Fundacja GrowSPACE od kilku miesięcy prowadzi kampanię „Zero Procent Prawdy”, która ma na celu przeciwdziałać zbyt wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Organizacja chce również wprowadzenia zakazu publicznej reklamy piwa, również napojów zero.
W ramach akcji powstał również sondaż na temat tego, jak Polacy spożywali alkohol w okresie wakacyjnym. Ankietę przeprowadziła Ogólnopolska Grupa Badawcza.
Najważniejsze wnioski
- Największa grupa respondentów w ogóle nie spożywała alkoholu w wakacje – 35,78% badanych.
- Drugą najliczniejszą grupę stanowią osoby sięgające po alkohol raz w miesiącu – 23,34% wskazań.
- 17,20% respondentów deklarowało picie alkoholu raz w tygodniu, a 16,58% rzadziej niż raz w miesiącu.
- Zdecydowanie najmniej osób spożywało alkohol codziennie (0,78%) oraz kilka razy w tygodniu (6,32%).

- Najczęściej wybieranym alkoholem było piwo – zadeklarowało je prawie połowa respondentów (49,46%).
- Wino uplasowało się na drugim miejscu z wynikiem 26,32% wskazań.
- Mocne alkohole, takie jak wódka czy whisky, wybrało 17,09% ankietowanych.
- Najrzadziej sięgano po szampana, prosecco lub wino musujące – tylko 7,13% odpowiedzi.

Wyniki dotyczące pytania o poparcie dla całkowitego zakazu reklamy alkoholu (w tym piwa) w Polsce prezentują się następująco:
- zdecydowana większość ankietowanych popiera całkowity zakaz reklamy alkoholu – odpowiedź „tak” wybrało 64,19% respondentów,
- przeciwnych takiemu rozwiązaniu jest 32,47% uczestników badania,
- niewielka grupa (3,34%) nie ma wyrobionego zdania lub nie potrafiła udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

źródło: Fundacja GrowSPACE, Facebook
Partyjne projekty
Z powszechną dostępnością alkoholu walczą również partie polityczne. Przykładowo, Lewica przedstawiła już w Sejmie projekt swojej ustawy „Stop Alko Lobby”. W jej ramach zaproponowano zakaz sprzedaży nocnej alkoholu, zakaz sprzedaży na stacjach benzynowych czy całkowite wyeliminowanie reklam i promocji napojów alkoholowych.
Swój projekt ustawy zaprezentowała również Polska 2050.
🚨 Kolejny krok naszej ofensywy legislacyjnej!
— Polska 2050 (@PL_2050) September 23, 2025
⚖️ Złożyliśmy projekt ustawy, który porządkuje przepisy i ogranicza wpływy alkoholowego lobby.
📊 Tam, gdzie nocą zniknął łatwy dostęp do alkoholu, zniknęły też burdy i awantury. Policja i straż miejska interweniują rzadziej, a… pic.twitter.com/ZQ7lg78NKV
Metodologia
Badanie przeprowadzono na próbie 1001 osób w dniach 1-12 września 2025 roku. Zrealizowano je metodą telefoniczną (CATI).