– W podcaście „digitalowa zajawka 360°” będzie potencjał do promocji kejsów, a także osób, które do tej pory nie błyszczały na konferencjach, a robią mega robotę! – na temat nowego podcastu „digitalowa zajawka 360°”, a także o tym, jaką rolę będzie pełnił w nim bot, rozmawiamy z jego twórcą Dariuszem Szpakiem.
Śpiewającego bota w podcastach chyba jeszcze nie było?
Uważam, że trudno jest samodzielnie, w ciekawy sposób opowiadać o tak twardym mimo wszystko know-how, jakim jest digital marketing. Zwłaszcza, że jego trend to pełna policzalność,tabelki, AI, i no właśnie… Rozmyślając nad obecnymi trendami, pomyślałem o tym, jak sprawić, aby te twarde sprawy ująć jednak w jakąś ciekawą i łatwo przyswajalną formę. Wtedy rozwiązanie pojawiło się niejako samo. 😉
Boty, automatyzacja, te trendy mają dzisiaj ogromne możliwości. Wiesz np., że są obecnie rozwiązania AI, które potrafią się nauczyć Twojego głosu, i idąc dalej można by próbować tworzyć podcast w moim imieniu przez bota? 🙂 To straszne i pasjonujące zarazem.
Zobacz również
Przede wszystkim uważam, że dobry podcast to taki, który ma swoją ciągłość, a prowadzenie biznesu nauczyło mnie, jak ważni są partnerzy. Bot to pewnego rodzaju wypełnienie mojego podcastu – pozwala mi się trochę kreatywnie bawić formą, zaciekawić słuchacza, pobudzić jego atencję, ale docelowo będę szukał partnera, być może nawet partnerów na podcasterów. Chciałbym, żeby z tego podcastu powstało w przyszłości coś większego, ale dobranie osób, które mają czas, nie poddają się zbyt łatwo, mają flow, pomysłowość, nie będzie proste.
Jeśli ktoś pod wpływem tego wywiadu stwierdzi, że dobrze czułby flow takiego podcastu, ma ciekawe doświadczenie, to zapraszam na mojego LinkedIna – pogadajmy. 😉
Przede wszystkim jednak w podcaście „digitalowa zajawka 360°” będzie potencjał do promocji różnych osób, które chcę wyciągać z szafy!
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Z szafy?
Kolokwialnie mówiąc – tak. Z szafy, tzn. na polskim podwórku jest wiele fantastycznych osób, które kryją się za monitorami swoich korporacji, startupów, agencji. Często to osoby, które nie są najbardziej wyfejmowane, nie występują na największych konferencjach, ale robią największą robotę. To właśnie ich chce ściągnąć do programu i nie tylko z nimi stworzyć społeczność, ale pozwolić im się nieco pokazać, przełamać pewien schemat.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nie chcę rozwijać dalej pewnego utartego schematu – tworzyć kolejnego programu, w którym są te same nazwiska. Jeżeli poprzez mój podcast uda mi się komuś pomóc zajść dalej, to będę się z tego bardzo cieszył. Nie nazwałbym może tego digitalowym „mam talent”, ale dla osób, które po prostu mają know-how, robią różnicę w swoich organizacjach, jest szansa na wyjście z szafy. To też szansa nie tylko dla osób, ale i agencji, startupów!
Na polskim podwórku tworzy się coraz więcej mega SaSS’ów, narzędzi digitalowych, powstaje sporo startupów. Jak dodamy do tego cały rynek reklamowy, agencje, to jak wiele fantastycznych kampanii rozwija się na naszym rynku, to jest mi mega żal, że się o tym nie mówi, albo mówi się po prostu za mało. Chcę oczywiście selekcjonować mocno takie kejsy. Jeżeli właśnie czyta mnie jakaś agencja, dom mediowy, startup, i czują tu potencjał dla siebie, można się do mnie odezwać na LinkedInie czy poprzez stronę. Chodzi po prostu o to, że Polska nie ma się czego wstydzić.
Twoje doświadczenie w SEO, performance, strategiach komunikacji, briefach i dużych markach pewnie trochę pomogło w podjęciu decyzji?
