Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
E-mail marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Paweł Sala, FreshMail, Roman Grygierek, INIS (Digitree Group), Bartosz Jakubowski, Cube Group, Maciej Bruzgo, K2 Precise (Grupa K2).
Paweł Sala #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
CEO & co-founder, FreshMail
3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2020 roku w Polsce
Prawdę powiedziawszy trudno wskazać konkretne akcje, czy kampanie które specjalnie przykuły moją uwagę. Zdecydowanie na pochwałę zasługują ci marketerzy, którzy dostosowali swoją komunikację do nowej rzeczywistości pandemicznej. Przykładem mogą być sklepy internetowe, które sprzedają ubrania – w sytuacji pandemicznej kreacje casualowe zastąpili wygodnymi dresami do pracy zdalnej ;).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drugi ciekawy trend, który warto wskazać to pojawienie się dużej liczby newsletterów bazujących przede wszystkim na tekście, a nie na szybkim call to action w formie graficznej. Te kreacje mimo, że są to maile HTML to imitują wiadomość tekstową i praktycznie nie zawierają linków. Patrząc na konsekwencję działań niektórych marketerów w tym zakresie, sądzę że takie działania przynoszą im duży pozytywny efekt – choć nie ma możliwości zmierzenia go w CTRach.
3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-mail marketing
Trudno mówić o trzech wydarzeniach w 2020… mogę za to wskazać jedno – pandemię, która w dwojaki sposób wpłynęła na email marketing.
Po pierwsze – epidemia Covid sprawiła, że znacząco wzrosła ilość nowych użytkowników email marketingu. Nie chodzi mi tylko o firmy, które szybko musiały ze świata realnego przekształcić swoje działanie w online, ale także o firmy, które do tej pory z email marketingu korzystały sporadycznie.
Po drugie – znacząco wzrosły wskaźniki Open Rate i CTR w momencie rozpoczęcia pandemii. Nie mam jeszcze danych za koniec roku, ale patrząc na dane cząstkowe wygląda na to, iż w niektórych kategoriach wskaźnik otwarć wzrósł nawet o 50%, a CTR o 30%. I to wszystko pomimo, tego że na nasze skrzynki trafia zdecydowanie więcej poczty – zarówno marketingowej jak i tej wynikającej z pracy zdalnej.
Drugim wydarzeniem, które nie wprost wpłynęło na email marketing – jest wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z lipca 2020 roku w sprawie przesyłania danych osobowych do USA. Wyrok ten nie tylko wprost wpływa na to jak firmy z Unii Europejskiej powinny podchodzi do wykorzystywania narzędzi do email marketingu z za wielkiej wody, ale generalnie jak jako przedsiębiorcy powinniśmy podejść do wykorzystywania amerykańskich rozwiązań technicznych do przetwarzania danych osobowych. Long story short – można z takich systemów korzystać, ale wymagania odnośnie tego co powinien zrobić administrator zanim zacznie ich używać znacząco się wydłużyły (więcej można doczytać tutaj).
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2021 roku
Obecnie z ramienia IAB Polska koordynuję pracę nad stworzeniem Kodeksu Dobrych Praktyk ds. email marketingu, który odpowiadałby obecnej sytuacji prawnej i był de facto samoregulacją rynku. Wyzwaniem w tym wypadku będzie ewangelizowanie rynku w zakresie mądrego wykorzystania email marketingu.
Drugim wyzwaniem będzie ponownie mądre wykorzystanie email marketingu. W ostatnim roku tak jak wspomniałem – ilość maili wysłanych do polskich internautów znacząco wzrosła. Co za tym idzie, algorytmy antyspamowe w mojej ocenie stały się dużo bardziej wyczulone na to, co traktują jako spam. Dlatego wielu marketerów będzie musiała zmienić swoje nawyki w zakresie prowadzenia komunikacji – tak aby skutecznie dostarczać maile.
Trzecie wyzwanie dotyczy generalnie działań marketingowych i w mojej ocenie jest najważniejsze – a dotyczy zbudowania i utrzymania zaufania pomiędzy marketerem a konsumentem. Dlatego uważam, że z punktu widzenia marketingu, zwłaszcza w e-commerce w 2021 roku, dużo ważniejsze od nowości i rozwiązań technicznych jest powrócenie do fundamentów marketingu. W mojej ocenie kluczowe stanie się rozwijanie kompetencji CRM w firmie. Nie chodzi mi o narzędzia, ale o solidne podejście do analizowania danych o Klientach i ich preferencjach. Myślę, że nic tak nie powróci do łask jak analiza RFM i mądrze wykorzystywany email marketing do baz własnych marketera. Wynika to z prostej przesłanki. Te narzędzia jak od lat wiadomo, działają i przynoszą największy ROI nie tylko w ujęciu krótko ale i długoterminowym.
Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2021 roku
Mam wrażenie, że pod względem technologicznych 2020 rok, to pewnego rodzaju dziura w zakresie rozwoju technologii email. Osobiście uważałem, że w 2020 roku coraz bardziej powszechne stanie się w wykorzystanie technologii APM, czy Google Anotation. Niestety – ostatni rok sprawił, że wszystkie te kwestie poszły na daleki drugi plan. Tak więc trudno dzisiaj mówić o nowinkach technicznych do wykorzystania w 2021, których nie znaliśmy w 2020 czy 2019.
Roman Grygierek
CEO, INIS w Digitree Group
3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2020 roku w Polsce
Wśród najciekawszych kampanii, które wykorzystywały w swoich kanałach e-mail marketing, należy wskazać te, które w okresie pandemicznym próbowały przenieść biznes z offline do online. Marketerzy starali się realizować procesy stricte zarezerwowane do tej pory dla offline w sieci, wykazując się nie raz przy tym niezwykłą kreatywnością.
Wskazałbym tutaj na takie przykłady:
- Producenci i dystrybutorzy samochodów próbujący zachęcić do wirtualnych wizyt w wirtualnym salonie, np. internetowy salon Toyoty.
- Sklepy i markety zachęcające, aby kupować online, np. Oszczędzaj czas na zakupy i zamawiaj w Tesco!
- Pod hasłem „Bankuj bezpiecznie” Alior Bank zachęcał w czasie pandemii do korzystania ze swoich rozwiązań internetowych i zapraszał do korzystania z aplikacji mobilnej.
3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-mail marketing
Nie będę niestety oryginalny, ale również w branży e-mail marketingu najważniejszym wydarzeniem była i jest pandemia. Zaobserwowaliśmy pojawienie się nowych reklamodawców, których do tej pory w tym kanale zazwyczaj nie spotykaliśmy. Wśród najbardziej aktywnych były nowopowstałe sklepy internetowe, z produktami stricte związanymi z pandemią, takimi jak środki czystości czy ochrony osobistej, głównie maseczki. Wspólnym mianownikiem było dla tych podmiotów, że nie posiadały do tej pory własnych baz newsletterowych, więc musiały sięgać do zewnętrznych zasobów i realizować kampanie na bazach zewnętrznych.
Pojawiły się działania/akcje CSR, doceniające zaangażowanie wielu grup zawodowych w walce z pandemią. Pod hasłem #DoceniamDziękuję tego typu kampanie e-mailingowe realizowała sieć sklepów ALDI, zwracając uwagę na to, kto stoi na pierwszej linii frontu w walce z pandemią wspierając te grupy zawodowe.
Czasy, w jakich przyszło nam żyć i pracować niewątpliwie spowodowały, że digitalizacja przyśpieszyła w kolejnych elementach naszego życia. I tak oprócz zakupów online zaczęły się pojawiać rozwiązania, które do tej pory stricte związane były z online. Przykładowo Alior Bank umożliwił podpisywanie umów z wykorzystaniem rozwiązań mobilnych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2021 roku
Wyzwania stojące przed e-mail marketingiem od kilku lat są dosyć niezmienne. Niestety, patrząc na coroczne badania IAB AdEx, obserwujemy odejście marketerów od działań e-mail marketingowych. I to pomimo tego, że wiele badań wskazuje na e-mail marketing jako trzecie największe, po Google Ads i Google organic, źródło konwersji sprzedażowych w sklepach internetowych. Niestety piętno, jakie wywarło w 2019 roku na branżę RODO, w postaci stygmatyzowania e-mail marketingu odczuwamy do dzisiaj. Wyzwania, jakie czekają e-mail marketing, można sprowadzić więc do:
- Edukacji rynku i marketerów. Mówiąc o tym, że e-mail marketing jest bardzo skutecznym narzędziem, jeżeli jest realizowany w duchu permision based marketingu, czyli bazując na zgodzie odbiorcy.
- Pracy marketerów nad relewantnością i adekwatnością komunikatów, jakie wysyłają. Wszystkie badania pokazują, iż e-mail marketing jest skuteczny, jeżeli odbiorcy w odpowiednim czasie otrzymują wiadomość zgodną z ich oczekiwaniami, zainteresowaniami a najlepiej intencjami zakupowymi.
