Electrolux i Rave Review inspirują do dłuższego cieszenia się ubraniami

O autorze
2 min czytania 2022-09-09

Niestety, według statystyk, przeciętnie ubranie zakłada się tylko dziesięć razy i wyrzuca dużo wcześniej niż by należało. Dlatego Electrolux postanowił inspirować konsumentów do zmiany nawyków i lepszego dbania o swoją garderobę. Chcąc pokazać, że używane ubrania wciąż mają wartość, Electrolux nawiązał współpracę ze szwedzkim duetem projektantek mody Rave Review. Efektem kooperacji jest wyjątkowa kolekcja wykonana z ubrań wyrzuconych na Pustynię Atakama w północnym Chile, jednego z największych na świecie składowisk odpadów tekstylnych.

W skali globalnej około 73% wszystkich odpadów tekstylnych trafia na wysypisko lub jest spalane. Pustynia Atakama w Chile, gdzie znajduje się drugie co do wielkości cmentarzysko odzieży na świecie, stała się ostatnio symbolem jeszcze większego przyspieszenia fast fashion i wzrostu ilości odpadów tekstylnych. Według UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza ONZ) 21 miliardów ton ubrań trafia co roku na wysypiska śmieci. Na samą tylko pustynię Atakama co roku wyrzuca się około 39 000 ton ubrań.

Oprócz wyzwań związanych z fast fashion, oczywiste jest, że musimy zmienić to, jak używamy nasze ubrania i o nie dbamy. Badania pokazują, że przedłużając żywotność naszej garderoby o zaledwie dziewięć miesięcy, można nawet o ok. 30% zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i wytwarzanie odpadów. Można to zrobić na różne sposoby: począwszy od naprawiania lub przetwarzania starych ubrań, po odpowiednią ich pielęgnację polegającą na wietrzeniu, odświeżaniu parą lub praniu w sposób bardziej zrównoważony, czyli np. w obniżonej temperaturze wody – powiedziała Vanessa Butani, VP Group Sustainability w Electrolux.

Dlatego firma Electrolux łączy siły z Rave Review, szwedzkim duetem projektantek, znanym z kolorowych, wykonanych z materiałów z odzysku, wysokiej klasy kolekcji. Projektowi przyświeca misja dawania nowego życia wyrzuconym ubraniom, które zostały odzyskane z cmentarzyska odzieży na Pustyni Atakama. Efektem współpracy jest pierwsza na świecie upcyklingowa kolekcja z materiałów z Atakamy. W ten sposób, zarówno Electrolux, jak i projektantki z Rave Review chcą zwrócić uwagę na rosnący problem wyrzucania ubrań, które moglibyśmy nadal nosić i przedstawić inspirujący przykład, który może wpłynąć na  zachowania konsumentów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zawsze wierzyłyśmy, że moda przyszłości nie może pozostać taka, jaką znamy dzisiaj. Myślę, że musimy zmienić nasze podejście. Jeśli chodzi o modę, prawdopodobnie najbardziej praktycznym i najłatwiejszym sposobem, aby to osiągnąć, jest odpowiednie dbanie o garderobę, którą już mamy, aby służyła nam jak najdłużej – powiedziała Livia Schück, współzałożycielka i dyrektor kreatywna Rave Review.

Słuchaj podcastu NowyMarketing


NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cel: Sprawić do 2030 roku, aby ubrania wystarczały na dwa razy dłużej przy dwukrotnie mniejszym oddziaływaniu na środowisko naturalne.

Celem działalności firmy Electrolux jest tworzenie innowacyjnych technologii pielęgnacji tkanin, które mają zachęcić konsumentów do zmiany nawyków pralniczych, oraz zmniejszyć o połowę oddziaływanie pielęgnacji odzieży na środowisko i wydłużyć przeciętny okres użytkowania ubrań.

Electrolux wdrożył długoterminową strategię mającą na celu znaczne zmniejszenie naszego oddziaływania na klimat. Jako eksperci w pielęgnacji odzieży już teraz opracowujemy zaawansowane technologie pralnicze, które sprawiają, że ubrania, które nosimy, służą nam dłużej lub są trwalsze i dzięki którym zużywamy mniej wody oraz energii. Mamy również nadzieję, że nasze inicjatywy będą inspirować i edukować konsumentów w kwestii świadomego korzystania z ubrań i nowych proekologicznych wyborów. Chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby przyczynić się do tej zmiany – powiedziała Elisa Stabon, dyrektor ds. Care Experience Development w firmie Electrolux.

Badania pokazują, że istnieje pilna potrzeba przekazania ludziom wiedzy na temat pielęgnacji i czyszczenia ubrań oraz zachęcenia jak największej liczby osób do przyjęcia bardziej zrównoważonych praktyk prania, takich jak: pranie ubrań, które są naprawdę brudne (prania mniej), odświeżania ubrań za pomocą pary czy prania z pełnym wsadem i w niższych temperaturach.

Gdyby każdy dokonał małej zmiany, aby przełamać swoje codzienne nawyki, to mógłby zmniejszyć oddziaływanie tekstyliów na środowisko naturalne. Obniżając temperaturę prania i przechodząc z detergentu  w proszku na detergent w płynie, można zaoszczędzić równowartość 50 kg CO2 na pralkę rocznie. Może to mieć ogromny wpływ, gdy zostanie pomnożone przez miliony konsumentów, którzy zrobią to samo – kończy Vanessa Butani.