E-commerce na przełomie 2021/2022 (cz. 2)

E-commerce na przełomie 2021/2022 (cz. 2)
Które kampanie e-sklepów okazały się najciekawsze w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku?
O autorze
28 min czytania 2021-12-16

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

E-commerce na przełomie 2021/2022 podsumowują: Michał Zieliński, Agencja.com, Tomasz Chabowski, AF.agency, Sebastian Błaszkiewicz, Unity Group, Michał Holka, Cube Group, Kacper Rozenbaum, Opontia, Karolina Obszyńska, Fast White Cat, Agata Chmielewska, Piotr Wiśniewski, Circlewise.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Michał Zieliński
COO w Agencja.com

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

Coraz wyraźniej widzimy, że sklepy e-commerce chcą zabierać głos w ważnych społecznie sprawach. Przykłady? Marka YES przeprowadziła kampanię, która miała celu pokazanie tego, że każda kobieta jest inna, ma swoją własną historię i powinna być traktowana na równi z innymi w każdej dziedzinie życia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nacisk na pokazywanie „naturalności” był w tym roku bardzo wyraźny. Marka Dove przeprowadziła swoją kampanię niejako w odpowiedzi na spływające co chwila raporty dotyczące zatracania się w internetowych filtrach. Szczególnie w przypadku mediów społecznościowych, wiele osób dąży do „idealnego piękna”, a nie akceptuje siebie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

x-kom chciało natomiast połączyć Black Friday z przestrogą klimatyczną. Jedną z ról odegrał (oraz napisał scenariusz) znany lewicowy aktywista Jaś Kapela. Tuż przed premierą częstochowska firma wycofała się ze współpracy, tłumacząc to: „błędami na etapie analizy przy doborze uczestników projektu”. Rozgłos przy okazji „Czarnego Piątku” był, jednak czy o taki wydźwięk chodziło marce?

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Najważniejszym, bo najbardziej wpływającym na kolejne lata wydarzeniem w świecie e-commerce, jest oczywiście wejście na polski rynek Amazona. Amerykański gigant ma ochotę na przejęcie znacznego kawałka tortu na polskim rynku e-commerce. Mimo że początkowe miesiące można było uznać za niemrawe i określić je jako badanie rynku, tak wraz z uruchomieniem programu Prime możemy mówić o nowej jakości. Benefity, jakie oferuje największy zawodnik e-commerce, są atrakcyjne i przekonają na pewno sporą część konsumentów. Doświadczenia krajów Europy Zachodniej pokazują, że platforma Jeffa Bezosa potrafi bardzo szybko stać się numerem jeden na danym rynku.

Aktywności Amazona nie lekceważy Allegro (np. proponując nowe rozwiązania w programie Smart) i choć jest mocno osadzona w świadomości polskiego konsumenta, nie ma aż takich zasobów jak amerykański gigant.

Ważnym wydarzeniem jest też uruchomienie w Polsce – po latach oczekiwań – bety ekosystemu reklamowego Microsoftu (dawniej Bing Ads). O ile w liczbie użytkowników (tylko 4-5% udziału na polskim rynku) Bing nie ma porównania do Google, to efektywność tego kanału często jest nawet dwa razy wyższa.

Ze względu na to, że MS Advertising jest jeszcze w fazie zamkniętej bety, liczba sklepów korzystających z tego kanału jest niewielka, a to wiąże się ze znacznie niższymi stawkami za reklamę. Nierzadko różnica w CPC wynosi 75% w stosunku do Google. Dodatkowo Bing ma swoich unikalnych użytkowników, którzy bez tego kanału nie dokonaliby transakcji.

Warto też zwrócić uwagę na utrzymanie wysokiego poziomu zakupów online w okresie post-lockdown. Istniały obawy, że po okresie żniw w trakcie lockdownów, liczba użytkowników robiących zakupy przez internet wróci do poprzedniego stanu. Na szczęście dla branży, konsumenci dostrzegli wygodę tego kanału zakupowego, a zaufanie do handlu w internecie wzrosło. Nawet najwięksi retailerzy offline zwrócili większą uwagę na sprzedaż w sieci i rozwijają swoją działalność o e-commerce.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Tu też kluczowe może być wejście Amazona do Polski. Przyzwyczajenie użytkowników do jednej platformy zakupowej może stać się ryzykowne dla mniejszych sklepów. Pamiętajmy, że Amazon jest platformą zamkniętą, więc użytkownik nie ma szansy zapoznać się z marką sklepu. Analogicznie działa popularny już w Polsce AliExpress, gdzie sprzedawcy są praktycznie w stu procentach uzależnieni od tego marketplace’u.

Oczywiście można w kontrze stwierdzić, że Allegro w naszym kraju istnieje od wielu lat i nie wpływa to źle na branżę. Trzeba jednak pamiętać, że o ile Allegro nie ma zapędów monopolistycznych, to Amazon już tak.

Zachwiane łańcuchy dostaw i wysokie stawki frachtu oraz brak towaru na rynku nadal będzie problemem. Na początku roku trend ten na pewno się nie zmieni, więc możemy spodziewać się nadal wysokich stawek transportu morskiego, braku miejsca na statkach oraz niewystarczającej ilości towaru w hurcie, jak również u producentów.

Dla agencji digital zagrożeniem jest kierunek, w którym podążają największe ekosystemy reklamowe (Google, Facebook). Celem gigantów jest sprawienie, że pośrednicy tacy jak agencje digital, staną się zbędni już na etapie podstawowych potrzeb marketingowych sklepu. Klienci będą korzystać z agencji tylko w przypadku, gdy będą chcieli zanotować wzrost powyżej tego co zaproponuje nam kampania SMART.

Jest to szczególnie ryzykowne dla agencji jednokanałowych, które specjalizują się klientach SMB. Automatyzacja reklamy i działania największych zawodników, powodują, że wkrótce nie pozostanie nam nic innego jak tylko nacisnąć przycisk: „Sprzedaj moje produkty” i doładować konto w panelu reklamowym. Może to prowadzić do kuriozalnej sytuacji, w której sklepy internetowe ufając tym platformom, będą stwierdzać, że to jest maksymalny zwrot, jaki da się z tego kanału wyciągnąć. W tym samym czasie algorytm będzie tak dzielił wyświetlenia reklam, żeby jednak każdy dostał po kawałku.

Kłopotliwe może być też wprowadzenie przycisku: „Buy on Google”. Idea za tym stojąca jest dosyć ryzykowna dla sklepów, które chcą pracować nad swoją marką. To w uproszczeniu przycisk, który pozwoli użytkownikowi kupić produkt, nie przechodząc do strony internetowej sklepu. Innymi słowy, jest to pewnego rodzaju marketplace w samym Google, który może powodować wycinanie mniejszych marek z rynku.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Facebook zmieniający nazwę na Meta, wprowadził do ogólnej świadomości, to czym jest metaverses. Ten rynek dopiero raczkuje, natomiast płynie do niego nieprzerwany strumień inwestycji. Platformy zakupowe w wirtualnej rzeczywistości już powstają, a to, że gogle VR trafią pod strzechy, jest nieuniknione. W ciągu najbliższych kilku lat sklepy internetowe będą miały szansę zyskać przewagę wynikającą z pierwszeństwa. Następnie ta technologia stanie się normą i każdy liczący się zawodnik e-commerce, będzie musiał wdrożyć ją u siebie.