Tak, 15 lat doświadczenia to szmat czasu. Nie lubię tworzyć projektów, które nie mają solidnego zalążka. Mam nadzieję, że to doświadczenie predysponuje mnie do opowiedzenia kilku ciekawych historii, czy opowiedzenia o digitalu z trochę innej perspektywy. Dodatkowo… fascynuje mnie ciągły rozwój tej branży. Obecnie Facebook Meta, rozwój Tik Toka, kolaboracje marek z muzykami – jedną zresztą skomentujemy w kolejnym odcinku. 🙂
Jak często będą wychodziły odcinki?
W chwili gdy pojawia się ten wywiad, to na YouTube i Spotify można już posłuchać zerowego odcinka, o genezie. 🙂
Kolejne odcinki co poniedziałek, o 07:00 rano.
Dla każdego, kto lubi posłuchać podcastu przed pracą czy w trakcie to jest to mam nadzieję dobry tajming 🙂 Cały czas na podstawie ankiet będzie zreszta doprecyzować niuanse zwiazane z rozwojem odcinka. Same odcinki będą wychodziły w formie sezonów, a’la Netflix! Aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami, zalecam zasubskrybować kanały na YT, Spotify, a także dołączyć się do newslettera na stronie digitalowazajawka.pl.
O! to ciekawe! Skąd sam koncept sezonów?
Chciałbym, żeby słuchacze dostawali fajnie przygotowane materiały, a to zabiera mnóstwo czasu. Wiem już na pewno, że po 3-4 odcinkach nastąpi przerwa na 2. część 1. sezonu. 😉
Przerwy jednak nie będą długie, ale sam motyw Netflixa pozwoli mi lepiej zapowiedzieć każdy odcinek. Moim zamysłem jest, aby w miarę możliwości, każdy był bardzo dopracowany, merytoryczny, ale też spontaniczny, z flow, żeby się tego po prostu przyjemnie słuchało. 🙂
Czy Dariusz Szpak to dzisiaj nie tylko CEO agencji, ale też consultant/advisor?
Pomagam agencjom, dzieląc się swoim doświadczeniem, pomagam w wygrywaniu przetargów, kształtowaniu procedur. W świecie artystów, którzy współpracują razem z sektorem IT, analitykami pod jednym dachem brakuje często jasnych zasad postępowania. Świat kreacji jest bardzo plastyczny, a dodając do tego fakt, że klienci próbują przyspieszać launche wielu projektów, brak procedur może oznaczać spore kłopoty.
Jednocześnie brałem udział w wielu przetargach, od platform komunikacyjnych, strategii digitalowych, przez SEO/performance, skończywszy na rozwiniętych projektach IT. Korporacje znowu borykają się z wieloma problemami w tym obszarze: dobór partnerów przetargowych, sama konstrukcja przetargu, brief, a potem ewaluacja pracy spędza sen z powiek wielu marketerom. Moją rolą jest im pomoc tak przygotować przetarg, kryteria, a potem pomóc w ewaluacji, aby partnerstwo na linii agencja-klient nie było tylko pustym frazesem. Pomagam zresztą wielu firmom, doradzam, kształtuję, i całkiem nieźle się w tym czuję. 😉 Na stronie naszego podcastu digitalowazajawka.pl, oprócz newslettera, który pozwoli wszystkim być na bieżąco z odcinkami naszego podcastu, można zobaczyć zestawienie w czym pomagam, czy dla kogo działam.
Jak oceniasz obecną scenę podcastów w sektorze digitalu?
Uważam, że brakuje podcastów skupionych na strategii, insightach, kreatywności, o nieco szerszym podejściu. Jest to tematyka często przekazywana w formie bardzo akademickiej. Sektor lead generation, performance, to oczywiście turbo ważne tematy, ale jednak omawiane bardzo regułkowo, definicyjnie. W moim mniemaniu to nie zawsze są podcasty, których chętnie się słucha, a z drugiej strony… wiem, że nie od razu OX zbudowano – sam szukam optymalnej korelacji efektów, zaangażowania konsumentów, łączenia narracji na poziomie serca i rozumu, aby poruszać ich, inspirować, nakłaniać do refleksji, innego spojrzenia.
