Fot. Materiał prasowe Caritas Polska
51 mln zł w 2022 roku
W ubiegłym roku łączna wartość pomocy finansowo-rzeczowej udzielonej Caritas przez partnerów biznesowych wyniosła 51 mln zł. W ramach pomocy rzeczowej partnerzy biznesowi przekazali przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, artykuły higieniczne, ciepłą odzież, a także leki i urządzenia, takie jak generatory prądu.
Zobacz również
Wsparcia finansowego na konkretną działalność charytatywną udzielano organizacji poprzez wpłaty na konto, poprzez specjalne podstrony dla pracowników firm oraz we współpracy z bankami wykorzystując mechanizmy mikrodonacji.
W ramach wsparcia, jakie otrzymuje Caritas w postaci darowizn, 20% pochodzi od darczyńców biznesowych, natomiast 80% od darczyńców indywidualnych.
Uczciwość i przejrzystość
Pomoc realizowana na ogromną skalę wymaga od Caritas uczciwości i przejrzystości, co jest naczelną zasadą organizacji, a potwierdzają to liczne nagrody. Szczególnie znaczące było zajęcie przez Caritas Polska pierwszego miejsca w 15 badaniu Top Marka 2022 w dziedzinie projektów charytatywnych. Badanie to umożliwia szczegółową analizę prowadzonej działalności i identyfikację skuteczności podejmowanych inicjatyw oraz realizowanych kampanii. Niemniej ważne było wyróżnienie Caritas Polska najwyższą notą podczas oceny organizacji pożytku publicznego przez firmę audytorską Grant Thornton pod kątem jakości i zawartości sprawozdań finansowych i merytorycznych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Fot. Materiały prasowe Caritas Polska
Partnerzy na lata
Dla Caritas Polska niezwykle cenna jest wieloletnia współpraca z partnerami biznesowymi. Pozwala ona realizować projekty długofalowe, przekładające się na realną pomoc poszczególnym grupom społecznym.
Do wieloletnich partnerów Caritas Polska należy m.in. Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, oraz Fundacja Biedronki, z którymi od 2018 roku Caritas realizuje m.in. program „Na codzienne zakupy” skierowany do najuboższych seniorów. W ramach tylko ostatniej edycji programu (od kwietnia 2022 r. do stycznia 2023 r.) z tej formy pomocy skorzystało 11 tys. seniorów, a wartość wsparcia wyniosła 17 600 000 zł.
Pomoc żywnościowa to działalność, z którą najczęściej jest kojarzona Caritas. Dane wskazują, że 2,5% Polaków narażonych jest na niedożywienie. O bezpieczeństwie żywnościowym nie mogą mówić seniorzy, osoby wykluczone społecznie, a szczególnie bezdomni, rodziny wielodzietne i rozbite, a także uchodźcy. Zabezpieczeniu ich potrzeb służą liczne placówki prowadzone przez Caritas diecezjalne — m.in. domy pomocy społecznej, domy samotnej matki czy jadłodajnie.
Program „Na codzienne zakupy” realizujemy z Caritas Polska i 42 diecezjalnymi Caritas. 11 tys. seniorów otrzymuje stałe wsparcie w formie karty, którą można płacić za zakupy w sklepach Biedronka. W 2023 r. program ma wartość prawie 21 mln złotych. Dlaczego współpracujemy z Caritas? Myślę, że na pierwszym miejscu to jest kwestia wspólnych wartości, które motywują nas do działania. Druga rzecz to skala – Caritas ma struktury, które pozwalają dotrzeć do szerokiego grona potrzebujących. Ogromne znaczenie ma także wzajemne zrozumienie i zaufanie, którymi bez wątpienia wzajemnie się darzymy. Kiedy dwie duże organizacje łączą siły efektem są działania, które wpływają na życie tysięcy osób – mówi Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki.
Placówki te istnieją m.in. dzięki wsparciu partnerów biznesowych. Jednym z nich jest Lidl Polska wspierający jadłodajnie. Z prowadzonych przez Caritas jadłodajni w całej Polsce z roku na rok korzysta coraz więcej osób – niektóre dziennie przyjmują nawet kilkaset, do kilku tysięcy osób. Obecnie funkcjonują 74 jadłodajnie Caritas, a dzięki wsparciu partnera do końca roku będzie ich 80.
