Choć wiadomo od dawna, że jakość i kondycja sektora kreatywnego przekłada się na szereg gałęzi rynku, a nawet całą gospodarkę, temat pozostawał poza głównym nurtem dyskusji publicznej. Już samo wyznaczenie granic i zdefiniowanie tego sektora rodziło spory. Tymczasem, świadomość roli ekonomicznej i społecznej, jaką odgrywa, rośnie na całym świecie, podporządkowując sobie systemy edukacji czy procesy rekrutacyjne oraz kultury organizacyjne (od największych korporacji, po startupy). Polska pod tym względem ma wciąż lekcję do odrobienia, a ważnym krokiem w tym kierunku ma być raport poświęcony sektorowi kreatywnemu.
Centrum Kreatywności Targowa, warszawski inkubator przedsiębiorczości, który jest wydawcą publikacji, chce w kolejnych krokach jeszcze bardziej pochylić się nad tematem, badając kondycję sektora w naszym kraju i jego poziom mierzony za pomocą wymiernych wskaźników oraz analizować potrzeby i wyzwania związane z jego rozwojem. Raport jest punktem wyjścia do tych prac.
Zobacz również
– Nim zaprosiliśmy zacne i reprezentatywne grono autorek i autorów do współtworzenia raportu, musieliśmy rozstrzygnąć wiele ważnych kwestii. Na przykład to, którą z obecnych w obiegu definicji sektora kreatywnego uznać za najwłaściwszą, a później, w jaki sposób opracować strukturę raportu, żeby uzyskać możliwie pełny obraz tego sektora – wyjaśnia Ewa Janus-Khouri, dyrektorka zarządzająca Centrum Kreatywności Targowa.
Raport podchodzi do sektora kreatywnego szeroko, włączając do niego także obszary aktywności artystycznej. Oznacza to, że obok wydawcy czy fotografika, sektor kreatywny tworzą również przedstawiciele agencji reklamowych, architekci, projektanci gier, a nawet twórcy mody i rzemieślnicy 2.0 – wraz z ich dziełami.
W skład raportu wchodzi blisko trzydzieści autorskich rozpraw traktujących sektor z rozmaitych perspektyw – praktycznego (tu głos zabierają sami twórcy i przedsiębiorcy) oraz teoretycznego (eksperci i naukowcy).
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Publikacja dostarcza czytelnikom ogrom wiedzy teoretycznej, od liczby przedsiębiorców i twórców, przez ich potencjał mierzony PKB, po procesy biznesowe i potrzeby poszczególnych gałęzi sektora kreatywnego, a także szereg praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z kwestiami prawnymi, jak zabezpieczenie praw autorskich i patentów czy skuteczne komercjalizowanie własnego dzieła. W raporcie nie brakuje także bilansu bieżących potrzeb w zakresie legislacyjnym czy edukacyjnym sektora kreatywnego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport odpowiada między innymi na pytania, jak sprawić, że absolwent akademii muzycznej czy sztuk pięknych, będzie sprawnie poruszać się po rynku, pośród ogromnej konkurencji i kuszących propozycji? W jaki sposób zyskać partnera biznesowego albo finansowanie swojej potencjalnie innowacyjnej działalności? Jak szacować szanse danego projektu?
– Bez kreatywności nie ma konkurencyjnego biznesu, który przełamując schematy, tworzy innowacje i wychodzi przed szereg. A skoro tak, sektor kreatywny powinien być doceniany co najmniej tak samo, jak każdy inny. Wymaga on jednak, po latach zaniedbań, systemowego wsparcia, i do tego chcemy dążyć – mówi Ewa Janus-Khouri.
Raport tworzyli: Marek Kłoczko, Ewa Janus-Khouri, prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Konrad Ciesiolkiewicz, Karolina Slowik, Dr Kuba Łuka, dr hab. Aleksandra Przegalińska, Jowita Michalska, Jakub Turowski, Dr Maciej Madziński, Maria Parysz, prof. Krzysztof J. Kurzydłowski, Leo Turno, Zuzanna Mikołajczyk, Agnieszka Cichocka, Olgierd Cygan, Maria Tyka-Majewska, Daniel Woś, Włodzimierz Schmidt, dr inż. Jacek Kotarbiński, Łukasz Kępiński, Justyna Oracz, Marta Kubik, Jakub Sito, dr Michał Chlebowski, Magdalena Miernik-Grzesiowska, Przemysław Ruchlicki, Piotr Soroczyński, Maciej W. Hofman, Michał Ostoja-Ostaszewski, Marysia Surzycka.
Cały raport można bezpłatnie pobrać tutaj.
NowyMarketing jest patronem medialnym raportu.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko