Agencja Inquiry już po raz kolejny przeprowadziła badanie dotyczące planów polskich rodziców co do wyprawki na kolejny rok szkolny. Badanie wyraźnie pokazuje, że przed 1 września dzieciom kupujemy przede wszystkim podstawowe elementy wyprawki takie jak artykuły szkolne (78% badanych) oraz podręczniki i książki (71%). Na kolejnych dwóch miejscach najpopularniejszych zakupów szkolnych znajdujemy odzież i obuwie oraz wyposażenie sportowe. Co piąty badany zainwestuje także w meble niezbędne dla dziecka, a 15% w sprzęt komputerowy.
Większość rodziców deklaruje przy tym, że zdanie dziecka będzie miało duży wpływ na ostateczny wybór produktów związanych z powrotem lub pójściem do szkoły.
Zobacz również
Zakupów artykułów szkolnych dokonamy najczęściej w dyskontach – deklaruje tak niemal połowa badanych. Pozycję lidera straciły księgarnie, których popularność z roku na rok maleje (42% obecnie vs 53% w 2021 roku). Na kolejnych miejscach pojawiają się sklepy internetowe (40%), a także super- i hipermarkety (39%).
W dalszym ciągu co trzeci badany planuje nabyć wyprawkę szkolną pod koniec wakacji. Choć 29% Polaków rozkłada te wydatki na całe wakacje, widoczna jest tendencja do odkładania zakupów na później. Wzrost cen odczuwamy także w tej dziedzinie i 2/3 badanych spodziewa się, że na zakupy związane z powrotem do szkoły wydadzą więcej niż przed rokiem. W zdecydowanej większości wzrost wydatków uzasadniany jest przez badanych generalnym wzrostem cen w sklepach. droższych niż wcześniej.
– Kolejny rok szkolny zbliża się wielkimi krokami. Większość rodziców planuje już przygotowanie swoich pociech na kolejne wyzwania. Zakup produktów niezbędnych do szkoły, jak w większości innych przypadków, będzie nas również w tym roku kosztował więcej. Rodzice muszą być przygotowani na to, że tegoroczne wydatki będą jeszcze wyższe niż przed rokiem. To dlatego po zakup produktów szkolnych wybierzemy się do głównie do dyskontów – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Pełen raport można pobrać na stronie inquirymarketresearch.pl/back-to-school
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2023 r. na reprezentatywnej próbie 1000 osób – rodziców dzieci szkolnych metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).