Chińskie platformy zakupowe (marketplace) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów sprzedażowej części internetu w Polsce. Jak wskazują badania, najbardziej rozpoznawalne i najczęściej wymieniane przez Polaków platformy zakupowe online to Temu i AliExpress, które bez zastanowienia wymienia już co dziesiąty pytany w wieku powyżej 15 lat. Nieco w tyle pozostaje Shein, sklep online z odzieżą i dodatkami typu fast fashion, która jednak stopniowo zdobywa coraz większą rozpoznawalność.
Co ciekawe, już co czwarty Polak do 34. roku życia być może lub na pewno rozważy zakupy na AliExpress, lub Temu. To właśnie ta grupa wiekowa jest najliczniej reprezentowana na chińskich platformach zakupowych.
Zobacz również
Kto w Polsce zna chińskie platformy sprzedażowe
Jak pokazują badania, większość klientów chińskich platform e-commerce w Polsce stanowią kobiety. Sytuacja ta dotyczy zarówno Shein (65% klientów to panie), jak i Temu (56%), czy AliExpress (53%). We wszystkich wspomnianych przypadkach największą grupę stanowią osoby w wieku od 35 do 44 lat.
Allegro na czele, tuż za nim OLX
Mimo rosnącej popularności chińskich platform handlowych Polacy wciąż pozostają wierni krajowym rozwiązaniom. Zdecydowanie najczęściej wybieranym przez nich serwisem zakupowym online jest Allegro (89% ankietowanych), a na drugim miejscu uplasował się OLX (53%).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się AliExpress oraz Temu, do korzystania z których podczas badania przyznało się odpowiednio 32 i 28% ankietowanych. Shein, trzecia najbardziej znana w Polsce platforma e-commerce z Azji, cieszy się zainteresowaniem 19% kupujących w sieci.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Liczy się wygoda, czyli zakupy 24/7
Autorzy badania zapytali uczestników również o powody robienia lub planowania zakupów w internecie. W tym przypadku nie było zdziwienia: wśród najczęstszych wymieniano:
- możliwość robienia zakupów o dowolnej porze dnia i nocy (65%),
- opcję kupowania bez wychodzenia z domu (64%),
- a także opcję łatwego porównania cen i wytypowania sklepu oferującego najniższą cenę (60%).
Co ciekawe, fakt, że na internetowych platformach handlowych kupić można produkty na co dzień trudno dostępne (lub w ogóle niedostępne) w sklepach stacjonarnych, stanowi bodziec do zakupów zaledwie dla 28% pytanych.
Liczy się pierwsze wrażenie
Jednym z pytań zadanych ankietowanym przez przedstawicieli Pollster było to, dotyczące pierwszego wrażenia o zakupach na AliExpress, Shein lub Temu. Większość pytanych przyznała, że ceny produktów oferowanych na tych platformach e-commerce były atrakcyjne (49% zdecydowanie zgadza się z tym stwierdzeniem, a 45% raczej się z nim zgadza), a koszty przesyłki – akceptowalne (w sumie przyznało to 91% ankietowanych).
Ważnym aspektem dotyczącym robienia zakupów online na AliExpress, Shein lub Temu okazały się też przejrzyste (w sumie wg 80% ankietowanych) zasady zakupów.
Zapoznaj się z treścią całego raportu pt. „Chińskie platformy handlowe oczami Polaków” poniżej.
Zdjęcia: Raport pt. „Chińskie platformy handlowe oczami Polaków”
PS UOKiK nałożył karę na sieć DUKA. Do koszyków zakupowych trafiały niechciane przez klientów produkty
Prezes UOKiK nałożył ponad półtora miliona zł na DUKA International za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.