Dlaczego dziś potrzebujemy influencer marketingu? Jak nano i mikroinfluencerzy przekształcają podejście do reklamy

Dlaczego dziś potrzebujemy influencer marketingu? Jak nano i mikroinfluencerzy przekształcają podejście do reklamy
Wyobraź sobie, że chcesz przekonać ludzi do porzucenia czegoś, co wydaje się nierozerwalnie związane z ich codzienną rutyną – konsumpcja mleka pochodzenia zwierzęcego. Takie właśnie zadanie postawiła sobie marka Oatly, producent napojów owsianych.
O autorze
2 min czytania 2025-04-08

To fragment artykułu, który ukazał się w Playbooku #1 o influencer marketingu >>

Aby osiągnąć ten cel, w siedmiu krajach Europy zaprosiła do współpracy 46 twórców reprezentujących niezwykłą różnorodność pasji i talentów: od komików i magików, aż po artystów anime czy szefów kuchni z gwiazdkami na koncie. Rezultat? Przemyślany miks influencerów – od mikro po twórców o większym zasięgu – nadał kampanii wirusowy charakter. Różnorodne formaty treści i style komunikacji nie tylko przyciągnęły miliony odbiorców, ale także otworzyły dyskusję o roślinnych alternatywach, skutecznie przesuwając granice dotychczasowych nawyków konsumenckich.

Ta historia jest świetnym przykładem siły influencer marketingu w dzisiejszym, przesyconym przekazami świecie. W Polsce rosnąca konkurencja i malejące zaufanie do tradycyjnych form reklamy skłaniają marketerów do stawiania na mniejszych, autentycznych twórców, którzy potrafią realnie wpłynąć na postrzeganie marki. W kolejnych częściach artykułu prześledzimy najważniejsze wyzwania stojące przed marketerami oraz pokażemy, jak współpraca z nano- i mikroinfluencerami staje się kluczem do sukcesu w 2025 roku i nie tylko.

Wyzwania marketerów – czy influencer marketing jest naprawdę taki prosty?

Choć influencer marketing brzmi jak „idealne lekarstwo” na bolączki współczesnej reklamy, w praktyce nie zawsze jest usłany różami. Po pierwsze, gdy mowa o topowych twórcach, wysokie stawki często nie idą w parze z gwarancją efektów – szczególnie jeśli trudno zmierzyć zwrot z inwestycji (ROI). Po drugie, znalezienie influencera, który podziela wartości marki i działa na platformie odpowiedniej dla grupy docelowej, potrafi być długim procesem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niektórzy twórcy deklarują imponującą liczbę obserwujących, lecz wnikliwa analiza pokazuje, że duża część z nich to fałszywi followersi lub społeczność, która niewiele ma wspólnego z realnym zaangażowaniem. Wreszcie, nawet świetnie rokująca współpraca może zostać zniweczona przez nadmierną ingerencję firmy w proces twórczy – zbyt sztywne wytyczne zabijają autentyczność, będącą największym atutem tej formy komunikacji.

Jak współpracować z nano i mikroinfluencerami w 2025?

Nano i mikroinfluencerzy mogą odgrywać znacznie bardziej strategiczną rolę niż wyłącznie publikowanie postów w mediach społecznościowych. Marketerzy coraz częściej projektują kompleksowe kampanie, w których mniejsi twórcy biorą udział w różnorodnych aktywacjach: od targetowanego samplingu (online/offline) i marketingu rekomendacji (word-of-mouth), poprzez oceny i recenzje w e-commerce, aż po dłuższe działania mające na celu budowanie świadomości marki lub produktu. Taka różnorodność form zwiększa zaangażowanie, pozwala dotrzeć do odbiorców na różnych etapach ścieżki zakupowej, a w efekcie znacząco wpływa na konwersje i wizerunek marki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co istotne, badania Circana pokazują, że kampanie z nano influencerami mogą generować wyjątkowo wysoki zwrot z inwestycji – w branży spożywczej średni ROI w krajach europejskich osiąga nawet 4 EUR przychodu na każdy 1 EUR zainwestowany. To efekt ścisłej relacji twórców z niewielkimi, ale lojalnymi społecznościami, dzięki której wskaźnik zaangażowania (liczba komentarzy, rekomendacji, konwersji) rośnie. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, marki powinny:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • rozszerzać działania poza standardowe posty, angażując influencerów w sampling, rekomendacje oraz inicjatywy edukacyjne ukierunkowane na zwiększanie świadomości marki i produktu, wsparcie konwersji oraz generowanie opinii w e-commerce;
  • segmentować twórców i dostosowywać aktywności do konkretnych celów (np. zwiększanie świadomości, wspieranie sprzedaży, pozyskiwanie recenzji);
  • mierzyć nie tylko wskaźniki ilościowe (zasięg, kliknięcia), ale także jakościowe (sentiment, jakość rekomendacji, feedback z ankiet).

Tak rozumiana współpraca z nano i mikroinfluencerami staje się pełnoprawnym elementem strategii marketingowej: pozwala skutecznie budować wizerunek, zwiększać zaufanie konsumentów i osiągać realne zyski dzięki autentycznym treściom i prawdziwie zaangażowanym społecznościom.

Przeczytaj cały artykuł w Playbooku poznaj case study:

  • Purina PRO PLAN® Cat,
  • TRU+,
  • Oatly,
  • a także listę do’s & don’ts, dzięki której dowiesz się jak stworzyć skuteczną kampanię influencer marketingową.

Cały Playbook #1 o influencer marketingu przejrzysz poniżej lub pobierzesz TUTAJ >>

10 kwietnia 2025 roku (czwartek) o godz. 11 weź udział we wspólnym webinarze Territory Influence i portalu NowyMarketing na temat rozszyfrowywania ścieżki zakupowej. Dowiedz się, jak zamienić ruch w social media na realne zakupy. Zapisz się >> TUTAJ.

PS Influencer Marketing Top Trends 2025: Now & What’s Next