TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Globalny rynek reklamy zyskuje 1,5 mld USD dzięki mundialowi

Według najnowszych prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group w 2014 roku wydatki netto na reklamę w Polsce będą wyższe o 1,8% w porównaniu z poprzedni rokiem, a ich łączna wartość na koniec roku wyniesie 6,51 mld zł.
O autorze
6 min czytania 2014-06-17

Tym samym ZenithOptimedia Group podtrzymuje poprzednią prognozę, opublikowaną w kwietniu.

Polska gospodarka nabiera tempa – pierwszy kwartał przyniósł wyższe od prognozowanego przyspieszenie wzrostu gospodarczego, a optymistyczne nastroje przedsiębiorców znajdują odzwierciedlenie w sukcesywnie zwiększających się nakładach inwestycyjnych. Utrzymująca się tendencja wzrostowa w gospodarce to również pozytywny sygnał dla reklamodawców, którzy stopniowo zwiększają swoje inwestycje w media. Dane dotyczące wydatków reklamowych w pierwszym kwartale potwierdziły prognozowane tendencje, zarówno te dotyczące całego rynku, jak i dynamiki zmian wydatków na reklamę w poszczególnych mediach, dlatego utrzymujemy nasze prognozy na niezmienionym poziomie − powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

Według prognoz ZenithOptimedia w tym roku polscy reklamodawcy zwiększą swoje inwestycje w reklamę telewizyjną o 2,1%. Dwucyfrowo, bo o 12,2% wzrosną inwestycje w reklamę online. Najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej pozostaje reklama video, duże wzrosty wydatków odnotują także mobile i reklama targetowana/retargetowana (Audience on Demand). W porównaniu z ubiegłym rokiem reklamodawcy wydadzą o 14,9% mniej na reklamę w magazynach, i o 16,1% mniej na reklamę w dziennikach. Niewielkie wzrosty odnotują radio (o 1,3%) i kino (o 1,8%). W porównaniu z ubiegłym rokiem spadną natomiast nieznacznie (o 0,9%) wydatki na outdoor.

W pierwszych czterech miesiącach 2014 roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, wzrosły inwestycje reklamowe firm z branży farmaceutycznej. Liderami wydatków w tym segmencie pozostają Aflofarm i USP Zdrowie. Więcej wydają również reklamodawcy z branży higiena i pielęgnacja, m.in. L’Oreal. W analizowanym okresie wrosły również wydatki reklamodawców z branży turystycznej oraz z segmentu media i książki. Na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki reklamowe sieci handlowych, choć kilku czołowych reklamodawców z tej branży – Lidl, Jeronimo Martins, Media Expert i Żabka – zwiększyło swoje wydatki. Swoje wydatki na reklamę zmniejszyły natomiast największe firmy telekomunikacyjne, producenci żywności i napojów (w tym Grupa Żywiec i Coca-Cola). Spadki odnotowały także branża motoryzacyjna, z wyjątkiem Volkswagen, i finansowa, w której wydatki w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyły tylko BZ WBK i Vivus.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polski rynek reklamowy nie odnotuje znaczących zmian w związku z mundialem. Inaczej wygląda sytuacja na świecie – według szacunków ZenithOptimedia dzięki Mistrzostwom Świata w piłce nożnej na globalne wydatki na reklamę będą w tym roku wyższe o 1,5 mld USD. Medium, które zyska najwięcej na mundialu będzie oczywiście telewizja, a w drugiej kolejności – Internet, szczególnie segment social media. Według naszych prognoz aktywność reklamodawców w serwisach społecznościowych w czasie mundialu będzie większa niż podczas jakiegokolwiek organizowanego dotąd wydarzenia sportowego − wyjaśnia Monika Bronowska.

