Weź udział w konkursie i wygraj egzemplarz książki!
Trzy poziomy podejmowania decyzji czy kryteria oceny celów przedsiębiorstwa to uniwersalne zasady zarządzania, ważne w każdym biznesie. W e-commerce wiele obszarów jest bardzo charakterystycznych, dlatego można wyodrębnić kilka punktów szczególnych dla handlu online.
Zobacz również
Ciekawe podejście zaproponowała Chloe Thomas, autorka książki „eCommerce MasterPlan”*. Według tej publikacji założenie sklepu internetowego (czy innego biznesu online) wymaga przejścia trzech kroków głównych składających się na 9 punktów (szczegóły w tabeli).
Tabela: Założenie sklepu internetowego – kroki do przejścia
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Źródło: opracowanie własne na podstawie Ch. Thomas „eCommerce MasterPlan. Your 5 steps to sucessful online selling”, UK, Kernu 2012.
W tej publikacji podstawą budowania strategii e-biznesu jest stworzenie modelu biznesowego (posłużono się modelem Canvas). W ramach tego modelu przedsiębiorca określa profil i potrzeby swojego klienta oraz propozycję wartości, czyli wyróżnik swojego biznesu. Z tymi dwoma punktami powiązany jest wspomniany już wybór asortymentu i skali działania. Wybór odpowiedniego modelu biznesowego pokrywa się z wyborem kanałów i opisaniem relacji z klientami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W kolejnych rozdziałach opisane jest budowanie odpowiedniej strony internetowej, ale o wiele większą wagę ma planowanie finansowe opisane w Rozdziale 6. Poza planem wejścia na rynek przedsiębiorca powinien także mieć plan wyjścia, w razie gdyby przedsięwzięcie się nie powiodło. Wybór odpowiednich produktów i metod ich promowania jest ściśle związany z planowaniem przychodów ( i kosztów) firmy.
Budowanie planu działania rozciąga się na cały proces budowania e-biznesu. Początek to analiza rynku, włącznie z analizą potencjalnych konkurentów czy wyszukiwaniem nisz rynkowych. Później jest to tworzenie wyjątkowej wartości dla klienta i planowanie sprzedaży, a następnie – mierzenie rezultatów tych działań.
Tradycyjny biznesplan
Do uporządkowania planów można wykorzystać również tradycyjny biznesplan, który może mieć różne formy, ale najczęściej pojawiają się w nim elementy takie jak:
- krótki opis planowanego przedsięwzięcia/ opis pomysłu,
- elementy planu marketingowego, takie jak:
- opis produktu czy usługi,
- charakterystyka rynku,
- opis otoczenia biznesowego, czyli m.in. klientów, konkurencji, dostawców,
- plany dotyczące promocji i dystrybucji,
- prognozy finansowe, w tym:
-plany dotyczące cen produktów i usług, prognozy sprzedaży i przychodów,
– opis inwestycji, czyli kosztów, jakie należy ponieść,
– prosty rachunek zysków i strat, bilans czy rachunek przepływów pieniężnych, - końcową ocenę opłacalności przedsięwzięcia.
Tworzenie biznesplanu to przygotowanie pomysłu na prowadzenie sklepu do jego późniejszej realizacji, ale jest to tylko plan. Handel elektroniczny rozwija się bardzo dynamicznie, a zmiany na rynku mogą bardzo silnie wpływać na zmianę warunków w biznesie.
Co wziąć pod uwagę przy wyznaczaniu celów w e-commerce?
Zrozumienie na jakim rynku działamy, czy też planujemy działać, jaki asortyment będziemy sprzedawać, czy z jakimi klientami będziemy się komunikować ma istotne znaczenie. Dlatego przy wyznaczaniu celów należy wykonać kilka podstawowych zadań takich jak:
- analiza rynku, zarówno tego tradycyjnego, jak i elektronicznego,
- analiza konkurencji zarówno w wymiarze tradycyjnym – offline jak i w internecie,
- badania e-konsumentów,
- badania naszych obecnych klientów,
- ankiety przeprowadzane wśród pracowników firmy,
- ankiety przeprowadzane wśród partnerów firmy,
Przy wyznaczaniu celów dla firmy można sobie dodatkowo pomóc bezpośrednią rozmową z klientami, pracownikami i współpracownikami firmy.
- rozmowa z klientami – wystarczą np. badania ankietowe sklepu, by dowiedzieć się, co mogłoby ułatwić im zakupy i sprawić, że będą kupować więcej. Warto zainteresować się tym, co w oczach klientów odróżnia sklep od konkurencji, co sprawia, że klienci zostają, a co przekonało ich do zakupów w innym miejscu,
- rozmowa z pracownikami – tu pracodawca może nawet osobiście poprowadzić rozmowy, aby dowiedzieć się, co motywuje ludzi do pracy w jego firmie, a co ich zniechęca. Być może pracownicy mają ciekawe pomysły na poprawienie efektywności pracy czy wyeliminowanie przeszkód.
- rozmowy z partnerami biznesowymi – pomagają szybciej identyfikować trendy w branży, wyszukiwać sprzedażowe bestsellery, najnowsze technologie zwiększające sprzedaż, nowe rozwiązania zmniejszające koszty działalności.
*Ch. Thomas, eCommerce MasterPlan. Your 5 steps to sucessful online selling, Kernu, UK, 2012.
Artykuł stanowi fragment książki pt. „E-commerce. Strategia- Zarządzanie- Finanse” autorstwa Justyny Skorupskiej.
KONKURS!
Aby zgarnąć jedną z trzech książek „E-commerce. Strategia- Zarządzanie- Finanse”, wystarczy odpowiedzieć na pytanie: Jaki sklep e-commerce wg Ciebie jest najbardziej przyjazny użytkownikowi i dlaczego?
Swoje zgłoszenia przesyłajcie do 16 października na adres [email protected], w tytule maila wpisując „E-commerce – konkurs”. Wygrywają 3 najciekawsze odpowiedzi.
Życzymy powodzenia!
Rozwiązanie konkursu
(Aktualizacja 18.10.2017)
Nagrody, czyli egzemplarze książki Justyny Skorupskiej otrzymują: Natalia Kocoń, Edyta Burakiewicz i Iga Socik. Gratulacje!