Wideo nadal będzie rosnąć w siłę. TikTok jest najszybciej rosnącą platformą social media, YouTube notuje nieprzerwane pasmo sukcesów. Natomiast na platformach takich jak AliExpress wideo produktowe to standard przy bestsellerach, a sklepy coraz częściej wykorzystują krótkie filmy na kartach produktu czy listingach. Konsumpcja wideo będzie tylko wzrastać. Ten trend jest jednym z ciekawszych, dlatego że wiele sklepów internetowych jeszcze nie ma pomysłu jak go wykorzystać, a inne z sukcesem wygrywają wyścig o klienta dzięki prostemu unboxingowi na karcie produktu.

Ciekawym trendem jest ten dotyczący spojrzenia holistycznego. Coraz większa świadomość właścicieli sklepów, powoduje, że widzą oni linie łączące każdy aspekt ich biznesu. W ostatnich czasach optymalizowanie UX było hitem, jednak mając świadomość ścieżki konwersji, możemy stwierdzić, że nasza obecność w wynikach organicznych będzie wpływać na rezultaty z reklam. Natomiast treści wideo, które tworzymy na potrzeby reklam na YouTube, możemy również wykorzystać na stronie internetowej.

Przykłady podejść holistycznych można mnożyć, jednak sprowadza się to do tego, aby myśleć o biznesie jako o całości. W rezultacie decyzję co do kierunku reklam Google powinniśmy podejmować na podstawie tego co mamy w magazynie, jakie mamy opisy na stronie, jak się pozycjonujemy czy np. tego ile „lajków” w social mediach zdobyły konkretne posty.

Warto też zwrócić uwagę na rozwiązania open banking, które ułatwiają powstawanie platform zakupowych. Dzięki temu rozwiązaniu utworzenie marketplace, który będzie dzielił wpłaty klientów automatycznie, staje się niezwykle proste. Wkrótce będziemy mogli zobaczyć wiele nowych niszowych projektów, które doskonale się odnajdą na rynku.

Tomasz Chabowski
managing partner w AF.agency

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

OLX – Cała Polska po sąsiedzku

Popularny serwis do ogłoszeń słusznie wprowadził własny system przesyłek, promując go intrygującymi spotami wideo o wciągającym i humorystycznym storytellingu. Portal podkreślił w nich lokalny charakter, odwołując się do swoich pierwszych kampanii promocyjnych i przewrotnie łącząc cały kraj sąsiedzkimi więzami.

ŁazienkaPlus – Wszystko zaczyna się w łazience!

E-sklep nadał łazience szczególnego charakteru – tworząc opowieść o intymnym miejscu, gdzie można być w pełni sobą i tym samym doświadczać pełnej gamy emocji. W kampanii marki obserwujemy ważne życiowe momenty, takie jak ślub czy pojawienie się nowego domownika, w których elementy wyposażenia stanowią ważne tło do wydarzeń. W centrum akcji promocyjnej stoi jednak człowiek, co sprawia, że konsumenci mogą się utożsamiać z prezentowanymi historiami.

eobuwie.pl – Każda para tworzy nową historię

To kolejny przykład doskonale zrealizowanego storytellingu o marce i jej produktach. W kampanii wizerunkowej portalu eobuwie.pl możemy poznać 10 opowieści, w których to właśnie buty odgrywają kluczową rolę, stając się pretekstem do opowiedzenia intrygującej historii. Pozornie prosty koncept pozwala na skuteczne wydobycie emocji, kryjących się w codziennych i różnorodnych sytuacjach.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Pojawienie się Amazona w Polsce

Po cichu i nieco z ukrycia, ale tym bardziej odważnie. Amazon wreszcie zawitał do Polski, a już pierwsze wskaźniki pokazują, że nie powtórzy falstartu eBaya. Co wniesie nowego na rynku? Zdecydowaną przewagę dzięki dystrybucji i własnym usługom – wraz konkurencyjną usługą Prime.

Odroczona płatność dzięki nowym usługom finansowym

Rozwiązania takie jak Klarna zmieniają pole gry na rynku handlu online. Jeszcze kilka lat temu powszechnie dostępne i przejrzyste instrumenty do odroczonych płatności były nie do pomyślenia w Polsce. Już w przyszłym roku mogą jednak stać się standardem w wielu e-sklepach.

Dynamiczne dostosowanie się branży automotive do nowej rzeczywistości

Branża motoryzacyjna, importerzy, dealerzy oraz podmioty trzecie (głównie finansowe) skutecznie przełożyli akcent obniżonych wyników sprzedaży w pandemii na zbyt duży popyt do możliwości produkcyjnych koncernów. Samochody kupujemy w sieci, same do nas przyjeżdżają i możemy je oddać po okresie próbnym – oczywiście, jeśli są dostępne.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

E-sklepy jako edukatorzy

W nowym roku to właśnie sklepy online przejmą rolę edukacyjną i komunikacyjną dla marek i produktów. Istotny będzie zatem rozwój contentu i sposobów na jego prezentację w miejscu, w którym konsumenci szukają informacji o interesujących ich artykułach – na kartach produktowych.

Dostępność produktów jako przewaga konkurencyjna

W wyniku pandemii w wielu branżach nastąpiły problemy z dostępnością produktów. Jest to wyraźnie widoczne w branży motoryzacyjnej, która boryka się z niedoborem nowych samochodów. W wyniku takiego stanu rzeczy przewagę zyskają te podmioty, które nimi dysponują – np. marki luksusowe. Zauważalny jest też wzrost na rynku wtórnym.

Personalizacja zakupowa produktów i usług

Konsumenci coraz częściej oczekują, że produkty i usługi, na które się decydują, będą miały wyjątkowy charakter. Wyzwaniem stanie się zatem ich personalizacja. Możemy się spodziewać rozwoju narzędzi, które będą ją ułatwiały, również w mniej oczywistych obszarach e-handlu.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Rozwój poszerzonej rzeczywistości

W 2022 roku możemy się spodziewać dalszego rozwoju rozwiązań z obszaru poszerzonej rzeczywistości. Wirtualne przymierzalnie staną się skuteczniejsze, wizualizacje w przestrzeni domu i ogrodu bardziej zachwycające, interaktywne instrukcje obsługi maksymalnie pomocne, a filtry w mediach społecznościowych jeszcze realniejsze.

Wymiana towaru w ramach zrównoważonego rozwoju

Coraz bardziej świadome ekologicznie społeczeństwo domaga się od marek rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój. Istotny wpływ na rozwój e-commerce w 2022 roku będą miały organizowane przez firmy zbiórki używanego sprzętu. Te już się odbywają – InPost prowadzi akcję dawania drugiego życia sprzętom elektronicznym, a IKEA – meblom.

Live commerce i technologie zakupów impulsywnych w sieci

W 2022 roku możemy się spodziewać także dalszego rozwoju sprzedaży online w formie streamingów na żywo. To odpowiedź na potrzebę obcowania z żywym produktem, bez konieczności wychodzenia z domu – którą wymusiła pandemia.

