Fundacja GrowSPACE: jak Polacy piją alkohol w wakacje [BADANIE]

Fundacja GrowSPACE sondaż alkohol
Fundacja GrowSpace przedstawia wyniki sondażu przeprowadzonego we wrześniu br., który pokazuje schemat spożywania przez Polaków alkoholu w wakacje.
O autorze
1 min czytania 2025-09-24

Fundacja GrowSPACE od kilku miesięcy prowadzi kampanię „Zero Procent Prawdy”, która ma na celu przeciwdziałać zbyt wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Organizacja chce również wprowadzenia zakazu publicznej reklamy piwa, również napojów zero.

W ramach akcji powstał również sondaż na temat tego, jak Polacy spożywali alkohol w okresie wakacyjnym. Ankietę przeprowadziła Ogólnopolska Grupa Badawcza.

Najważniejsze wnioski

  • Największa grupa respondentów w ogóle nie spożywała alkoholu w wakacje – 35,78% badanych.
  • Drugą najliczniejszą grupę stanowią osoby sięgające po alkohol raz w miesiącu – 23,34% wskazań.
  • 17,20% respondentów deklarowało picie alkoholu raz w tygodniu, a 16,58% rzadziej niż raz w miesiącu.
  • Zdecydowanie najmniej osób spożywało alkohol codziennie (0,78%) oraz kilka razy w tygodniu (6,32%).
  • Najczęściej wybieranym alkoholem było piwo – zadeklarowało je prawie połowa respondentów (49,46%).
  • Wino uplasowało się na drugim miejscu z wynikiem 26,32% wskazań.
  • Mocne alkohole, takie jak wódka czy whisky, wybrało 17,09% ankietowanych.
  • Najrzadziej sięgano po szampana, prosecco lub wino musujące – tylko 7,13% odpowiedzi.

Wyniki dotyczące pytania o poparcie dla całkowitego zakazu reklamy alkoholu (w tym piwa) w Polsce prezentują się następująco:

  • zdecydowana większość ankietowanych popiera całkowity zakaz reklamy alkoholu – odpowiedź „tak” wybrało 64,19% respondentów,
  • przeciwnych takiemu rozwiązaniu jest 32,47% uczestników badania,
  • niewielka grupa (3,34%) nie ma wyrobionego zdania lub nie potrafiła udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

źródło: Fundacja GrowSPACE, Facebook

Partyjne projekty

Z powszechną dostępnością alkoholu walczą również partie polityczne. Przykładowo, Lewica przedstawiła już w Sejmie projekt swojej ustawy „Stop Alko Lobby”. W jej ramach zaproponowano zakaz sprzedaży nocnej alkoholu, zakaz sprzedaży na stacjach benzynowych czy całkowite wyeliminowanie reklam i promocji napojów alkoholowych.

Swój projekt ustawy zaprezentowała również Polska 2050.

Metodologia

Badanie przeprowadzono na próbie 1001 osób w dniach 1-12 września 2025 roku. Zrealizowano je metodą telefoniczną (CATI).

PS #PiwoToTeżAlkohol: kampania influencerki Olgi Legosz przeciwko promocji alkoholu w przestrzeni publicznej

PS2 Magdalena C. i Bogusław L. z oskarżeniami za nielegalne reklamowanie alkoholu