- Regulacji rynku w zakresie podmiotów uczestniczących, ich obowiązków i dobrych praktyk, którymi powinny się posługiwać w codziennych działaniach. Mówiąc wprost, chodzi o eliminowanie zjawiska SPAMu i podmiotów, które działają niezgodnie z obowiązującymi przepisami, wyrządzając tym samym krzywdę odbiorcom wiadomości, ale też całej branży email marketingowej.
Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2021 roku
E-mail marketing bazuje na technologii, która nie zmienia się zbyt mocno w zakresie samej fizycznej wysyłki. Pojawiają się próby, by wiadomości e-mail były bardziej interaktywne. Zaczyna gościć technologia AMP w e-mailingu, ale nie jest to zjawisko powszechne i raczej bez większej przyszłości. Nowości i możliwości natomiast pojawiają się w zakresie doboru grup docelowych na bazie zainteresowań użytkownika pochodzących na przykład z e-mailingów już wcześniej czytanych. Przede wszystkim jednak także z innych źródeł niż źródła właściciela bazy, np. ze sklepu internetowego, w którym dany odbiorca zapisał się na newsletter. Połączenie informacji o przeglądanych produktach przez użytkownika wraz z najpopularniejszymi kategoriami w danym dniu, pozwala w sposób automatyczny i dynamiczny dla każdego użytkownika wysłać kampanię e-mail retargetingową czy audience e-mailingową skrojoną tylko pod niego. Technologia pozwala na zamianę komunikacji do wielu, na stricte indywidualną, z zaszytymi rekomendacjami. Efektem tego typu rozwiązań są wyniki o rząd większe od tradycyjnych wysyłek.
Bartosz Jakubowski
head of e-mail marketing, Cube Group
3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2020 roku w Polsce
Biorąc pod uwagę zakończony rok należy mówić o kampaniach, które realizowały najbardziej skuteczne zmiany strategii w nowej „pandemicznej” rzeczywistości. To kampanie marek, które wykazały się szybką reakcją i adaptacją do nowych warunków rynkowych. Moją uwagę w ramach takiej właśnie skutecznej transformacji przykuły kampanie Nike, Home.pl i Santander.
Dla Nike rok zaczął się klasycznie – noworoczne wyprzedaże, karnawał, walentynki… aż do końca marca, kiedy każdy z nas musiał zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i nauczyć się funkcjonowania w izolacji. Już na samym początku Nike rozpoczęło komunikację wsparcia użytkowników w domowych treningach, oferując odzież i obuwie, które z kanapowca zrobią crossfitowca. Oferta była pełna produktów treningowych, jak i pomagający w sposób wygodny pracować oraz spędzać czas w domu zgodnie z promowanymi hasłami: Play Inside, Play for the World czy Living Room Cup. Otrzymywaliśmy tony contentu z inicjatywami, programami treningowymi, a nawet dietami.
Home.pl od momentu rozpoczęcia pandemii komunikował wsparcie w digitalizacji firm oraz pracy zdalnej. Oferowane były produkty i pakiety usług dla e-commerce, konsultacje i wsparcie ekspertów w szczególności dla firm, których egzystencja w internecie była znikoma lub żadna. Home.pl wspierał swoich użytkowników również merytorycznie, oferując dużą dawkę contentu w postaci między innymi darmowych webinarów w ramach projektu Akademia home.pl.
Gdy wybuchła pandemia, Santander skupił się na dbaniu o dostęp do informacji, dostęp do usług i bezpieczeństwo swoich klientów. Byliśmy informowani o sposobach załatwiania spraw bankowych bez wychodzenia z domu, otwartych placówkach oraz konieczności wspierania seniorów, którzy do tej pory byli przyzwyczajeni do załatwiania spraw osobiście. Przedsiębiorcy byli natomiast informowani o nowych planach pomocowych oferowanych przez rząd i sposobach sprawnego aplikowania o takie wsparcie. Dodatkowo przedsiębiorcy mogli liczyć na dodatkowe wsparcie finansowe z banku w ramach oferowanych produktów finansowych oraz wsparcie operacyjne w digitalizacji swojej działalności, chociażby poprzez usługi księgowości.