Tak wielkie sportowe wydarzenie ściągnie przed ekrany ogromną widownię na całym świecie, zwiększy się również zainteresowanie wiadomościami związanymi z mundialem i serwisami internetowymi poświęconymi sportowi. I to wszystko w porze roku, kiedy – przynajmniej na północnej półkuli – ludzie zazwyczaj spędzają więcej czasu poza domem i konsumpcja mediów jest niższa. Zdaniem analityków ZenithOptimedia największe wzrosty wydatków na reklamę odnotują w czasie piłkarskich zmagań rynki Ameryki Łacińskiej, gdzie mecze będą transmitowane w dogodnym dla kibiców czasie. Wartość rynku reklamowego w tym regionie będzie w tym roku wyższa o 500 mln USD. W krajach Europy Zachodniej, gdzie transmisje meczy mimo różnicy czasu odbywają się w dobrych porach, inwestycje reklamowe będą w tym roku wyższe o 300 mln USD.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Prognoza wydatków na globalnym rynku reklamowym

Globalne wydatki reklamowe wzrosną w 2014 roku o 5,4%, a ich łączna wartość wyniesie na koniec roku 524 miliardy dolarów. Globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku dzięki Mistrzostwom Świata w piłce nożnej. Wzrostowa tendencja będzie się umacniać w kolejnych latach dzięki dalszej poprawie sytuacji gospodarczej, także w strefie euro.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wydatki reklamowe i PKB 2013-2016 (%)

Minimalne (o 0,1 p.p.) obniżenie prognozy z kwietnia to efekt rozszerzającego się konfliktu na Ukrainie, który silnie odbił się na tamtejszym rynku reklamowym, oraz sytuacji w Rosji, borykającej się z sankcjami ekonomicznymi, i z której wycofują się zagraniczni inwestorzy. O 0,1 p.p. − do 5,7% − została obniżona także prognoza wzrostu wydatków reklamowych w 2015 roku. Niezmieniona pozostaje prognoza na 2016 rok − zdaniem analityków ZenithOptimedia globalny rynek reklamowy wzrośnie wtedy o 6,1%.

Prognoza wydatków reklamowych w podziale na regiony

Już w prognozach opublikowanych w grudniu 2012analitycy ZenithOptimedia zastosowali nowy podział na regiony. Stosowany wcześniej „tradycyjny” podział według regionów geograficznych nie pozwalał uchwycić niuansów i przedstawić dokładnie sytuacji w poszczególnych regionach. Dlatego ZenithOptimedia definiuje część regionów grupując w nich rynki podobne do siebie pod względem funkcjonowania rynku reklamowego oraz położenia geograficznego. Bez zmian pozostają definicje regionów: Ameryka Północna, Ameryka Łacińska oraz Bliski Wschód i Afryka Północna.

Dynamika wydatków reklamowych w podziale na regiony 2013-2014 (%)

Obrzeża eurolandu

Grecja, Hiszpania, Irlandia, Portugalia, Włochy

Według analityków ZenithOptimedia rynek reklamy w tym regionie zmniejszy się w 2014 roku tylko o 0,5%, a w kolejnych latach zacznie powoli wzrastać – o 2,6% w 2015 i o 3,6% w 2016 roku, przy założeniu, że w okresie obejmującym prognozę strefa euro uniknie katastrofy, a w szczególności, że żaden kraj nie wyjdzie ze strefy euro ani nie upadnie z powodu zadłużenia.

Północna i Środkowa Europa

Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania

Oznaki ożywienia gospodarczego w strefie euro zachęciły reklamodawców do zwiększenia budżetów

reklamowych – po raz pierwszy od 2 lat. W 2014 w tym regionie spodziewany jest wzrost o 2,6%, a następnie – 3,2% w 2015 i o 3% w 2016 roku.

Europa Wschodnia i Azja Centralna

Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria, Estonia, Gruzja, Kazachstan, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Rosja, Turcja, Ukraina, Uzbekistan

Ukraiński rynek reklamowy ucierpiał poważnie z powodu konfliktu zbrojnego − reklamodawcy znacznie ograniczyli swoją aktywność i wydatki reklamowe. Także rosyjski rynek ucierpiał z powodu sankcji nałożonych przez USA i Unię Europejską oraz wycofania się zagranicznych inwestorów. Według prognoz ZenithOptimedia wydatki reklamowe na Ukrainie będą w tym roku niższe o 32,5%, w Rosji natomiast wzrosną o 6,9%. Prognoza wzrostu dla całego regionu została obniżona do 4,2%.

Japonia

Japońska gospodarka wciąż boryka się z niskim poziomem wzrostu. Według prognoz ZenithOptimedia do 2016 roku tamtejszy rynek reklamowy będzie rósł o 2% rocznie.