Sebastian Błaszkiewicz
dyrektor sprzedaży w Unity Group

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

  • Cyberpunk 2077 – „Night City zmienia wszystkich” / CD PROJEKT RED (Cyberpunk 2077)
  • Lepszy dom sprawdza się w sporcie / IKEA Retail i Decathlon Polska
  • Ogólnie kampanie realizowane przez OLX

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

1. Wzmożona aktywność marketplace’ów w Polsce

W 2021 roku mogliśmy obserwować początek zaciętej konkurencji pomiędzy wiodącymi marketplace’ami. Allegro, a więc hegemonowi polskiego rynku e-handlu, przyszło się zmierzyć najpierw z Amazonem, który wystartował w Polsce w marcu, a następnie z singapurskimi Shopee, które uruchomiło działalność w naszym kraju we wrześniu. Ponadto Aliexpress otworzył pierwsze centrum logistyczne w Polsce, co potwierdziło że Polska i ta część Europy jest dla azjatyckiego giganta po prostu ważna.

Warto zwrócić także uwagę na to, że coraz więcej polskich platform e-commerce także zaczyna działać w modelu marketplace, czyli oferuje w sprzedaży produkty wielu oferentów (np. morele.net, Empik). W tym obszarze na pewno wprowadzenie przez platformę Amazon usług Amazon Prime w bardzo atrakcyjnej cenie było wyróżniającym się posunięciem. Ten ruch wymusił na Allegro natychmiastową reakcję, czyli obniżenie ceny swojej flagowej usługi Smart. W ramach długoterminowej strategii wzmacniania swojej pozycji w kraju i regionie względem największych konkurentów, Allegro zapowiedziało też przejęcie czeskiego detalisty Mall Group.

Jednak moim zdaniem najciekawsze dopiero przed nami. Rok 2022 zapowiada się emocjonująco, a najwięcej zyskać na tym mogą przede wszystkim klienci kanałów online.

2. Ekspansja zagraniczna polskich platform e-commerce

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku zagranicznych marketplace’ów wchodzących na polski rynek, nasi rodzimi przedsiębiorcy coraz częściej realizują strategię wychodzenia poza Polskę. To zrozumiałe posunięcie, zważywszy na to, że lokalny rynek staje się dla nich za mały względem ich planów i ambicji.

Z dużą satysfakcją obserwuję to, w jaki sposób strategia ekspansji zagranicznej realizowana jest przez takie firmy jak CCC (wchodzenie na nowe rynki przez eobuwie) czy Answear.com (aktywność na Bałkanach).

3. Trwała zmiana nawyków zakupowych polskich konsumentów

W ostatnim czasie przeprowadzono wiele badań, których wyniki pozwalają przypuszczać, że zmiana nawyków zakupowych zainicjowana przez pandemię jest trwała. Przytoczę kilka z nich:

  • Z badania „Polacy na e-zakupach 2021” przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank wynika, że już ponad 80 proc. Polaków w ostatnim roku zrobiło zakupy przez internet. Najpopularniejsze kategorie to ubrania, obuwie i elektronika. 35% z nich robiło to nawet kilka razy w miesiącu.
  • Według badań Ceneo.pl, zainteresowanie zakupami przez Internet w grupie seniorów w trakcie pandemii wzrosło o 12% w stosunku do ubiegłego roku.
  • Według badania „Trendy w branży zakupów spożywczych online i dostaw żywności w Wielkiej Brytanii i UE”, przeprowadzonego również wśród 1000 uczestników w Polsce na zlecenie PayPal, 85% Polaków zamawia produkty spożywcze w sieci, a 41% planuje w ten sposób kupić żywność na Święta. W Polsce po pandemii aż 59% badanych częściej korzystało z płatności online, takich jak PayPal, a 40% stwierdziło, że nie czuje się teraz komfortowo, używając gotówki lub dotykając klawiatury w celu wpisania kodu PIN.

Na skutek tych niepodważalnych przemian obserwujemy masową migracja do kanałów cyfrowych tych, którzy „zaspali”, oraz potężne inwestycje tych, którzy od lat już tam są, a teraz jeszcze bardziej chcą wyprzedzić konkurencję.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

1. Ogólny wzrost kosztów wynikający z:

  • niekorzystnych zmian np. wprowadzenie Polskiego Ładu, którego koszty zapewne częściowo zostaną przeniesione na pracodawców,
  • Ogromnej presji płacowej i niedoboru specjalistów IT,
  • Galopującej inflacji.

2. Dalsze problemy związane z zaburzonymi łańcuchami dostaw. Rok 2021 dla wielu firm z branży e-commerce był z tego powodu bardzo trudny.

Ograniczenie przepustowości terminali i wstrzymywanie wysyłki promów kontenerowych odcisnęły swoje piętno na branży handlowej . Wywołały skokowy wzrost kosztów oraz problemy z dostępnością towarów. Duzi gracze e-commerce przewidując te zmiany, zadziałali wyprzedzająco i znacznie wcześniej przygotowywali się do końcówki roku. Mimo tego, już teraz wiemy, że występują braki w ofertach niektórych produktów.

Jednym z ważniejszych wyzwań będzie dla wielu firm też sam powrót do normalności, który potrwa jeszcze zapewne co najmniej kilka miesięcy.

3. Duża konkurencja, ekspansja marketplace’ów, rosnące koszty, problemy z logistyką, konieczność dużej aktywności marketingowej a jednocześnie presja ze strony klientów na atrakcyjne ceny.

To wszystko składa się na obraz rzeczywistości, w której dobrze radzić sobie będą Ci, którzy mają przemyślany i dobrze ułożony model biznesowy, w tym firmy stabilne finansowo z kapitałem na inwestycje. Niestety nie wszyscy, zwłaszcza mniejsi, przetrwają – obecnie kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,3 proc. firm e-commerce*, a zadłużenie e-handlu na koniec września 2021 wynosiło 292,4 mln zł.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

1. Dane – ich zbieranie, przetwarzanie i wykorzystywanie

Na znaczeniu zyskiwać będzie machine learning, data driven marketing i wszystko to, co pozwalać będzie firmom lepiej wykorzystywać gromadzone dane do poznawania konsumentów, ich oczekiwań, nawyków, trendów zakupowych, a co się z tym wiąże – podejmować przez nie lepsze decyzje.

2. Cyberbezpieczeństwo

Wzrost rynku e-commerce to także bardziej „atrakcyjne” pole działania dla cyberprzestępców. Już w tym roku mieliśmy „próbkę” możliwości i konsekwencji wynikających z takich ataków. Jestem przekonany, że w przyszłym roku cyberbezpieczeństwo będzie traktowane dużo poważniej, jako jeden z priorytetowych obszarów działania, w szczególności w dużych firmach i u operatorów e-commerce.