3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-mail marketing
Żeby mówić o roku 2020 w e-mail marketingu należy na wstępie wspomnieć z czym nas zostawił rok 2019. Według cyklicznego badania IAB Polska/PwC AdEx, które analizuje wartości wydatków na reklamę internetową, wydatki na e-mail marketing w 2019 roku spadły o 11% w stosunku do roku poprzedniego. Rok 2020 zaczynał się więc od tendencji spadkowej, a nikt jeszcze wtedy nie przypuszczał, że pandemia COVID-19 tak bardzo uderzy w gospodarkę.
Spadek ten wynikał bardziej z ograniczenia wydatków na e-mail marketing na płaszczyźnie wydawniczej (korzystania z baz zewnętrznych i potencjału portali do promocji swojej oferty), niż wydatków na sam kanał e-mail. Oznacza to, że marketerzy chętniej inwestowali w rozbudowę potencjału własnych baz danych, tworzenie własnego arsenału aktualnych i potencjalnych klientów, technologię oraz przygotowanie i skuteczną realizację ambitnych strategii komunikacji w kanale email.
Zauważyliśmy w tym okresie tendencję odchodzenia od działań mających skutki krótkoterminowe (sprzedaż i zasięg) na rzecz działań mających skutki długoterminowe – tworzenie własnej publiczności i wewnętrznego potencjału sprzedażowego, który zabezpieczy firmę w przypadku wahań wyników z mediów płatnych lub kiedy wydatki na te media z przyczyn rynkowych będą musiały zostać ograniczone. Nowy klient jest bowiem średnio 7 razy droższy niż utrzymanie już istniejącego. Tworzenie grupy lojalnych i zaangażowanych klientów dla wielu marketerów stało się priorytetem, a „RETENCJA” słowem-mantrą. Wzięliśmy sobie do serca zasadę, że 80% przyszłych zysków będzie pochodzić z zakupów dokonanych przez zaledwie 20% bazy naszych aktualnych i potencjalnych klientów.
Poniżej chciałbym podzielić się kilkoma wnioskami z zaobserwowanych zjawisk, a nie konkretnych wydarzeń. Zjawiska te są skutkami ogólnoświatowej pandemii, która miała również ogromny wpływ na e-mail marketing.
Koncentracja na e-mail marketingu do własnej bazy
Można więc powiedzieć, że rok 2019 trochę nas przygotował do tego, co przyniósł marzec 2020 roku, a przynajmniej skierował nasze myślenie we właściwym kierunku.
Kiedy po rozpoczęciu pandemii sytuacja ekonomiczna wielu firm była niepewna, a niektórych wręcz wisiała na włosku, marketerzy nie mieli pewności co przyniesie kolejny dzień. Dlatego wiele marek decydowało się na mrożenie budżetów marketingowych, zwłaszcza ich części przeznaczonych na media płatne. Skutkiem tego był znaczny spadek wydatków na promocję w sferze wydawniczej w e-mail marketingu.
Sam kanał e-mail jednak nie odczuł zastoju, gdyż marketerzy z podwójną siłą zaczęli wykorzystywać swój wewnętrzny potencjał. W wielu przypadkach zaniedbana i sporadyczna komunikacja z użytkownikami przeszła w regularny kontakt. Skrzynki zaczęły pękać w szwach. Kiedy wydawcy borykali się ze spadającymi wydatkami, MarTech dostarczający rozwiązania dla e-mail marketingu odnotowywał zainteresowanie i popyt, który był często nie do opanowania.
Empatia i bezpieczeństwo
W kwietniu 2020 można było zauważyć wyhamowanie nawet najbardziej agresywnych sprzedażowo strategii w e-mail marketingu. Ciągłe podnoszenie wyników i zwiększanie przychodu zaczęło wydawać się czymś niestosownym w nowej pandemicznej rzeczywistości.
Marki zaczęły informować użytkowników o podstawowych zasadach higieny i bezpieczeństwa, nie tylko w kontekście korzystania z ich usług. Informowano o bezpiecznych modelach zapłaty i formach dostawy dogodnych dla pracujących często w domu użytkowników.
Element promocji marki – zjawiska bezosobowego, przeistoczył się w promocję pracowników danej firmy, którzy pomimo trudnych warunków nadal ciężko pracują w celu dostarczenia potrzebnych czy preferowanych produktów i usług. Człowiek stał się punktem numer jeden i wypchnął z tej pozycji produkt. Apelowano do użytkowników o wsparcie w postaci zakupu nie dla samego produktu, lecz dlatego, że to pomaga w kontynuacji działalności danej firmy i utrzymaniu aktualnych miejsc pracy. Firmy informowały również o wspieraniu osób będących na pierwszej linii walki z wirusem – personelu medycznego.