„Postępowa” Azja

Australia, Hongkong, Korea Południowa, Nowa Zelandia, Singapur

W tym regionie prognozowany jest stabilny wzrost wydatków reklamowych od wzrostu o 3,4% w 2014 roku, do 4,8% w 2016 roku.

„Szybka” Azja

Chiny, Filipiny, Indie, Indonezja, Malezję, Pakistan, Tajlandia, Tajwan, Wietnam

Według ZenithOptimedia wydatki reklamowe w tym regionie w latach 2014-2016 będą rosły o 11-13% rocznie.

Ameryka Północna

Według prognoz ZenithOptimedia w 2014 roku, dzięki Zimowym Igrzyskom Olimpijskim i kampanią poprzedzającą wybory do kongresu, wydatki reklamowe w USA wzrosną o 4,7%. W kolejnych latach można spodziewać się dalszych wzrostów – o 4,4% w 2015 i o 4,3% w 2016 roku.

Ameryka Łacińska

Ten region może się poszczycić szybko rosnąca gospodarką i rosnącym w podobnym tempie rynkiem reklamowym. W kolejnych 3 latach spodziewany jest wzrost wydatków reklamowych o 12% rocznie. Do tych wzrostów przyczynią się w dużym stopniu wielkie wydarzenia sportowe organizowane w Brazylii − Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 2014 i Letnie Igrzyska Olimpijskie 2016.

Bliski Wschód i Afryka Północna (MENA)

ZenithOptimedia prognozuje, że w 2014 roku rynek reklamowy w regionie MENA wzrośnie o 7,1%. W latach 2015-2016 tempo wzrostu nieco spadnie – rynek będzie rósł o 4-5% rocznie.

Największe rynki reklamowe

Mimo szybkich wzrostów na rynkach rozwijających się, USA wciąż pozostają rynkiem, który przynosi najwięcej nowych dolarów na globalny rynek reklamy. W latach 2013-2016 USA powinny przynieść 26% z 90 mld USD, o które powiększy się globalny rynek.

10 największych rynków reklamowych

w mln USD, ceny bieżące, konwersja walutowa po średnich kursach 2013

Globalne wydatki reklamowe według podziału na media

Internet jest wciąż najszybciej rosnącym medium. W latach 2014–2016 globalne wydatki na reklamę w Internecie będą rosły średnio o 16% rocznie.

Reklama display (której szeroka definicja obejmuje poza „tradycyjnym” displayem również media społecznościowe i video online) rośnie najszybciej – o 21% rocznie, częściowo dzięki błyskawicznemu wzrostowi wydatków na reklamę w mediach społecznościowych, które rosną rocznie o 30%. Wydatki na reklamę video online będą rosły o 24% rocznie do 2016 roku. Natomiast wydatki na reklamę w wyszukiwarkach będą rosły średnio o 14% rocznie do 2016 roku, a reklama ogłoszeniowa − zaledwie o 7%.

Wydatki na mobile (reklama w urządzeniach mobilnych – smartfonach i tabletach), rosną 5,5 raza szybciej niż reklama na urządzeniach stacjonarnych (desktop). ZenithOptimedia prognozuje, że dzięki coraz większej popularności smartfonów i tabletów wydatki na mobile w latach 2013-2016 będą rosły średnio o 49% rocznie. Reklama desktop będzie natomiast rosła w tempie 9% rocznie.

Analitycy ZenithOptimedia szacują, że do 2016 roku globalne wydatki na mobile sięgną kwoty 47,5 mld USD, co będzie stanowiło 29,1% wydatków na reklamę online i 8,2% wszystkich wydatków na reklamę. Mobile stanie się więc czwartym co do wielkości medium, a wartość wydatków na reklamę w urządzeniach mobilnych będzie wyższa niż w radio, magazynach i outdoorze.

Obecnie mobile jest największym motorem wzrostu wydatków na reklamę. ZenithOptimedia szacuje, że w latach 2013–2016 tego typu reklama przyniesie 38% wzrost wydatków reklamowych. Zaraz za nim uplasuje się telewizja, która przyczyni się do 31% wzrostu. Kolejne 30% wzrostu przyniesie reklama online na urządzeniach stacjonarnych (desktop).

Udział we wzroście globalnych wydatków reklamowych w podziale na media, w latach 2013-2016 (mln USD)