3. Wyzwanie aktualności i pełności informacji produktowej

Firmy widzą, że dobra informacja produktowa to zarówno podstawa marketingu online, ale także redukcja liczby zwrotów, która jest jednym z kluczowych wyzwań dla biznesów działającej online. Dlatego firmy z jednej strony inwestują w podstawę technologiczną, jaką jest tu PIM (Product Information Management), z drugiej – myślą także o tym, jak zautomatyzować i zeskalować metody wprowadzania opisów produktów unikalnych. Tworzenie części opisów często wymaga wiedzy branżowej i jest pracochłonne, a ludzi z właściwymi kwalifikacjami brakuje i są coraz drożsi. Rozwiązaniem może być zaangażowanie w proces video recognition połączonego z machine lub deep learning. Na rynku są już firmy eksperymentujące w tym obszarze.

* Źródło: www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/e-commerce-na-fali-wznoszacej-ale-nie-wszyscy-prze,68819/2

Michał Holka
marketplace manager w Cube Group

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

Marka Briju udostępniła wirtualną przymierzalnię biżuterii

Niedawno polska firma jubilerska Briju udostępniła aplikację umożliwiającą wirtualne przymierzanie biżuterii ze swojej oferty. To według mnie przełomowy moment dla polskiego e-commerce. Moduł Briju JewelARy to pierwszy w branży wirtualny salon jubilerski. Ta premiera pokazuje, że technologia rozszerzonej rzeczywistości (AR) już dzisiaj śmiało wkracza do polskiego e-handlu. Jestem bardzo ciekawy o ile wzrośnie konwersja sklepu Briju w kontekście wdrożenia tej aplikacji i kiedy tego typu rozwiązania staną się standardem w polskim e-commerce.

eObuwie i międzynarodowa kampania „Tu zaczyna się nowa historia” – w Polsce, Rumunii, Grecji, Bułgarii, Chorwacji, Słowenii, Czechach, na Węgrzech, Słowacji i Litwie

Na przełomie września i października marka eObuwie przeprowadziła międzynarodową kampanię „Tu zaczyna się nowa historia”. Zrobiła ona na mnie ogromne wrażenie ze względu na skalę działań, które obejmowały komunikację w kanałach digital i spoty telewizyjne aż w 10 krajach – Polsce, Rumunii, Grecji, Bułgarii, Chorwacji, Słowenii, Czechach, na Węgrzech, Słowacji i Litwie. W kampanii eObuwie podkreślało swoje rynkowe USP w postaci maksymalnej prostoty i przyjemności zakupów, darmową dostawę i szybkie zwroty nawet do 100 dni. Taka forma pokazuje, jak ważne jest zadbanie o szeroką komunikację wzbudzającą świadomość marki na pierwszym etapie lejka zakupowego. Niestety często ten etap jest traktowany przez decydentów jako zbędny koszt, bo nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż.

Wejście Pepco na Marketplace

W październiku marka Pepco uruchomiła internetową sprzedaż swoich produktów na ośmiu najpopularniejszych platformach zakupowych w Polsce – Allegro, Ceneo, Empik, Morele, Erli, Mall, Arena, Shumee. Co ciekawe, Pepco nie zdecydowało się uruchomić swojego sklepu internetowego, a oprzeć swoje działania e-commerce wyłącznie na marketplace’ach. Moim zdaniem jest to przykład działania z dużą świadomością i obalenia mitu, że na platformach sprzedażowych nie da się zadbać o działania brandingowe, a wyłącznie wzmacniać pozycję danej platformy. Pepco w wywiadach zaznaczyło, że jest to odpowiedź na oczekiwania klientów i element ekspansji rynkowej. Taki model sprawia, że firma ma szansę dotrzeć również do milionów nowych klientów obecnych wyłącznie na platformach Marketplace ze względu na wygodę i szybkość zakupów z szerokiego asortymentu, ochronę kupującego i programy lojalnościowe, takie jak np. monety Allegro.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Wejście Amazona do Polski i uruchomienie Amazon Prime

Wydaje mi się, że o wejściu Amazona do Polski powiedziano i napisano już niemal wszystko. Niemniej wciąż zauważam niedocenienie potencjału giganta wśród polskich sprzedających. Amazon, zgodnie ze swoją filozofią, kieruje się długoterminowymi analizami i strategią zdobywania rynków i widać to również na przykładzie naszego kraju. Dopiero w październiku zdecydowali się uruchomić pakiet Amazon Prime w Polsce. Z drugiej strony zrobili to kierując bezpośrednie uderzenie w Allegro z uwagi na cenę wynoszącą tyle samo, co pakiet Allegro Smart (49 zł na rok). Dla porównania Amazon Prime w Niemczech kosztuje 69 euro na rok. Amazon rozpoczął również intensywne działania promocyjne w Google, na Facebooku i na YouTubie. To wszystko dało wymierny efekt w postaci zwiększenia ruchu o 50% w październiku w stosunku do września (według danych SimilarWeb). Jestem pewny, że Amazon w Polsce będzie rósł dalej, a obecny czas jest idealny, aby stać się częścią tego wzrostu i zagościć ze swoją ofertą – zanim zrobi to konkurencja.

Postępująca produktyzacja na Allegro

Przełomowym wydarzeniem tego roku dla sprzedających na Allegro jest z pewnością postępujący proces produktyzacji, który wzbudza wiele emocji. Polega on na tym, że na wzór Amazona dla jednego produktu (numeru EAN) istnieje wyłącznie jedna karta produktowa, do której są podpięci wszyscy sprzedający dany produkt. To z jednej strony działania mające na celu zrobienie porządku z ofertami i ułatwienie zakupów kupującym. Z drugiej strony powoduje silnie negatywne reakcje wśród sprzedających, którzy obawiają się wojen cenowych i nie chcą inwestować w wysokiej jakości karty produktowe, które będzie wykorzystywała konkurencja. Produktyzacja jest z pewnością elementem sprzedaży, do którego należy się dobrze przygotować i zawrzeć w swojej strategii sprzedaży na Allegro taktyki posiadania unikalnych produktów i zestawów na wyłączność lub innych czynników, dzięki którym wygramy z konkurencją.

Wprowadzenie VAT-OSS

Wprowadzona w lipcu procedura VAT-OSS umożliwia rozliczanie całej sprzedaży do innych krajów Unii Europejskiej w ramach jednej zbiorczej deklaracji bez konieczności prowadzenia zagranicznych rejestracji VAT. To z pewnością duże ułatwienie dla wszystkich firm, które zastanawiały się nad ekspansją zagraniczną swoich kanałów e-commerce. Już teraz zauważam, że coraz więcej firm dostrzega ogromny potencjał sprzedaży na rynkach zagranicznych z uwagi na siłę euro, wielkość rynku e-commerce i znacznie większą siłę nabywczą np. niemieckiego klienta.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Logistyka – start usługi Allegro One Fulfillment, FBA na Amazon.pl, rozwój usług fulfillmentowych dla e-commerce, coraz większe wymagania Klientów

Zadbanie o logistykę to jeden z kluczowych elementów poprawienia doświadczenia klienta i budowania przewagi konkurencyjnej na rynku e-commerce. To również duże wyzwanie, bo dostawa produktu w ciągu 24 godzin stała się już w Polsce standardem i firmy, które planują wygrać z konkurencją, już dzisiaj muszą myśleć o dostawie tego samego dnia. Sposobem na rozwiązanie kwestii logistyki może być skorzystanie z usług zewnętrznych, np. modelu FBA od Amazon lub Allegro One Fulfillment. W tym przypadku wystarczy dobrze przekalkulować model prowizyjny tych usług, bo być może będzie nawet bardziej opłacalny niż utrzymywanie własnej logistyki.

