Evergreen content – dlaczego jest tak ważny?

Evergreen content – dlaczego jest tak ważny?
O autorze
4 min czytania 2022-05-17

Dziś tworzenie i dystrybucja treści to podstawa skutecznej strategii marketingowej. Trzeba mieć jednak świadomość, że zarówno posty w mediach społecznościowych, newsy firmowe czy artykuły branżowe mają określoną „żywotność”. Dlaczego się tak dzieje? Po pierwsze po pewnym czasie przedstawione w nich informacje ulegają przedawnieniu, a po drugie mniej istotne treści giną w gąszczu publikacji pojawiających się codziennie w Internecie. Czy można się przed tym uchronić? Zdecydowanie tak! Rozwiązaniem problemu jest evergreen content. Co to jest? Dlaczego jest istotny w strategiach contentowych? Jak tworzyć evergreen content? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w dalszej części artykułu.

Evergreen content – co to jest i dlaczego jest ważny?

W dosłownym tłumaczeniu słowo evergreen oznacza „wiecznie zielony”. Gdy zestawimy je z wyrazem content, otrzymamy termin „wiecznie zielona treść”. Pojęcia tego używa się w marketingu do określenia treści, które nie ulegają dezaktualizacji pomimo upływu czasu i które dzięki temu stale przynoszą korzyści – w postaci pozyskiwania stałego ruchu na stronie internetowej czy blogu.

Tworzenie treści „wiecznie zielonych” gwarantuje firmom szereg korzyści i co najważniejsze ‒ w perspektywie długofalowej. Evergreen content poza wspomnianym zwiększeniem ruchu, wpływa też pozytywnie na widoczność marki w Google zwiększając EAT w zakresie wiedzy fachowej, autorytetu i wiarygodności, wspiera działania SEO i buduje wizerunek, jako eksperta w branży.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co zaliczamy do treści evergreen?

Evergreen content wykracza daleko poza chwilowo angażujące, clickbaitowe treści, oferując w zamian wartościową wiedzę, do której użytkownicy będą chętnie powracać nawet po upływie czasu. Wśród topowych formatów stosowanych w tworzeniu tak zwanych „evergreenów” wymienić należy:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

1. Poradniki: odpowiadające na często zadawane w wyszukiwarkach pytania – „w jaki sposób…?”, „jak najlepiej…?”, „jak zrobić…?”. Przedstawiane w poradnikach informacje powinny dawać odpowiedzi na nurtujące czytelników pytania i rozwiązywać ich problemy. Aby miały one charakter wiecznie zielonych treści, powinny poruszać zagadnienia na tyle uniwersalne, aby były one aktualne nawet po dłuższym czasie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przykład: jeśli Twoja firm zajmuje się aranżacją wnętrz, to możesz udostępnić swoim odbiorcom poradnik dotyczący zasad łączenia kolorów. Z kolei przedstawienie trendów wnętrzarskich na dany rok nie będzie już należeć do treści evergreen, ponieważ zawarte w tego rodzaju poradniku informacje ulegną szybko przedawnieniu.

2. Case studies: kolejnym przykładem treści wiecznie zielonych są case studies wskazujące konkretne metody wykonania danego zadania, prezentujące doświadczenia innych w kontakcie z naszym produktem/usługą czy też opisujące procesy.

Przykład: firmy, które tworzą strony internetowe, mogą wykorzystać case studies do zaprezentowania zasad wyceniania projektów. W ten sposób wskażą przyszłym klientom, jakich informacji potrzebują do przygotowania oferty oraz co wpływa na finalną cenę serwisu www.

3. Sekcje FAQ: do treści wiecznie zielonych zalicza się także pytania i odpowiedzi dotyczące najbardziej nurtujących klientów tematów. Zebranie najważniejszych danych w jednym miejscu nie tylko ułatwia komunikację z klientami i wspiera dział customer service, ale również stwarza okazję do umieszczenia w treściach ważnych słów kluczowych – co, jak wiemy, pozytywnie wpływa na widoczność w Google.