Pomimo izolacji jako ludzie staliśmy się sobie bliżsi, co miało zdecydowanie odzwierciedlenie w strategiach komunikacji.
Dobór produktów i usług do realiów nowej rzeczywistości
Potrzeby użytkowników się zmieniły. Newslettery skupiały się na produktach i usługach, które wesprą nas w pracy zdalnej i funkcjonowaniu w obrębie naszych „czterech ścian”. Outdoor zamienił się w indoor. Firmy odzieżowe ubierały nas w wygodne do pracy dresy, drogerie dostarczały środki higieny, ulubione jedzenie czekało na wycieraczce, a lista filmów, które mogą się nam spodobać w serwisie streamingowym, pękała w szwach.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2021 roku
User engagement
Zaangażowanie użytkowników w dostarczane treści, oprócz bezpośredniego skutku w postaci sprzedaży, ma coraz większe znaczenie z perspektywy reputacji i dostarczalności. Algorytmy dostawców poczty analizują wysyłaną komunikację, klasyfikują ją, a nawet pozycjonują z perspektywy zaangażowania. Właśnie zaangażowanie użytkowników będzie czynnikiem decydującym o skuteczności e-mail marketingu w najbliższym czasie.
Customer experience
Customer experience, czyli wrażenie, jakie klienci mają na temat danej marki. Ma ono tu znaczenie kompleksowe i budowane jest na wszystkich etapach ścieżki zakupowej.
W ciągu kilku miesięcy świat – ludzie, instytucje, w tym również firmy – dokonały cyfrowego skoku o kilka lat do przodu. Miejscem naszej koegzystencji i interakcji jako pracowników, uczniów, przyjaciół, ale też konsumentów, stał się Internet. Zjawisko to stworzyło nową grupę odbiorców – użytkowników, którzy dokonywali dotychczas zakupów wyłącznie stacjonarnie. Użytkownikom tym, ale po części również nam wszystkim w związku z trwającą izolacją, CX marketing ma stworzyć wrażenie – doświadczenie zakupów w realu, oferując odpowiednią atencję, doradztwo i pomoc.
Pozyskanie i utrzymanie użytkownika
Użytkownik z każdym rokiem staje się bardziej świadomy, zarówno jako konsument, jak i właściciel swoich danych. Dane te od wejścia w życie RODO, które poprzez spore nagłośnienie uzmysłowiło ich wagę, stały się dobrem, które jest przez użytkowników rozsądniej i bardziej wstrzemięźliwie udostępniane. Pomimo krótkotrwałego zainteresowaniem konkretną usługą czy produktem przeistaczającym się w zakup, w trakcie tego procesu użytkownicy mniej chętnie wyrażają zgody na komunikację marketingową. Jako że adres e-mail z udokumentowanymi zgodami jest niezbędny do realizacji e-mail marketingu, wyzwaniem będzie projektowanie, budowa i optymalizacja procesów zakupowych oraz narzędzi lead generation implementowanych w sklepach, serwisach i stronach w taki sposób, aby maksymalizowały pozyskiwanie danych, będących paliwem omawianego kanału.
Z drugiej strony skuteczna strategia komunikacji, budowanie zaangażowania oraz wyważona częstotliwość komunikacji, która nie zniechęci użytkownika, będą kluczowymi czynnikami retencji.
Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2021 roku
Moim zdaniem rok 2021 będzie kontynuacją rozwoju i zastosowania AI, Machine Learning oraz AMP w e-mail marketingu.
W przypadku firm najbardziej dotkniętych pandemią rozpocznie się okres wychodzenia z recesji i e-mail marketing skoncentruje się na pracy u podstaw – maksymalnym wykorzystywaniu zasobów bazodanowych oraz stosowania wzorów, szablonów i kreacji wielokrotnego użytku, oszczędzając tym samym środki i czas.
Rozwój nowych technologii będzie szczególnie widoczny w firmach, które wyszły z pandemii obronną ręką, a nie nierzadko wykazały się wyjątkowymi wzrostami. Firmy te będą posiadały odpowiednie środki na inwestycje w nowe technologie i będą chciały wykorzystać wypracowaną w tym okresie przewagę.
