O czym należy pamiętać, poszukując wykwalifikowanego przedstawiciela marki w mediach?
Wybór odpowiedniej agencji PR nie jest skomplikowany, ale jak każdy proces poszukiwania biznesowego partnera wymaga autoanalizy przedsiębiorstwa. Przygotowania do ogłoszenia przetargu na obsługę PR warto więc rozpocząć od określenia potrzeb marki i celów, które firma chce osiągnąć dzięki współpracy z agencją. Wskazanie tych czynników ułatwi przygotowanie szczegółowego briefu, który jest dokumentem definiującym kierunek rozwoju firmy oraz określającym oczekiwania klienta względem agencji. Powinny się w nim znaleźć zarówno informacje o celach działań, grupie docelowej, proponowanych kanałach dotarcia oraz harmonogram i przewidziany budżet, ale również opis samej firmy, jej konkurencji i dotychczasowych działań marketingowych oraz sposób pozycjonowania marki na rynku. Im więcej konkretnych informacji się w nim znajdzie, tym większa szansa, że agencja precyzyjnie zaprojektuje kreatywne i efektywne działania dla marki.
Zobacz również
Następnie należy wykonać research agencji na rynku i wybrać te, które są najlepiej przygotowane, by sprostać wymogom wizerunkowym firmy, i mają duże doświadczenie w danej branży. Dobrym rozwiązaniem może się okazać także zapoznanie się z branżowymi case studies oraz zasięgnięcie opinii u marek, które prowadziły już podobne działania komunikacyjne. Ich rekomendacje konkretnych agencji będą najlepszym poświadczeniem jakości obsługi PR.
Nastawienie na efekt NOW
Decyzję klienta o podjęciu współpracy z agencją PR najczęściej motywuje chęć zdobycia jak najszybszych sukcesów mediowych. Tymczasem wartościowe wyniki wymagają długoterminowych działań, a nie krótkoterminowego maksymalizowania efektów. W przypadku marki, która dopiero rozpoczyna relacje z mediami, warto wziąć pod uwagę to, że rezultaty pracy PR będzie można zweryfikować dopiero w okresie od trzech do sześciu miesięcy. Taki czas pozwoli agencji wypracować trwałe i bezpośrednie kontakty z dziennikarzami i poznać specyfikę danego medium. Istotą skutecznych działań PR nie jest liczba wysłanych komunikatów i uzyskanych publikacji, ale konsekwentne budowanie wizerunku firmy jako eksperta w branży. To właśnie ten wizerunek jest najbardziej wartościową korzyścią wynikającą z prowadzenia komunikacji PR.
W trosce o standardy komunikacji
Bez względu na potencjał sprzedażowy produktu przebicie się z komunikatem do mediów wymaga solidnej pracy zarówno ze strony agencji PR, jak i ze strony klienta. Dlatego już na samym początku warto zadbać o standardy współpracy i wybrać zespół dedykowany do obsługi marki. Do jego pierwszych zadań będzie należało przedstawienie, jakie są możliwości komunikacyjne danego projektu, które media mogą zainteresować się materiałami i dlaczego nie wszystkie. Powinien on również wskazać, jakie są możliwe efekty planowanych działań oraz co należy uznać za cel, którego osiągnięcie będzie jednoznaczne z sukcesem. Po stronie klienta warto wybrać osobę odpowiedzialną za kontakt z agencją, która dodatkowo zapewni jej merytoryczne wsparcie. Dobrze, jeśli taki pracownik firmy ma doświadczenie w relacjach z mediami, pozwala to bowiem znacznie usprawnić współpracę z agencją.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Na czym opiera się skuteczność działań agencji?
Zatrudniając agencję PR, firma zyskuje profesjonalnego partnera, który wnosi do współpracy cenne doświadczenie potrzebne zwłaszcza w kontach z mediami. O skuteczności działań agencji decyduje fakt posiadania rozbudowanej bazy kontaktów oraz wypracowane relacje z konkretnymi dziennikarzami, które pozwalają zminimalizować przypadkowość prowadzonych działań i znacznie zwiększają szansę na publikację. Jednak największym atutem agencji jest jej kreatywność w projektowaniu strategii komunikacji i umiejętność korzystania ze zmieniających się trendów. Dzięki temu firmy nadąża za zmianami, zachowuje przewagę konkurencyjną oraz łatwiej trafia z przekazem do swojej grupy odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Agencja jest także nieocenioną pomocą dla klienta w przypadku kryzysu wizerunkowego. Jeżeli firma znajdzie się w takiej sytuacji, to istnieje ryzyko utraty jej wiarygodności i to właśnie do zadań agencji PR będzie należało zaprojektowanie odpowiednich działań wizerunkowych, żeby temu zapobiec. Kluczowa w komunikacji kryzysowej jest szybkość i adekwatność reakcji. Należy także pamiętać, że podczas kryzysu konieczne będzie przygotowanie licznych materiałów prasowych oraz odpowiedzi na zwiększoną liczbę pytań dziennikarskich w krótszym niż zazwyczaj czasie. Dodatkowo umiejętnie sformułowany komunikat oraz wspomniane już wcześniej wypracowane relacje z dziennikarzami zwiększą szansę marki na pozytywny rozwój wydarzeń w mediach.
Nasz klient, nasz… PARTNER
Na koniec rzecz, która wydaje się oczywista, a można o niej zapomnieć. Każda współpraca wymaga kultury biznesowej i osobistej oraz umiejętności słuchania i wychodzenia z własną inicjatywą. Dużo się dzisiaj mówi o budowaniu partnerskich relacji. Polegają one nie tylko na właściwym podziale zadań i kontroli jakości ich wyników, ale także na tworzeniu atmosfery wzajemnego zaufania. Tylko takie relacje mają szansę przekształcić się w długotrwałą i efektywną współpracę.