Trzeba jedynie pamiętać, aby unikać podawania szczegółów, które po niedługim czasie mogą ulec dezaktualizacji – przykładem mogą być daty, wymienianie numerów seryjnych produktów czy listowanie sklepów współpracujących w branżach dynamicznie zmieniających kontrahentów.

4. Samouczki: na wartości nie tracą też zwykle wszelkiego rodzaju przewodniki i tutoriale. Dzięki nim klienci otrzymują niemal natychmiast odpowiedzi na pytania w stylu „jak zrobić?”, „jak wykonać?” „jak użyć?”, „jak podłączyć?”. Co więcej, samouczki są też szansą na pokazanie się w roli eksperta i zbudowania większego zaufania do danej marki.

5. Słowniki pojęć: każda branża posługuje się specyficzną terminologią. Zebranie najważniejszych pojęć w jednym miejscu jest doskonałym pomysłem na tworzenie wiecznie zielonych treści. Przygotowanie listy najczęściej używanych haseł, wraz z odpowiednim wyjaśnieniem i zdefiniowaniem, to wartość, która nie ulega przedawnieniu.

Przykład: słownik pojęć może pomóc nowym pracownikom we wdrożeniu do obowiązków, a klientom ułatwić korzystanie z produktu czy serwisu.

Jak tworzyć evergreen content?

1. Określ grupę docelową i format treści

Treści wiecznie zielone powinny stanowić jeden z elementów strategii contentowej każdej firmy. Przed przystąpieniem do ich tworzenia musimy przede wszystkim określić grupę docelową i poznać nurtujące problemy naszych person.

Na tej podstawie możemy wybrać odpowiedni format treści evergreen. Jeśli przykładowo okaże się, że potencjalni klienci Twojej firmy cenią sobie przede wszystkim wiedzę pokazującą rzeczywiste przypadki użycia, postaw na case studies. Jeśli z kolei szukają często informacji jak dojechać do firmy, pytają o jej lokalizację i zakres usług – wybierz FAQ.

2. Pamiętaj o SEO

Treści wiecznie zielone mają przynosić firmie korzyści w długiej perspektywie czasowej. Aby wzmocnić ich przekaz, pamiętaj o SEO. Przed przystąpieniem do kreacji contentu wykonaj analizę słów kluczowych, uwzględniając przy tym frazy z długiego ogona. Zadbaj również o prawidłowy rozkład nagłówków, odpowiednią długość akapitów, stosuj wypunktowania. Dzięki podstawowym zasadom webwritingu stworzona treść evergreen będzie „przyjazna do konsumpcji”, a przez to wzrośnie zainteresowanie nią ze strony odbiorców.

3. Dbaj o aktualizacje

Choć z założenia treści evergreen mają być zawsze aktualne, to jednak trzeba dbać o ich systematyczną weryfikację – szczególnie, gdy w treści podawaliśmy odwołania do danych statystycznych. Jeśli jednak stworzymy solidną podstawę, to sam update treści powinien zająć tylko chwilę – zmiana daty publikacji, odświeżenie danych czy grafiki tytułowej, dodanie nowych słów kluczowych czy linka do nowszych treści. Z całą pewnością Google doceni takie działania i uzna treści za bardziej wartościowe, tym samym przesuwając je na początek listy wyszukiwania.

A czy Ty grasz w „zielone”?

Raz stworzony evergreen content pomaga markom zwiększać widoczność w sieci i angażować odbiorców. Aby mógł być łatwo znaleziony, warto co pewien czas kluczowe treści udostępniać w mediach społecznościowych, przy okazji używając odświeżonych hasztagów. Dobrym pomysłem jest również umieszczanie linków do wiecznie zielonych postów na innych stronach w obrębie witryny. Działania te nie tylko zwiększą ruch, ale również pozytywnie wpłyną na SEO.

Trzeba przy tym pamiętać, że skuteczna strategia content marketingowa powinna zawierać różnego rodzaju treści. Poleganie na jednym formacie rzadko przynosi zadowalające efekty. Mając evergreen content oraz będąc na bieżąco z nowościami i trendami w branży, możemy opracować efektywną strategię marketingową, która wspierać będzie stały wzrost ruchu organicznego.