Czego można się w takim razie spodziewać? Co ma Was wyróżniać?
Kluczową rolę będzie kształtowała narracja, która łączy rozum i serce. Podcast i jego dalszy rozwój będzie kształtowała społeczność. Pozwolimy słuchaczom być jej częścią, mieć wpływ na to, jak podcast będzie się rozwijał. Wiedza, doświadczenie, wyjście poza standardowe formuły podcastu. Co więcej? Tak jak jest w tytule mojego podcastu: zero rozmów pod krawatem.
Podcast stworzyłem dla wszystkich osób chcących być na bieżąco, a jednocześnie usłyszeć merytorykę, w mam nadzieję całkiem ciekawej formie.
Ta branża pędzi jak szalona. Chcę ludzi wkręcić w ten świat, żebyśmy wszyscy rozwijali się dalej. Mamy w Polsce naprawdę świetnych specjalistów, o których nikt tak naprawdę nie wie i mamy też polskie brandy, które w digitalu nie potrafią nic, chociaż zatrudniają podobno najlepszych. Ja chcę trochę odwrócić ten trend.
To jeszcze powiedz nam na koniec, tematyka 360°. Na prawdę tak szeroko chcecie polecieć z tematem?
Zaczyna się od tego, że łączę marketing z kompetencjami IT, prowadzenie agencji digitalowej, która ogarniała mega duże tematy digitalowe – to sprawia, że tematów na sam start jest bardzo dużo. Nie chciałbym wyjść jednak poza pewne ramy merytoryki, tematycznie trudno mi było zapraszać artystów do programu tylko dlatego, że pracowali z dużymi markami, a wśród inspiracji były takie pomysły, aby było to trochę marketingowo-digitalowe talk-show. Mój fokus to jednak merytoryka. Gdy tworzymy kampanie zwykle jestem pierwszą osobą, która widzi ile jeszcze do poprawy, gdzie tkwią niedoskonałości, dążę do perfekcjonizmu, ale gdy projekt wychodzi na światło dziennie, osiąga konkretne wyniki, zdobywa laury to wiesz, że było warto. Niektóre projekty pokazały nam, że naprawdę warto się starać. Dobra kampania, case study jest jak magnes na kolejne briefy, które po 5 latach dalej Ci ściągają briefy, kampanie digitalowe z grywalizacją, interaktywnym wideo, czy po prostu dobre long-tailowe SEO, które napędza ruch i konwersje, a potem widzisz jak wartość Twojego trafficu winduje do góry. Mój bot mnie już upomina, abym wrócił do tasków, ale jeżeli będziecie głodni mojego gadania, już w tej podcastowej formie, to zapraszam, bo powinno być ciekawie. 🙂
Pierwszego odcinka podcastu „digitalowa zajawka 360°” posłuchasz na YouTube i Spotify.
O rozmówcy:
Darek Szpak – digitalowiec z zajawką. Jego doświadczenie to zarówno 15 lat doświadczenie, to zarówno prowadzenie 40-osobowej Agencji, jak i wykłady na największych konferencjach, kampanie poparte nagrodami, a także praca dla takich marek jak: Porsche, Volkswagen, Nivea, Bols, Danone, Amrest czy Sony. Jego portfolio to nieskończona ilość niebanalnych case’ów, którymi rozbijał digitalowy bank. I chociaż mogłoby wydawać się, że zdobył szczyt, on nie zamierza stać w miejscu. Jego najnowszy projekt, Digitalowa Zajawka 360°, to coś, czego jeszcze nie widzieliście – podcast o szerokim spojrzeniu na branżę, rozwój sektora digital, strategie digitalowe, łączący muzykę, entuzjazm, pasję i wiedzę – dla tych, którzy wiedzą, że zawsze można wiedzieć więcej, a jednocześnie w ciągłym rozwoju nie zawsze trzeba się spinać, i chodzić pod krawatem.
Artykuł powstał we współpracy z Dariuszem Szpakiem.