Zapewnianie spójnych doświadczeń zakupowych w każdym z kanałów zgodnie ze strategią omnichannel i obecność w każdym kanale wpływającym na decyzję zakupową

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed e-commerce w nowym roku będzie według mnie obecność i zapewnienie spójnych doświadczeń zakupowych w każdym z kanałów wpływających na decyzję zakupową. Lejki zakupowe w e-commerce stają się coraz bardziej skomplikowane. Klienci mogą kupować nasze produkty w sklepie stacjonarnym, sklepie internetowym, na platformach sprzedażowych. Punkty styku przed zakupem obejmują zatem sieci społecznościowe, działania content marketingowe, performance, e-mail marketingowe, reklamy telewizyjne, radiowe, obecność na platformach marketplace. Firmy, które nie zadbają w swoich strategiach o obecność na każdym punkcie styku z potencjalnym klientem będą coraz bardziej zostawały w tyle.

Rozwój technologiczny – wyszukiwanie obrazem, voice shopping, personalizacja

Z roku na rok mamy do czynienia również z coraz bardziej intensywnym rozwojem technologicznym w obrębie zakupów internetowych. W Stanach Zjednoczonych prawie 40% gospodarstw domowych posiada inteligentny głośnik, co wiąże się ze zjawiskiem voice shoppingu. W 2022 roku według mnie największym wyzwaniem technologicznym będzie jeszcze większa personalizacja w e-commerce i dostosowywanie komunikacji sklepu, sposobu ekspozycji produktów, opisów i promocji pod poszczególne segmenty odbiorców. To wszystko wymaga zarówno zaplanowania działań i planów strategicznych, jak i przygotowania budżetów pod wdrożenia tych rozwiązań.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Wyszukiwanie produktów obrazem – Allegro uruchomiło tę opcję, eBay już to miał

Pierwszym takim trendem jest według mnie wyszukiwanie produktów obrazem. Niedawno Allegro wprowadziło taką możliwość, natomiast na eBayu czy Amazonie istniała ona już od jakiegoś czasu. To szczególnie ważny trend dla branż takich jak modowa i odzieżowa, gdzie klientki będą mogły wyszukiwać np. ubrania czy buty, które zauważyły w jakimś materiale multimedialnym, jak film lub serial. Z drugiej strony sprzedający z tych branż będą musieli zadbać o jeszcze wyższą jakość zdjęć produktowych i kontekstowych, aby umożliwić jak najprecyzyjniejsze działanie algorytmu wyszukującego.

Zakupy subskrypcyjne na przykładzie Amazona będą wprowadzone do Allegro

Trend zakupów w modelu subskrypcyjnym jest według mnie kolejnym, który pojawi się szerzej w polskim e-commerce w 2022 roku. Na Amazonie, który wyznacza światowe trendy w e-commerce, już od kilku lat istnieje możliwość dokonywania zakupów w formie abonamentu na produkty takie jak kosmetyki, karmy dla zwierząt lub inne produkty z kategorii FMCG. Z jednej strony to wygoda dla kupujących, którzy nie muszą pamiętać o uzupełnianiu zapasów i otrzymują rabat za zakup abonamentowy, z drugiej strony możliwość budowania większej stabilności przychodowej dla sprzedających.

ReCommerce – sprzedaż internetowa produktów używanych i z drugiej ręki, zapoczątkowana przez Zalando

ReCommerce to określenie, które pojawiło się w 2020 roku i coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Pod tym terminem kryje się zjawisko sprzedaży produktów używanych i z drugiej ręki. Myślę, że z roku na rok ten trend będzie coraz silniejszy. Już w tym roku Zalando ogłosiło swój program „Pre-Owned” związany właśnie ze sprzedażą produktów używanych, który wpasowuje się również w ogólnoświatowy trend coraz większej świadomości ekologicznej i dbania o planetę.

Kacper Rozenbaum
general manager Opontia na Polskę

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

O ile 2020 rok w e-commerce w Polsce to czas rewolucji po stronie popytu (kupujących), co objawiło się jako znaczne zwiększenie udziału online w całości sprzedaży detalicznej, to mijający rok był świadkiem olbrzymich przemian po stronie infrastruktury podaży.

Biorąc to pod uwagę, najważniejszym wydarzeniem ostatnich 12 miesięcy jest oczywiście wejście do Polski globalnych graczy rynku e-commerce. O ile wejście Amazona nie było dla nikogo zaskoczeniem, bo rynek oczekiwał go od lat, o tyle pojawienia się Shopee, giganta e-commerce z Azji Południowo-Wschodniej, nikt się nie spodziewał. Oba wydarzenia są ważne, ponieważ te dwie platformy w dłuższym terminie znacząco zmienią rynek, oferując nowe możliwości zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców.

Drugim kluczowym wydarzeniem jest rewolucja w obszarze infrastruktury logistycznej, którą najlepiej obrazuje rozwój rynku automatów paczkowych (APM). W zeszłym roku ta forma dostawy kojarzyła się tylko i wyłącznie z InPostem. W tym roku swoje plany własnej sieci APM zapowiedziały i zaczęły wdrażać Allegro, Orlen, Poczta Polska oraz Cainiao (logistyczne ramię Alibaby i AliExpress). W związku z tym w 2021 r. liczba APM w Polsce wzrosła o ponad 40%, a jeśli plany wszystkich graczy zostaną zrealizowane, to będziemy świadkami jeszcze szybszego wzrostu tego segmentu w 2022 roku. Innym elementem rewolucji w infrastrukturze logistycznej jest wdrożenie przez Allegro usługi fulfimentowej „One Fulfillment”.

Trzecim ciekawym wydarzeniem, które w dłuższym terminie może mocno wpłynąć na rynek e-commerce w Polsce, jest ekspansja usług BNPL (Buy Now, Pay Later). W 2021 roku usługi tego rodzaju uruchomiło Allegro, w ramach Allegro Pay, a do Polski wszedł oficjalnie gigant tej branży czyli Klarna – szwedzka firma wyceniana na ponad 45 miliardów dolarów. Z tego powodu Polska zaczyna być coraz bardziej interesująca na globalnej mapie rynku BNPL, na którym już teraz dużo się dzieje: wiodący globalni dostawcy usług finansowych, tacy jak PayPal czy Square realizują wielomiliardowe przejęcia, a Affirm, inny z liderów BNPL, nawiązał strategiczne partnerstwo z Amazonem w USA.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Dwa kluczowe i do pewnego stopnia powiązane ze sobą wyzwania to stabilność łańcucha dostaw oraz inflacja.

