W ciągu ostatnich dwóch lat tempo digitalizacji komunikacji znacząco przyspieszyło. W trakcie pandemii spotkania online często zastępowały nam wydarzenia, które zwykle odbywały się w formule stacjonarnej. Jak zmieniały się oczekiwania i przyzwyczajenia uczestników w zakresie etykiety i norm zachowania? W ClickMeeting przyjrzeliśmy się temu po roku przerwy. Poniżej znajdziesz podsumowanie naszych badań.
Praca i nauka zdalna bez wątpienia mają wiele zalet. Nie da się jednak ukryć, że nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Bardzo często za niesatysfakcjonujące rezultaty nie odpowiada jednak technologia czy sam model działania, ale zachowanie innych osób. Początkowo rozsądnym wytłumaczeniem pojawiających się problemów był brak wcześniejszych doświadczeń z systemem zdalnym lub hybrydowym. Po dwóch latach spędzonych – w wielu przypadkach – w trybie home office wiele się jednak zmieniło. Brak znajomości etykiety wydarzeń online nie może być już wytłumaczeniem. Czy jako uczestnicy zrobiliśmy progres, a może wręcz przeciwnie? Między innymi o to pytaliśmy uczestników ankiety, którą przeprowadziliśmy w czerwcu 2022 roku na próbie 500 uczestników spotkań online.
Zobacz również
Ile zmieniło się w ciągu roku? Widać poprawę!
Najważniejsze pytanie, od którego rozpoczęliśmy badanie, dotyczy tego, czy w ciągu ostatniego roku respondenci odnotowali poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online. To wyjątkowo ważne: najczęściej to właśnie ten czynnik wpływa na doświadczenia towarzyszące wydarzeniom. Decyduje również o tym, czy współpraca lub zdobywanie wiedzy przebiegają w optymalny sposób.
Jak się okazuje, aż 53% uczestników ankiety stwierdza, że zachowanie podczas wydarzeń online uległo poprawie. 29% respondentów nie zwraca na to uwagi, a jedynie 18% nie dostrzega istotnej zmiany.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak widać, rozwijają się nie tylko narzędzia i technologia, ale również sposób, w jaki podchodzimy do wydarzeń online. To bardzo dobra informacja! Z drugiej strony wciąż wiele osób oczekuje wprowadzenia jednolitych zasad etykiety spotkań online: taką odpowiedź w tegorocznej edycji wskazało 49% respondentów – przed rokiem ten wskaźnik był wyższy o 4 punkty procentowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli poszukujesz odpowiedzi na pytania dotyczące etykiety wydarzeń online, zapraszamy do zapoznania się z bezpłatnym poradnikiem ClickMeeting Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów.
Co nas rozprasza? Rzeczy, których lepiej unikać
Nie da się ukryć, że pewne zachowania i elementy wydarzeń online potrafią być bardzo rozpraszające. Ponownie poprosiliśmy respondentów o wskazanie trzech czynników, które przeszkadzają im najbardziej.
Najwięcej osób stwierdziło, że przeszkadzają im szepty, inne dźwięki i hałasy, które słychać w trakcie wydarzenia. Tę odpowiedź wskazało 63% respondentów. Oczywiście, przynajmniej w większości przypadków, można tego uniknąć w stosunkowo prosty sposób: przede wszystkim należy wybrać ustronne miejsce. Warto również wyłączać mikrofon wtedy, kiedy nie zabierasz głosu. Niekorzystanie z tej funkcji przeszkadza 53% uczestników. Co ciekawe: w poprzednim roku tę odpowiedź zaznaczyło 68% osób. Widać więc, że zdążyliśmy się oswoić z narzędziami i wykorzystywać możliwości, jakie oferują.
A czy sami respondenci pamiętają o wyciszaniu mikrofonu, kiedy nie mówią? Okazuje się, że większość z nich zwraca na to uwagę! Aż 76% robi to regularnie, 13% stwierdza, że nie zawsze, a jedynie 11% rezygnuje z korzystania z tej funkcji.
