej strefy buforowej i odpowiednia współpraca między restauracją a firma gastro-kurierską to kluczowe działania ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa. Z tego samego powodu kurierzy powinni ograniczyć wchodzenie do budynków klientów i realizować bezkontaktowe dostawy. Kurier, który kilkadziesiąt razy dziennie przejdzie się klatką schodową albo przejedzie windą, ponosi ogromne ryzyko zakażenia, a następnie dalszego przenoszenia choroby.
Płatności online zapewniają bezpieczeństwo
Ograniczanie płatności gotówką i stawianie na płatności online również ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ także pozwala ograniczać kontakty między kurierami a konsumentami. Gotówka oczywiście wciąż jest podstawowym środkiem płatniczym w Polsce i nie można całkowicie z niej zrezygnować.
– Płatności online i karta są najbezpieczniejszymi formami opłacania zamówień, z sanitarnego punktu widzenia, ponieważ nie wymagają przeprowadzenia tak skrupulatnych czynności dezynfekcyjnych, jak to ma miejsce w przypadku gotówki. Płatności bezkontaktowe, czyli płatności online, są w czasach pandemii najbezpieczniejsze. Kurierzy są jednak przeszkoleni w zakresie odpowiedniej dezynfekcji terminali płatniczych i gotówki – zauważa Joanna Terelak-Subramanian.
Więcej na temat zasad bezpieczeństwa dowozów posiłków można dowiedzieć się na stronie bezpiecznedowozy.pl. Znajduje się tam również mapa tych lokali, które zachowują odpowiednie standardy bezpieczeństwa.
Partnerami akcji #bezpiecznedowozy są Stava, Związek Pracodawców HoReCa, Pizza Hut, Telepizza, Sphinx, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy, New York Pizza Department, Makro, Makarun, Zdrowa Krowa, Meet & Fit Slow Food, 7th Street, Woody’s, HACCP Online oraz POSBistro.