Jeśli chodzi o zawirowania w obszarze logistyki, w 2021 r. globalny łańcuch dostaw przeżył wstrząs – stawki transportu morskiego z Chin do Europy czy USA wzrosły kilkukrotnie, przy jednoczesnym drastycznym spadku dostępności i wydłużeniu się czasów dostawy. Zarówno mniejsi, jak i więksi gracze e-commerce będą musieli zastanowić się, jak zapewnić sobie pewne, szybkie i niedrogie dostawy. W przeciwnym razie mogą się boleśnie zderzyć z problemem braku towaru na półkach.

Drugim ważnym wyzwaniem jest przyspieszająca inflacja. Z badań firmy Adobe, monitorującej ceny na amerykańskim rynku e-commerce wynika, że w ostatnich miesiącach widać w e-commerce wzrost cen na poziomie ponad 3% rok do roku, kiedy przez okres 2015-2019 ceny w e-commerce spadały średnio 3% rok do roku. W Polsce też ten trend jest widoczny, częściowo wynikający ze wzrostu kosztów logistyki. Branża e-handlu będzie musiała zbalansować atrakcyjność cenową dla klienta z marżowością i trzymaniem kosztów w ryzach. To o tyle ważne, że w świadomości konsumentów e-handel to przede wszystkim wygoda i niższe ceny względem oferty sklepów stacjonarnych.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Z jednej strony wpływ będzie miała kontynuacja trendów zaobserwowanych w tym roku – czyli rozwoju infrastruktury logistycznej (automaty paczkowe, fulfilment, dostawy typu „same day”), z drugiej rozwój BNPL (Buy Now Pay Later) – oba trendy znacznie poprawiają doświadczenia zakupowe konsumentów. Ponieważ liderami tych zmian są marketplace’y, niezależni sprzedawcy, by dotrzymać im kroku, będą musieli przeanalizować zasadność udostępnienia podobnych rozwiązań w swoich sklepach.

Innym trendem technologicznym mającym wpływ na e-commerce w Polsce będzie social commerce (zakupy przy wykorzystaniu social media). Facebook i Instagram już od jakiegoś czasu oferują możliwość bezpośrednich zakupów, w tym poprzez wykorzystanie bezpośrednich integracji ze sklepem internetowym. Również kolejne popularne social media, takie jak TikTok oraz Pinterest ogłosiły w ostatnich miesiącach rozwój swoich rozwiązań e-commerce. Uwzględnienie przez TikTok funkcjonalności Live Shopping może potencjalnie stać się impulsem do rozwoju tego typu zakupów w Polsce i na Zachodzie, gdzie taki rodzaj aktywności jest nadal zdecydowanie mniej popularny niż w Chinach.

Karolina Obszyńska
business segment strategy manager, Fast White Cat

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce.

1. Kooperacja marek i to udana. IKEA i Decahtlon stworzyły wspólne billboardy i kampanię w social mediach, opartą na zaczepno-zabawnej komunikacji pełnej ripost, celnych uwag kierowanych do drugiej strony i błyskotliwych promocji własnych produktów. Idea? Marki miały wzajemnie motywować się (i klientów) do aktywności fizycznej w domu. W ten sposób oba brandy podkreśliły swoje USP, pokazując, że w dobrze urządzonym mieszkaniu, znajdzie się miejsce na rozłożenie maty i korzystanie z hantli. No i gratulacje dla marketingowców, którym udało się poprowadzić tak niełatwy, obustronny projekt. Jak zdobyliście te akcepty?

2. Paczkomaty Allegro. Nie dość, że paczkomaty biją rekordy wygody i użyteczności, to teraz, za sprawą Allegro, mogą ubiegać się o koronę najpiękniejszej. Zamiast blaszanych konstrukcji, Allegro chce budować paczkomaty z drewnianymi ścianami i pokryte roślinnością. Zgrabna referencja do natury, o którą powinniśmy lepiej dbać. To duży plus, kiedy marka dba nie tylko o swoje KPI, ale także przestrzeń miejską, którą swoimi działaniami może szpecić albo upiększać. Allegro robi to dobrze.

3. Netflix i e-sklep z ubraniami i gadżetami, inspirowanymi serialami. Netflix jest wszędzie. Robi najlepsze kampanie, ma najlepiej prowadzone social media i wszystkie must seen seriale. A teraz postanowił zmonetyzować swoją bazę seriali i ma już własną działkę w eCommerce. W ofercie znajdują się m.in. streetwearowe ubrania i figurki nawiązujące do anime „Yasuke” i „Eden”, produkty nawiązujące do serialu „Lupin”, czy – już niedługo – do „Stranger Things” i „Wiedźmina”. Netflix rozumie zasadę „dobry produkt sam się sprzedaje”.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

1. Pandemia koronawirusa – a właściwie jej wpływ na e-commerce, który nie słabnie. Po pierwsze – kolejne fale zachorowań stały się właściwie systematycznymi wydarzeniami na osi czasu, po drugie – błyskawicznie przyzwyczajamy się do dobrego, a tym jest możliwość robienia zakupów szybko, wygodnie, bez wychodzenia z domu, z płatnością odroczoną i z niemal już natychmiastową dostawą. Marki robią wiele, by klientów jeszcze mocniej przywiązać do pozostania w sieci – odpowiadają na potrzeby, budują lojalność i zwiększają komfort zakupów – w dobie pandemii zadowolony klient to (jeszcze bardziej) wymagający klient, a świat e-commerce chce tym wymaganiom sprostać.

2. Wejście Amazona na polski rynek. Początek roku pod tym względem był bezsprzecznie ciekawy, a eksperci zachodzili w głowę, czy Allegro zostanie zmiecione z powierzchni e-ziemi. Nie zostało, ale dostało kopa do rozwoju i dopieszczania klientów na wszystkich frontach. Boże, błogosław konkurencję.

3. ORLEN Paczka, czyli (a propos) konkurencja dla Paczkomatów InPost. Jesienią ruszył projekt usług kurierskich pod szyldem PKN ORLEN, a do końca 2022 roku będzie można skorzystać z ok. 2000 automatów paczkowych na terenie całego kraju oraz punktów partnerskich. ORLEN to oczywiste wyzwanie dla InPostu, tym bardziej że umiejscowienie automatów jest z punktu widzenia klientów wygodne (mogą odebrać paczkę przy okazji tankowania), a do tego mają na to aż 3 dni, czyli dzień dłużej, niż w przypadku InPostu. Czekam więc na odpowiedź w postaci jeszcze większych udogodnień od żółtych dostawców, bo ta, prędzej czy później, musi się pojawić.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

1. Ekotrendy. Rosnące oczekiwania konsumentów wobec zatroszczenia się o planetę i idące za tym coraz bardziej wpływowe eko-trendy. Jednym z nich jest filozofia „less is more”, w e-commerce prowadząca do popularyzacji rozsądnych zakupów, bojkotowania sieciówek, odwiedzania second handów, a najlepiej – zajrzenia do własnej szafy, która zazwyczaj się nie domyka. Z danych Facebooka wynika, że 68% klientów Gen Z oczekuje od firm odpowiedzialności społecznej. Już teraz ekorozwiązań w przestrzeni marketingu pojawia się mnóstwo – Hyundai stworzył swoją kolekcję ubrań ze zużytych części samochodów, a firmy Chia-Chun Chuang i Pei-Chun Hsueh kubki Origami, które kształtem przypominają te papierowe figurki i także mogą się składać, dzięki czemu nie potrzeba do nich plastikowego wieczka, bo wystarczy zgiąć ich górną część. Małe i duże, ale głośne kroki w kierunku ratowania świata to najlepsze, co przyniesie nam marketing. Jak skonfrontować ten trend z potrzebą marek, by e-sklepy mimo wszystko coraz lepiej konwertowały?