W kontekście niezakłóconej komunikacji ważna jest jeszcze jedna funkcja platform do wydarzeń online – podnoszenie ręki pozwalające na zgłoszenie chęci zabrania głosu. Jak się okazuje, niekorzystanie z niej, które zwykle kończy się wchodzeniem sobie w słowo z innymi użytkownikami, rozprasza aż 74% respondentów.
Kłopotliwe włączanie kamery
Czy podczas spotkań online, np. spotkań zespołu w pracy czy zajęć na uczelni, trzeba włączać kamerę? Odpowiedź jest prosta: jeżeli uczestniczysz w wideokonferencji, należy to zrobić. Właśnie taki jest sens jej organizowania. Jednocześnie z pewnością niemal każdy uczestnik wydarzeń spotkał się z sytuacją, w której inne osoby w ogóle nie włączały kamery lub wyłączały ją w trakcie wydarzenia.
Jak się okazuje, sytuacja, w której większość uczestników ma wyłączone kamery, została uznana za szczególnie rozpraszającą przez jedną czwartą respondentów biorących udział w badaniu.
Nieco inną kwestią pozostaje patrzenie w kamerę w trakcie trwania wydarzenia. Oczywiście to dobra praktyka, która pozwala na zachowanie kontaktu wzrokowego pomiędzy uczestnikami. Jednocześnie stosunkowo często zdarza nam się skupiać na innym obiekcie – np. wizerunkach rozmówców czy prezentowanych materiałach. Jak podchodzą do tego uczestnicy badania? 46% nie zwraca na to uwagi, 26% traci wówczas pewność, do kogo kierowana jest wypowiedź,19% rozprasza się, a 9% dochodzi nawet do wniosku, że rozmówca ich ignoruje.
Zapytaliśmy także o to, czy w firmach respondentów wprowadzono nakaz włączania kamer podczas spotkań online. Okazuje się, że w zdecydowanej większości nie zdecydowano się na ten krok – 64% osób udzieliło odpowiedzi negatywnej, a 11%% wskazało, że nie wie. W 25% przedsiębiorstw wprowadzono natomiast taką regulację.
Przygotowanie do wydarzenia jest obowiązkowe
W ciągu ostatniego roku wyraźnej poprawie uległo również przygotowanie uczestników do spotkań, w których biorą udział. Przed rokiem 46% respondentów stwierdziło, że rozprasza ich sytuacja, w której prezenter nie ma przygotowanych dokumentów, które chce zademonstrować. W tej edycji badania taką odpowiedź zaznaczyło 31% osób.
Czy sami uczestnicy wydarzeń sumiennie przygotowują się do ich rozpoczęcia? 70% badanych stwierdziło, że dba o to, aby notatki i pliki potrzebne w trakcie spotkania były gotowe na czas. Kolejne 22% zaznaczyło, że robi to czasami, a jedynie 8% respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie zwraca uwagi na tę kwestię.
Zapytaliśmy również o bezpośrednie doświadczenia uczestników badania w tym temacie. Jak się okazuje, 79% z nich nigdy nie zakłóciło wydarzenia w związku z brakiem odpowiedniego przygotowania (np. potrzebą odnalezienia potrzebnych plików). 21% respondentów musiało natomiast zmierzyć się z takim problemem.
Od początku do końca
Podobnie jak przed rokiem zdecydowana większość uczestników badania oczekuje od swoich rozmówców przede wszystkim punktualności oraz pozostania w pokoju do samego końca wydarzenia. Jest to ważne dla 85% użytkowników (w poprzedniej edycji tę odpowiedź zaznaczyło 90% respondentów). Podobna liczba osób zaznaczyła, że dotyczy to wyłącznie prowadzących (8% w tym roku wobec 7% w 2021 roku), a łącznie jedynie niecałe 3% ankietowanych uznało, że nie jest to dla nich istotne lub nie mają zdania na ten temat.
Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.