W lutym zeszłego roku serwis Ceneo.pl wdrożył spersonalizowany system rekomendacji w swoim serwisie. Teraz udostępnia sprawdzone już rozwiązanie sklepom, które współpracują z porównywarką.
Aby zbudować skuteczny mechanizm rekomendacji, niezbędna jest wiedza o tym jakie produkty, w jakich sytuacjach są najchętniej wybierane przez kupujących. Znając zachowania i wybory jednych jesteśmy w stanie polecić właściwe produkty innym. Warunkiem jest wystarczająco duża liczba użytkowników w serwisie w połączeniu z dużą ilością produktów. Dlatego nie bez znaczenia jest fakt, że Ceneo.pl to jedna z największych witryn e-commerce w Polsce, którą miesięcznie odwiedza ponad 5 milionów użytkowników.
Zobacz również
– Bazując na latach doświadczeń, przed rokiem stworzyliśmy zaawansowany mechanizm rekomendacji produktów. Na Ceneo pojawiły się specjalne boksy z ofertami przygotowanymi indywidualnie dla każdego użytkownika. Przez rok testowaliśmy to rozwiązanie na Ceneo i muszę przyznać, że wyniki przerosły nasze oczekiwania. Nasz system rekomendacji nie tylko spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród kupujących, ale i bardzo pozytywnie wpłynął na wyniki sprzedaży. Stąd decyzja o udostepnieniu tego rozwiązania sklepom – mówi Anna Jasińska z Ceneo.pl
W jaki sposób dobierane są produkty do rekomendacji?
Wybór rekomendowanych produktów jest kluczem, jeżeli chodzi o skuteczność każdego systemu rekomendacji. Dlatego też w przypadku Ceneo postawiono na personalizację. Produkty do boksów dobierane są na podstawie wcześniejszych aktywności i wyborów danego użytkownika.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ważnym elementem są również zależności między samymi produktami na Ceneo. Są one grupowane na podstawie popularności, kategorii tematycznej czy marki. Specjalny algorytm decyduje, która z grup produktów wyświetla się w danym momencie, np. akcesoria najczęściej kupowane z produktem, którym interesuje się klient, albo najpopularniejsze produkty z kategorii, którą kupujący często odwiedza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo cały proces jest na bieżąco analizowany pod kątem jego efektywności. Algorytm sprawdza, która grupa produktów cieszy się największą popularnością i na tej podstawie „uczy się”, w jaki sposób jeszcze skuteczniej dobierać produkty w przyszłości.
– Sklepy, które chcą skorzystać z systemu rekomendacji Ceneo nie muszą zawracać sobie głowy kwestiami technicznymi. Przyjęliśmy założenie, że projektowane przez nas rozwiązanie ma być maksymalnie proste w użyciu. Dlatego sprzedawca nie musi niczego programować, a my udostępniamy gotowy kod, który wystarczy wkleić w źródło strony. Tym samym chcieliśmy zadbać o tych sprzedawców, którzy nie mają czasu, ani zasobów na projektowanie swoich własnych rozwiązań, a chcieliby w sklepach mieć zaawansowany system rekomendacji – dodaje A. Jasińska.
Wygląd boksów można konfigurować na wiele sposobów, zarówno jeżeli chodzi o wielkość, jak i kolorystykę. Ceneo udostępnia sklepom rekomendacje w dwóch wersjach: darmowej i płatnej. Wszystko po to, aby każdy sklep mógł przetestować nową funkcjonalność bez ponoszenia kosztów.
Więcej informacji na temat rekomendacji produktów dla sklepów można znaleźć na stronie: dlasklepow.ceneo.pl/narzedzia-dla-sprzedajacych/