2. Konkurencja w ecommerce. Od czasów pandemii dramatycznie zwiększyła się nierówność między graczami e-commerce, a podmiotami offline – i jeśli ci drudzy nie zdecydują się na wejście do e-świata, to ta dysproporcja będzie stale rosła. Do tego dochodzi kwestia lojalizacji klientów, bo według badań Forbesa prawie 75% z nich dokonuje zakupu w danym sklepie internetowym tylko raz, po czym… ucieka do konkurencji. Dziś, dużo bardziej niż kiedykolwiek, gracze e-commerce muszą wziąć na swoje barki naprawdę coraz silniej (i częściej) rosnącą (i wyrastającą spod ziemi) konkurencję, bo nikt już nie chce zostać w offline. Do e-świata wchodzą nawet marki, które dotąd raczej sprzedawały kanałami tradycyjnymi – swój pierwszy e-commerce i to od razu w sześciu krajach Europy, otworzyła właśnie marka FAKRO.

3. Minimalizacja wysiłku klienta. Triumf jeszcze mocniej będzie święcić wszystko, co dąży do upraszczania, minimalizowania, konkretyzowania, oszczędzania czasu – tę tendencję widzimy co roku i co roku jako silniejszą. Skracanie komunikatów, artykułów, ścieżki zakupowej czy możliwość swobodnego multitaskingu, to oczekiwania, które przyniesie przyszłość. Jak tę przyszłość realizować w eCommerce? Czy przyjazny UX, personalizacja, szybka dostawa i odroczone płatności są tylko preludium do celu, jakim jest zadowolony klient?

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Sztuczna inteligencja. Przyszłością są zakupy online z pomocą AI. E-commerce’y będą dążyć do automatycznego customizowania frontendu sklepu pod konkretnego klienta i jego preferencji zakupowych, np. sortując kategorie produktów według tych, które mogą go najbardziej zainteresować, eksponując bardziej adekwatne funkcjonalności oraz opcje menu, dopasowując do jego wymagań kolorystykę czy czcionki. Priorytet to skrócenie czasu od wejścia na sklep do momentu finalizacji zakupu, a w tym pomogą inteligentne algorytmy i uczenie maszynowe.

Q-commerce, czyli system szybkiej sprzedaży, czasem nazywany „dostawą na żądanie”. Nowy model, w ramach którego dostawa zamówionych produktów online ma dotrzeć do klienta nawet w czasie do 10 minut od złożenia internetowego zamówienia. To woda na młyn współczesnych potrzeb konsumentów, którzy zakupy stacjonarne prawie całkowicie chcą zastąpić kupowaniem online, ale zachowując przy tym wszystkie benefity tradycyjnego shoppingu. Dostawa? Ok, ale po co czekać? Już teraz w ekspresowych dostawach realizuje się w Polsce kilka podmiotów (Lisek, Glovo, Stuart), a od niedawna także Żabka z usługą Jush, gwarantującą dostawę do kwadransa od złożenia zamówienia.

Technologia PWA. Szybsze, tańsze i lepiej działające strony, przypominające aplikacje mobilne i dostosowane do kupujących przez telefony komórkowe. Aplikacje PWA są bezpieczne, responsywne i zgodne ze wszystkimi przeglądarkami, a do tego umożliwiają wysyłanie wiadomości PUSH oraz aktualizują się automatycznie. Co więcej aplikacja PWA podlega indeksowaniu przez wyszukiwarki i pochłania znacznie mniej pamięci urządzenia mobilnego. PWA daje możliwość uzyskania efektu aplikacji mobilnej w pełni zgodnej z layoutem sklepu, bez utworzenia aplikacji mobilnej w klasycznym rozumieniu tego pojęcia, a do tego z lepszym user experience. Dla marek, które rozumieją wyraźnie rosnący wpływ m-commerce PWA to wielka nadzieja.

Agata Chmielewska
e-commerce & online marketing specialist

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

Dlaczego marzymy? Czy marzenia faktycznie zmieniają nasze życie? M.in. te pytania zadał Katalog Marzeń studentom, którzy w przyszłym roku będą bronili swoich prac licencjackich i magisterskich. Firma z jednej strony zachęca do zainteresowania się tematyką spełniania marzeń, z drugiej strony inspiruje do ciekawej pracy badawczej, a z trzeciej strony buduje świadomość brandu wśród młodych ludzi (choć i tych starszych też, bo przecież studentem można być w każdym wieku). Autor najlepszej pracy (o ile ją obroni) wygra aż 5000 zł oraz publikację w magazynie Charaktery. Dlaczego moim zdaniem to fajna kampania? Bo z jednej strony buduje rozpoznawalność marki wśród nowej grupy odbiorców, z drugiej strony zyska ciekawe informacje dotyczące tematyki marzeń, które będzie mogła wykorzystać w swoich działaniach contentowych.

Dla niektórych może kontrowersyjna, dla mniej jak najbardziej zabawna, kampania Zalando „Wymień ubrania po ex”, zachęcała do nadania nienoszonym już ubraniom nowego życia. Kampania promowała serwis Zalando Pre-Owned, a smaczku dodawał tu też czas jej emisji – okolice Walentynek. Bardzo fajnie zaprezentowane tu także zostało wsparcie przez markę działań na rzecz ochrony środowiska, a lekko kontrowersyjny charakter na pewno zwiększył moc przekazu.

OLX natomiast bardzo fajnie promował „pro-ludzkie” postawy podczas transakcji handlowych. „Pro-ludzkie” w sensie bycia miłym dla drugiej strony, a nie kombinowanie i oszukiwanie, aby coś ugrać. Pokazał to w serii krótkich filmików, które poruszały niefajne zachowania sprzedających i kupujących – np. wystawianie czegoś za 0 zł, żeby przyciągnąć więcej chętnych, a potem żądanie zapłaty. Oczywiście dla wielu z nas to jasne, że tak nie powinniśmy robić, ale podejrzewam, że jest też spora grupa osób, która niekoniecznie jest świadoma, że pewne zachowania nie przystoją.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Rok 2021 był mniej zaskakujący od poprzedzającego go, pandemicznego, roku 2020. Nie było tu tak ogromnych wzrostów w sprzedaży w kanale internetowym jak rok wcześniej, choć warto zauważyć, że rynek nadal dynamicznie się rozwijał.

Co zatem ciekawego wydarzyło się co miało wpływ na e-commerce? Na pewno wejście do Polski Amazon.pl. I choć nie stało się to, czego wielu się obawiało, czyli dużych spadków sprzedaży w polskich sklepach i na Allegro, to przyczyniło się to do jeszcze intensywniejszego wzmacniania pozycji Allegro w Polsce. Oprócz wejścia na giełdę, nie należy zapominać o budowie własnego centrum logistycznego, przejęciu firmy kurierskiej X-press Couriers czy niższa cena Allegro Smart, co pewnie było odpowiedzią na Amazon Prime w Polsce.

