Facebook Questions – 5 kroków, jak korzystać z facebookowych pytań

Facebook Questions – 5 kroków, jak korzystać z facebookowych pytań
Dobrze napisana ankieta powinna zawierać kilka charakterystycznych cech. Celem trzymania się tego schematu jest zbudowanie jak największego zasięgu, pobudzenia do dyskusji czy wręcz walki fanów jednej marki, produktu, idei etc. z pozostałymi.
O autorze
2 min czytania 2012-08-13

 Wskazówki te mieszczą się zaledwie w 5 punktach:

1. Pytanie powinno być zadane w prosty sposób

Facebook zdradzi nam, ilu mamy fanów, co lubią, ile mają lat, skąd są ale nie zdradzi nam tego, jakie mają poczucie humoru, jaki dystans do pewnych spraw i jaką wiedzę na konkretny temat. Pytanie powinno być zadane w sposób uniwersalny, prosty, tak by każdy mógł je bez problemu zrozumieć. Dobrze zadane pytanie pobudza użytkownika do myślenia i często zanim znajdzie opcję, którą mógłby zaznaczyć, ma gotową odpowiedź w głowie.

2. Nie pozycjonuj odpowiedzi

Bardzo trudno jest ułożyć kolejność odpowiedzi tak, by nie sugerować użytkownikom, co mają zaznaczyć. Przy badaniu opinii na konkretny temat nie ma to aż takiego znaczenia, możemy zablokować możliwość dodawania odpowiedzi i pobudzić tym samym użytkowników do dyskusji. Pozostawienie tej możliwość odblokowanej pozwala nam szerzej i dokładniej poznać opinie naszych fanów. Powinniśmy wtedy dać kilka odpowiedzi, by nakreślić nasz punkt widzenia. Pozwoli to wykluczyć dodawanie odpowiedzi kompletnie nie związanych z pytaniem. Wszystko zależy od celu, jaki sobie stawiamy.

3. Długość zadanego pytania

Należy pamiętać, iż każde udzielenie odpowiedzi skutkuje pojawieniem się na tablicy użytkownika informacji o dokonanej przez niego czynności – oddaniu głosu/głosów. Odpowiednio sformułowane i stosunkowo krótkie pytanie przyczyni się do większej ilości głosów. Znajomi danego użytkownika szybko odczytają, na jakie pytanie odpowiedział i istnieje większa szansa na to, że sami wezmą udział w ankiecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Ankieta powinna być o użytkownikach i dla użytkowników

Pozwólmy użytkownikom poczuć się ważnymi. Polubili nasz fan page, lubią nasze posty, komentują je. Starajmy się szukać zawsze wartości, której spodziewać się może użytkownik. Im bardziej interesujemy się zdaniem naszych fanów, personalizując zadawane pytanie, tym lepiej je oni odbierają.

5. Crowdsourcing – wyciągaj wnioski po analizie przeprowadzonej ankiety

Zadanie pytania „Z czym robicie kanapkę na śniadanie?” zapewne przyciągnie rzeszę osób, które będą chciały pochwalić się swoimi porannymi wariacjami kulinarnymi, tylko czy jest to nam do czegokolwiek potrzebne?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wiadomo, podniesie to nasz edge rank* (składa się on z trzech czynników: affinity, level of interaction, timeliness) – na czym każdemu zależy, lecz czy wniesie jakąś wartość do firmy, w której pracujemy? Jeżeli jesteśmy sklepem ze sprzętem do nurkowania, pytajmy o najlepsze miejsca, w jakich nasi fani zanurzali się pod wodę, o sprzęt jaki sobie chwalą. Takie informacje pomogą nam przygotować lepszą ofertę, zapewni naszym fanom dostęp do przedmiotów, jakie są według nich wysokiej jakości i finalnie podniesie sprzedaż.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Facebook questions” to swoisty agregat pomocny przy budowaniu zasięgu strony oraz przy bliższym poznawaniu ludzi, którzy daną stronę lubią. „Pytania” to forma ankiety, która po zaimplementowaniu na stronę pojawia się dokładnie w tym samym miejscu co post, czyli na tablicy głównej. „Pytania” podobnie jak „Wydarzenia” cieszą się dużą wirusowością, czyli w bardzo łatwy i naturalny sposób rozchodzą się po serwisie, docierając do zdecydowanie większej ilości osób niż ta, która skupiona jest wokół konkretnej strony. Fani na Facebooku to Twoje najlepsze źródło informacji. Wykorzystuj je świadomie, a zaczniesz czerpać wiele korzyści. 

Michał Wiśniewski, Head of Direct Sales w Socializer, Owner w Social Media Knowledge

Specjalista w dziedzinie social media z zawodu, z zamiłowania i z wykształcenia. Na co dzień pracuje zarówno z wielkimi korporacjami, jak i z mniejszymi przedsiębiorcami. Specjalizuje się w know how dotyczącym social media oraz wprowadzaniu nowych firm i brandów na portale społecznościowe.