Sieć sklepów Carrefour Polska, operator logistyczny InPost oraz jeden z pierwszych zarejestrowanych na polskim rynku operatorów system kaucyjnego PolKa – Polska Kaucja wraz z producentem wody Muszynianka rozpoczynają próbny rozruch systemu, w ramach którego mieszkańcy stolicy będą mogli odpłatnie oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach. Pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie potrwa 4 miesiące.
– System kaucyjny to element wielkiego wysiłku pozwalającego zapobiec katastrofie klimatycznej. Naszym celem jest, aby 90 proc. opakowań napojów zostało objęte recylkingiem – mówił Hubert Różyk z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Zobacz również
W ramach pilotażu będą odbierane odpłatnie od klientów trzy frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra. Zbiórka w sklepach Carrefour odbywać się będzie automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów lub zwrotomatów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– System kaucyjny ruszy od dziś za 100 dni roboczych. Pilotaż pozwoli nam sprawdzić zaplanowane procedury, maszyny, zobaczyć jak współpracują wszystkie składniki systemu – zauważyła Magdalena Markiewicz, prezes PolKa – Polska Kaucja.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pilotaż początkowo będzie realizowany będzie w czterech warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz dwóch podwarszawskich supermarketach (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja). Następnie, w kolejnych tygodniach, obejmie ona kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 placówek różnych formatów należących do tej sieci.
Zgodnie z założeniami ustawy kaucyjnej, od 1 stycznia 2025 roku, klienci, którzy będą oddawać butelki i puszki w miejscach zakupu napojów, otrzymają za nie zwrot wpłaconej kaucji w gotówce. W pilotażu realizowanym w warszawskich sklepach Carrefour klienci, w zamian za oddane opakowania, otrzymają zapłatę w postaci e-bonów drukowanych bezpośrednio przez butelkomaty, którymi od razu będą mogli zapłacić za zakupy w sklepach sieci. E-bony należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady. Finalna kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelkę zwrotną oraz po 5 groszy za każdą oddaną butelkę PET (do pojemności 3 litrów) oraz puszkę aluminiową (do pojemności 1 litra). Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty całej sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach konkurencji.
– Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło: „Zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika” zmieni się o 180 stopni, na hasło „Nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”. Wspólnie jesteśmy w stanie oczyścić miasto z butelek i puszek, poprawiając jakość środowiska w naszym otoczeniu, a przy okazji zrobić taniej swoje codzienne zakupy – przekonywała Justyna Orzeł, wiceprezeska Carrefour Polska.
Za stronę logistyczną pilotażu, czyli transport butelek, odpowiada InPost.
Zdjęcia: mat. pras.