fot. depositphotos.com
Każdy intensywnie rozwijający się sklep internetowy dotrze w końcu do punktu, w którym pozyskiwanie nowych klientów na rodzimym rynku stanie się bardzo trudne. Za właściwy kierunek ekspansji należy wówczas uznać zagranicę. Sprzedawcy znajdujący się w takiej sytuacji powinni więc zainteresować się tematyką cross-border e-commerce. Z naszego poradnika dowiesz się, jak prowadzić handel online na rynku międzynarodowym!
Cross-border e-commerce – na czym polega ten model sprzedaży internetowej?
Cross-border e-commerce to nic innego jak inicjacja sprzedaży online poza granice podstawowego kraju działalności e-sklepu. Takie rozwiązanie umożliwia marce lub konkretnemu produktowi zdobycie znaczącej przewagi konkurencyjnej. Aby transgraniczny handel internetowy był w ogóle możliwy, przedsiębiorstwo powinno najpierw zadbać o takie aspekty jak:
- infrastruktura logistyczna,
- tłumaczenie strony sklepu internetowego,
- kwestie prawne i podatkowe,
- integracja płatności.
Precyzyjne zaplanowanie powyższych działań operacyjnych minimalizuje ryzyko niepowodzenia ekspansji, ogranicza jej koszty i zapewnia płynny start działalności na rynku międzynarodowym.
Cross-border w Europie – czy warto sprzedawać za granicę?
Perspektywy dla handlu transgranicznego w Europie najlepiej obrazuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej. Zgodnie ze statystykami, stosunek zakupów międzynarodowych w odniesieniu do całkowitej liczby transakcji wynosi ponad 17%.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Dla polskich sprzedawców szczególnie ciekawym rynkiem mogą okazać się Niemcy, gdzie zakupy przez Internet robi nawet 94% wszystkich internautów (stan na 2020 r.). Jakby tego było mało, nasi zachodni sąsiedzi chętnie zamawiają produkty z zagranicznych sklepów internetowych – transakcje cross-border to około ¼ ogólnej sprzedaży online. Analiza wyraźnie pokazuje, że zarówno w Niemczech, jak i w innych krajach Unii Europejskiej handel transgraniczny będzie rozwijał się coraz szybciej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Strategia cross-border w 5 krokach – jak wprowadzić swój biznes na zagraniczne rynki?
Choć prowadzenie sklepu internetowego za granicą nie różni się właściwie niczym od e-commerce’u w Polsce, sam proces wejścia na nowe rynki wymaga od sprzedawcy odpowiednich przygotowań. Najważniejsze elementy strategii cross-border obejmują następujące kwestie:
1. Selekcja rynków
Pierwszym krokiem powinien być oczywiście wybór właściwych rynków, poprzedzony ich dogłębną analizą. Zagraniczny konsument różni się od polskiego, toteż ważne jest, aby zidentyfikować grupy potencjalnie zainteresowane produktami sklepu. Pominięcie tego etapu i działanie na podstawie intuicji może doprowadzić do kosztownych błędów i nieporozumień, mających negatywny wpływ na budżet firmy.
2. Analiza grupy docelowej
To krok, który powinien poprzedzić wejście na każdy rynek. Dokładne zrozumienie potrzeb potencjalnych klientów oraz ich zwyczajów stanowi gwarancję sukcesu w e-commerce. Planując ekspansję sklepu za granicę, należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy produkt będzie cieszył się tam taką samą popularnością jak w Polsce. Do najchętniej kupowanych artykułów w Europie należą ubrania, buty i akcesoria, a także książki i multimedia. Kategorie te wydają się więc najbezpieczniejsze dla strategii cross-border.
3. Dostosowanie strony internetowej
Wchodząc na rynek zagraniczny, należy zapewnić przyszłym klientom swobodę poruszania się po sklepie internetowym. W przeciwnym razie wszystkie działania marketingowe pójdą na marne, ponieważ użytkownicy nie będą potrafili odnaleźć się w witrynie. Jej dostosowanie do potrzeb konsumenta powinno obejmować zarówno profesjonalne tłumaczenie, jak i gwarancję bezpieczeństwa zakupów.
4. Organizacja usług logistycznych
Jak sprzedawać za granicę, prowadząc biznes z Polski? Najlepiej zdecydować się na współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym, który może przejąć od sprzedawcy wszystkie obowiązki związane z transportem towaru, jego magazynowaniem i realizacją zamówień. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego może spokojnie zajmować się aspektami marketingowymi i sprzedażowymi, mając gwarancję, że cała logistyka jest we właściwych rękach.
5. Gwarancja elastycznych płatności
Udostępniając swoją ofertę zagranicznym konsumentom, należy zapewnić im możliwość opłacania zamówień preferowaną przez nich metodą. Dostosowanie tego segmentu do realiów rynkowych zwiększy poziom wiarygodności i rzetelności sprzedawcy. Przy okazji warto zadbać także o sprawną komunikację z nowymi klientami. Można to osiągnąć w stosunkowo prosty sposób, wprowadzając różne powiadomienia i udostępniając użytkownikom status ich zamówień.
Logistyka cross-border – jak zarządzać procesami logistycznymi w handlu transgranicznym?
Z uwagi na fizyczny dystans, zarządzanie logistyką e-commerce w handlu międzynarodowym jest znacząco utrudnione. Tak jak wspominaliśmy wyżej, z pomocą przychodzą jednak profesjonalne usługi zewnętrznych operatorów. Powierzając im kluczowe procesy logistyczne, sprzedawca może liczyć na:
- sprawny odbiór towarów zamawianych od dostawców,
- magazynowanie asortymentu w odpowiednich warunkach,
- efektywne kompletowanie zamówień,
- szybką dostawę do klienta końcowego,
- kompleksową obsługę zwrotów i reklamacji.
Dzięki takiemu rozwiązaniu właściciel sklepu internetowego nie musi mieć nawet kontaktu z towarem. Realizacja zamówień pozostaje bowiem całkowicie w rękach kompetentnego operatora logistycznego.
Outsourcing logistyki cross-border – kiedy warto skorzystać z fulfillmentu dla e-commerce?
Fulfillment to jeden z najbardziej opłacalnych modeli logistycznych, jakie znajdują zastosowanie w cross-border e-commerce. Pozwala na ograniczenie wydatków związanych z magazynowaniem i transportem towaru, co w przypadku handlu transgranicznego z pewnością pozytywnie odbije się na budżecie firmy. Działając na ogromną skalę, operator może zaoferować sprzedawcy bardzo atrakcyjne ceny, które okażą się zdecydowanie niższe niż koszty utrzymywania magazynu i pracowników na własną rękę.
Decydując się na przykład na fulfillment M.B.B. Logistics, właściciel e-commerce’u zapewnia sobie między innymi oszczędności wynikające z atrakcyjnego modelu rozliczeń, a także większe możliwości rozwoju będące efektem zaawansowanego zaplecza i kompetencji operatora.
Artykuł powstał we współpracy z M.B.B. Logistics.