Doświadczenia przetargowe agencji PR [RAPORT]

Doświadczenia przetargowe agencji PR [RAPORT]
W ciągu ostatniego roku, większość przedstawicieli agencji PR-owych uczestniczyło w negatywnie ocenionych przez nich przetargach, które według badanych stanowią aż 30-50% wszystkich postępowań w branży PR. Tak prezentują się wnioski z raportu o „Doświadczenia przetargowe" stworzonego ZFPR przez K+Research w ramach kampanii „Partnerski PRzetarg".
O autorze
2 min czytania 2024-06-24

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights

Nieprawidłowe postępowania przetargowe w branży PR są wciąż powszechne. Zaledwie co piąta z badanych agencji PR-owych nie miała negatywnych doświadczeń przetargowych.

Najważniejsze wnioski

  • Najczęstszymi błędami utrudniającymi pracę agencji są: brak określenia budżetu na współpracę, niejasne kryteria oceny, nieprecyzyjnie opisane cele i zadania, niekompletna dokumentacja. Wśród najbardziej skrajnych doświadczeń wymienić należy „idea pitching” oraz „ghosting”.

  • Aż 25% badanych agencji uczestniczyło w postępowaniu, w którym miało poczucie, iż jego celem jest wyłącznie pozyskanie pomysłów przez Klienta, zaś 16% deklaruje, iż ich pomysł został wykorzystany i zrealizowany przez inny podmiot.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zaangażowanie agencji PR-owych w procesy przetargowe wpisane jest w specyfikę ich działania. Jednocześnie, udział w przetargach, niezależnie od jego wyniku, wiąże się z realnymi kosztami i obciążeniami po stronie agencji.

  • Większość przedstawicieli agencji twierdzi, że do przygotowania oferty przetargowej angażuje zazwyczaj dyrektorów (88%) oraz menagerów (83%), a zespoły projektowe uczestniczące w przetargach przeznaczają na ten cel od 10 do 30% swojego czasu pracy (83%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Planowanie postępowań przetargowych

Właściwe zaplanowanie procesu przetargowego to gwarancja efektywnego wykorzystania czasu oraz zasobów obu stron, dlatego ZFPR w raporcie nt. doświadczeń przetargowych agencji PR określił pięć obszarów, na które Zamawiający powinni zwracać szczególną uwagę przy planowaniu postępowań przetargowych, a są to:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • transparentność,
  • szacunek,
  • informacja,
  • terminowość,
  • feedback.

– Public relations to nie reklama. Obie branże mają wiele wspólnego, lecz każda z nich posiada unikalny charakter. Sam PR jest niezwykle złożony, co powoduje, że zakres potencjalnej współpracy będzie w dużej mierze determinował tryb przetargu, jak i kryteria wyboru agencji PR. Jako Związek Firm Public Relations, działając w oparciu o Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej i jednocześnie mając na uwadze specyfikę usług PR postanowiliśmy przyjrzeć się procesowi przetargowemu w naszej branży. Naszym celem jest uczynienie tego procesu bardziej efektywnym. Wierzymy, że wzajemne zrozumienie potrzeb i oczekiwań oraz szacunek pomiędzy Klientem i Agencją są kluczowe, aby rozpocząć oraz prowadzić owocną współpracę – mówi Daria Tworek, Wiceprezeska ZFPR.

– Wnioski z raportu jednoznacznie wskazują, że firmy traktujące agencje PR jako swoich Partnerów od samego początku, czyli procesu przetargowego, osiągają lepsze efekty, a klienci stają się ich beneficjentami. Taka współpraca wymaga transparentności, gotowości do słuchania i odpowiadania na potrzeby rynku. W dłuższej perspektywie przynosi to obopólne korzyści, tworząc trwałe i wartościowe standardy biznesowe – podkreśla Bartłomiej Kędzierski, Managing Partner Weber Shandwick.

Pełny raport:

źródło: zfpr.pl, stan na dzień 24.06.2024

O raporcie

Badanie zostało przeprowadzone wśród agencji członkowskich ZFPR przez K+Research w dniach 15.11-14.12.2023. W badaniu wzięło udział 24 przedstawicieli agencji PR (17 z agencji niesieciowych oraz 7 z agencji sieciowych).

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS ZFPR: Wzrosły wynagrodzenia i stawki w agencjach PR [BADANIE]

Związek Firm Public Relations opublikował wyniki najnowszego badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi firm z sektora public relations. Wynagrodzenia pracowników wzrosły średnio o 8% na poziomie płacy gwarantowanej w porównaniu z danymi z 2023 r., zaś stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 7%.

PS2 #NMInsights: „Warsaw Principles” – zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR

Związek Firm Public Relations przyjął „Warsaw Principles”, czyli zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR, opracowane przez Międzynarodową Organizację Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO). Stanowią one pomoc przy organizowaniu procesów oraz rozwiązywaniu dylematów etycznych, jakie pojawiają się podczas wykorzystywania przez PR-owców rozwiązań AI.