AI i Machine Learning
W e-mail marketingu podstawą działań jest zasada: dotarcie do właściwej osoby z odpowiednią wiadomością w odpowiednim czasie. Jest to scenariusz idealny i zarazem nieosiągalny. Dzięki technologii sztucznej inteligencji (AI) jesteśmy jednak w stanie z każdym rokiem zbliżać się do jego realizacji. Coraz bardziej zaawansowane algorytmy, analizujące indywidualnie użytkowników i ich zachowania na wielu płaszczyznach, dostarczać nam będą odpowiedzi na pytanie: „co jeszcze możemy zrobić, żeby zwiększyć naszą efektywność?”. Systemy będą kontynuować naukę naszych użytkowników i z każdą aktywnością będą rozumieć ich lepiej.
AMP
Dominacja Gmaila w ekosystemie poczty elektronicznej ciągle rośnie, a jego funkcjonalności nieustannie się rozwijają – zarówno te zwiększające poziom bezpieczeństwa i ochrony przed niechcianą i natarczywą korespondencją, jak i wzrostu User Experience, wynikające z interakcji użytkowników z komunikowanymi treściami. Powyższy trend w połączeniu z rosnącym znaczeniem technologii mobilnych, a przede wszystkim konsumentów dokonujących interakcji i zakupów za ich pomocą, pcha nas do rozwoju kreacji i optymalnego sposobu prezentowania treści. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi właśnie AMP, czyli Accelerated Mobile Pages, które odnajduje coraz większe zastosowanie w kreacjach e-mail.
Maciej Bruzgo
performance director w K2 Precise, będącej częścią Grupy K2
3 najciekawsze akcje/kampanie e-mail marketingowe z 2020 roku w Polsce
W 2020 roku trudno wskazać najciekawszą kampanię e-mail marketingową. Można natomiast powiedzieć, że większość wysyłek mailingowych jest robionych coraz lepiej względem ubiegłego roku – według najlepszych praktyk, dostosowanych do mobile itp. Widać także, że właściciele baz próbują różnych rzeczy – zmieniają układ mailingu, bawią się elementami typu gify, liczniki czasu. Najważniejsze jest to, że szukają nowych sposób, lepszej widoczności i skuteczności w konwersji. Super!
3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-mail marketing
Wydarzeniem, które odbiło się w pewien sposób pozytywnie na kanale email marketingowym była pandemia koronawirusa. Poprzez zmianę przyzwyczajeń konsumentów dużo biznesów przetransformowało lub przetransformowuje się na działania online. Wsparcie nowym kanałom sprzedaży niewątpliwe pomagają działania e-mailingowe, które służą z jednej strony na podtrzymywanie kontaktu z klientem, a z drugie strony na pozyskiwanie nowych użytkowników sklepów lub usług.
Dodatkowo można zauważyć coraz częstsze wykorzystanie przez rynek narzędzi Marketing Automation i zwiększenie znaczenia automatyzacji procesów marketingowych oraz segmentacji wykorzystujących między innymi kanał mailingowy do monetyzacji i lojalizacji swoich klientów.
Warto też wspomnieć, że pomimo nowych obostrzeń RODO znaczenie kanału mailingowego nie zostało spłycone. Mówiona o tym, że cześć wydawców mailingowych zniknie i rynek znacząco się skurczy jednak był to chwilowy strach i przezorność. Obecnie można powiedzieć, że sytuacja jest stabilna, podobna jak w poprzednich latach.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-mail marketingiem w 2021 roku
Poprzez wzrost konkurencji spowodowany transformacją części biznesów do online, wyzwaniem będzie przebicie się z komunikacją mailingową i newsletterową względem inny podmiotów. Jak to zrobić dobrze, jak być lepszym od innych, czym się wyróżnić? Na to pytanie będzie musiało odpowiedzieć większość marketerów działających w najbardziej konkurencyjnych branżach.
Umiejętne korzystanie z narzędzi marketing automation to kolejne wyzwanie na 2021 roku. Pomimo dużych inwestycji w narzędzia, większość z firm obsługuje tylko znikomą część z dostępnych funkcjonalności. Powodem tego jest wciąż mała ilość doświadczonych ekspertów oraz problemy z integracją narzędzia we własnych środowiskach biznesowych. Rok 2021 będzie sprawdzianem, czy rozbudowane narzędzia marketing automation będą opłacalne dla biznesu zwłaszcza e-commerce’owego.
Nowinki technologiczne a e-mail marketing w 2021 roku
Podobnie jak 2020 roku, w 2021 będziemy widzieli dalszy postęp w korelacji pomiędzy działaniami mailingowymi a machine learning oraz sztuczną inteligencją. Dotyczy to zarówno działań do baz własnych, zaawansowanego zastosowania w narzędziach typu marketing automation, ale również wysyłek reklamowych do baz zewnętrznych.