Istotnym było również wejście w Polsce z początkiem lipca Pakietu Vat, który zmienił model rozliczania podatku od towarów i usług przedsiębiorców sprzedających online. Ma to na celu zwiększenie konkurencyjności unijnych e-sprzedawców w stosunku do tych z krajów poza członkowskich. Ponieważ zmiany te były wprowadzane na ostatnią chwilę to pojawiły się niepokoje związane z niezrozumieniem przepisów i ich implementacją. Czy Pakiet Vat spełnił swoje cele? Jeszcze za szybko moim zdaniem na ocenę.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Jak co roku, tak i w 2022, branża e-handlu zmierzy się z rosnącymi oczekiwaniami klientów. Szybko przyzwyczajamy się do dobrego, dlatego dostawa w 24h przy coraz popularniejszym q-commerce, to powoli za mało. W dodatku rośnie świadomość odnośnie pogarszających się warunków środowiskowych, na co ma wpływ też logistyka. Stąd konsolidacja dostaw, hiperlokalność i ekologiczne opakowania będą odpowiedzią na potrzebę dbania o środowisko.

Ponadto marketerzy i e-sprzedawcy muszą się zmierzyć z miksem pokoleniowym, jaki obecnie istnieje obok siebie. Każda z grup pokoleniowych ma inne potrzeby, oczekiwania i inne wartości są dla nich ważne. Będziemy musieli znaleźć złoty środek w komunikacji z klientami, aby znaleźć wspólny język z kilkoma generacjami.

Ostatnia rzecz, która od lat jest w czołówce popularnych zagadnień, jeśli mówimy o e-commerce, to omnichannel. Jest to na tyle wymagający temat, że nawet duże brandy jeszcze nie zaopiekowały się nim w 100%. A umożliwienie klientom możliwości komunikacji i zakupów w wielu kanałach oraz zapewnienie w nich spójnych doświadczeń ma istotny wpływ na zadowolenie klientów.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Tak jak przez wiele lat mówiliśmy o roku mobile, tak teraz mówimy o roku omnichannel i podejrzewam, że w roku 2022 e-commerce nie będzie się mocno różnił. Wciąż nie mamy rozwiązania, które pozwoli szybko i sprawnie zapewnić klientom spójne doświadczenia w różnych kanałach komunikacji i punktach styku z marką. Będziemy szukać nowych rozwiązań, testować różne systemy i jednocześnie uczyć się, jak odnaleźć się jako firma w tym szybko rozwijającym się technologicznym świecie.

Istotne będą również wcześniej wspomniane przeze mnie zagadnienia, jak q-commerce czy oczekiwania klientów odnośnie pro-ekologicznych postaw marek, w tym całej branży e-commerce.

Piotr Wiśniewski
online media manager, Circlewise

3 najciekawsze akcje/kampanie e-commerce z 2021 roku w Polsce

  • Ikea – „Nawet serce domu da się kupić zdalnie!”
  • OLX – „Cała Polska po sąsiedzku”
  • Allegro – „Nie pytamy po co. Ważne, że mają” (kampania usług Allegro dla młodych klientów)

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na e-commerce

Przed pandemią sklepy realizowały zamówienia maksymalnie z dnia na dzień, w okresie pandemii e-commerce zaczął dynamicznie rosnąć, a wraz z tym pojawiły się nowe potrzeby konsumentów, jak np. bardzo szybkie dostarczanie produktów pod drzwi. Staliśmy się wygodniejsi, a to dało sygnał do rozwoju usługi szybkiego dostarczania zakupów. Q-commerce staje się coraz popularniejszy, a takie firmy jak JOKR, Lisek, Glovo dostarczają nam zakupy z dark store’ów w 15 minut. Trend chcą wykorzystać najwięksi – Biedronka oraz Żabka z usługą Jush i to właśnie ona ma szanse na zagarnięcie rynku ze względu na dużą liczbę sklepów, nie tylko w największych miastach.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Dzisiejszy konsument ucieka przed złymi doświadczeniami reklamowymi i staje się coraz bardziej wymagający. Dotyczy to zwłaszcza młodszych konsumentów, którzy są mniej cierpliwi. Reklama ma zapewnić przydatne i kontekstowo odpowiednie doświadczenie oraz zapewnić łatwy i szybki sposób sfinalizowania transakcji.

Należy natychmiastowo reagować na aktualne oczekiwania konsumpcyjne (szybko zmieniające się).

Marki i agencje muszą inwestować więcej, aby dotrzeć do swoich grup docelowych. Bez natychmiastowej ponownej oceny braków jakie posiada sklep np. w procesie zakupowym, szybkiej zmiany podejścia, innowacyjnych rozwiązań, wykorzystania najlepszych narzędzi marketingowych, trzeba liczyć się z utratą uwagi odbiorców o wysokiej wartości (oraz ich portfeli).

Innym wyzwaniem jest temat plików cookie – z jednej strony jest kwestia ochrona prywatności, a z drugiej – marketerzy chcą pozyskiwać jak najwięcej informacji, aby dotrzeć precyzyjniej do klientów. Gdy pliki cookie wygasną, marketerzy powinni ponownie przemyśleć swoje strategie pozyskiwania klientów, docierania i pomiarów.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku

Coraz większa precyzja narzędzi marketingowych i automatyzacja marketingu sprawi, że reklamy będą docierać do klientów w czasie rzeczywistym, a prowadzenie spersonalizowanych i ściśle dopasowanych kampanii reklamowych będzie wymagać mniejszego zaangażowania reklamodawców.

Nowym trendem w e-commerce są reklamy „tu i teraz”. Google LIA Local Inventory Ads jest nowością, która rozprzestrzenia się w całej Europie i zyska popularność w Polsce. Wykorzystuje aktualną lokalizację klienta do promocji produktów, które są dostępne w okolicy – kupujący wyszukują produkt w Google, a produkty dostępne w sklepie w pobliżu zostają mu wyświetlane w pierwszej kolejności. Kupowanie lokalne będzie jeszcze szybsze i łatwiejsze.

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) to obecne trend, który marki będą rozwijać, aby oferować ekscytujące wrażenia użytkownikowi. Wiele firm e-commerce dostosowało się do zakupów opartych na technologii AR, umożliwiając użytkownikom przymierzanie produktów przed ich zakupem. Ciekawymi rozwiązaniami może pochwalić się już np. IKEA z aplikacją IKEA Place, ułatwiającą robienie zakupów online, oraz Zalando – rozwijające aplikację do skanowania ciała i wirtualną przymierzalnie.

Kryptowaluty, czyli nowe metody płatności. Rozwój rynku NTF może wydawać się nadal zadziwiający i nieco niezrozumiały, ale stał się codziennością i zyskuje coraz większe znaczenie. Firmy decydują się na akceptację krypto walut w płatnościach, co oczywiście stanowi element promocji, ale wyznacza też nowy kierunek dla rynku internetowego; ten trend będzie coraz widoczniejszy.