Dzięki naszej współpracy i programom Caritas, pomoc trafia do wszystkich grup, m.in. do dzieci, osób z niepełnosprawnościami, osób schorowanych. To jest dla nas bardzo ważne, że możemy tak szeroko działać. Inicjatywy Caritas mają dla nas wielką wartość. Na pewno możemy jeszcze dużo razem zdziałać – powiedziała Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektor Marketingu i CSR, LIDL Polska.
Niezwykle owocna jest także współpraca z Generali Polska, dzięki której Caritas realizuje m.in. program wsparcia Domów Samotnej Matki – miejsc tak bardzo potrzebnych i stale wymagających pomocy finansowej i rzeczowej. Dzięki partnerowi wsparcie w pierwszej edycji programu otrzymały trzy placówki. Wsparcie to obejmuje m.in. przeprowadzenie warsztatów dla przebywających w Domach mam dotyczących m.in. bezpieczeństwa, wychowania bez przemocy i planowania przyszłości. Dodatkowym elementem są zajęcia realizowane przez wolontariuszy z Generali Polska dotyczące prowadzenia budżetu domowego, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz wizażu.
Wspólnie z Caritas Polska, wprowadzamy jeden z programów należącej do Grupy Generali fundacji The Human Safety Net. Jest on dedykowany rodzinom w trudnej sytuacji z dziećmi w wieku 0 do 6 lat. To międzynarodowy program, ale dostosowany do potrzeb lokalnych. W Polsce wspólnie z Caritas Polska wprowadzamy projekt Dobry Początek w domach samotnej matki. Zaczynamy od trzech ośrodków, ale Caritas Polska, daje możliwość rozwinięcia tego programu na kolejne regiony Polski. Ponadto współpraca ta pozwala angażować naszych pracowników w wolontariat – powiedziała Justyna Szafraniec, Head of Communications, Generali Polska.
Społeczna odpowiedzialność
Caritas czuje się rzecznikiem ubogich i marginalizowanych, dlatego chce rozmawiać na temat różnych form angażowania się świata biznesu w działania charytatywne. Przy okazji prezentacji projektów, które różne firmy realizują we współpracy z Caritas Polska, warto podkreślać, że współpraca organizacji charytatywnych z biznesem przynosi wiele korzyści obu stronom.
Jesteśmy świadomi tego, że odpowiadanie na zmieniające się potrzeby grup defaworyzowanych oraz coraz częstsze sytuacje kryzysowe wymagają od nas pogłębiania współpracy z partnerami biznesowymi. Bez współdziałania nie byłoby możliwe rozwiązywanie największych problemów, z jakimi zmaga się współczesny świat. Pragniemy zatem być przykładem organizacji przejrzystej i mającej jasne cele, by pozyskać zrozumienie dla idei Caritas ze strony darczyńców indywidualnych i donatorów instytucjonalnych, bez których nasze możliwości działania byłby znikome – powiedział ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.
O korzyściach dla firm włączających się w społeczną odpowiedzialność biznesu i wyzwaniach, jakie stoją przed CSR Caritas jest zawsze gotowa rozmawiać, dlatego na spotkanie prasowe zaproszony został Ludwik Kotecki – doradca społeczny Caritas Polski i członek Rady Polityki Pieniężnej.
Trendy i wyzwania w kontekście pomocy to przede wszystkim starzejące się społeczeństwo. Dziś przeciętny Polak już ma 43 lata, a 20% z nas ma ponad 60 lat. Ta sytuacja będzie pogłębiać się w następnych kilkudziesięciu latach. Kolejnym ważnym aspektem jest kryzys klimatyczny, susze, upały, powodzie i inne gwałtowne zjawiska pogodowe. I w końcu trzeba powiedzieć o kryzysie związanym z napięciami geopolitycznymi, wojna w Ukrainie (i nie tylko) wiąże się z migracjami. Tu jest bardzo duże pole do działania biznesu – powiedział Ludwik Kotecki – Doradca Społeczny Caritas Polska i Członek Rady Polityki Pieniężnej.