Good Practice, Best Practice (odc. 4): Mistrzostwa Świata 2023 na drugiej stronie globu. Przegląd wybranych kampanii marketingowych

Good Practice, Best Practice (odc. 4): Mistrzostwa Świata 2023 na drugiej stronie globu. Przegląd wybranych kampanii marketingowych
Mistrzostwa Świata Kobiet pobijają rekordy frekwencji już w fazie grupowej. Jak marki korzystają z tegorocznego turnieju?
O autorze
4 min czytania 2023-08-10

Turniej w Australii i Nowej Zelandii jest dziewiątą edycją kobiecych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Pierwszy rozegrany w Chinach w 1991 roku został wygrany przez Amerykanki. Zawodniczki USA powtórzyły to osiągniecie jeszcze trzy razy. Obecnie także zajmują pierwsze miejsce w rankingu FIFA wyprzedzając Niemki i Szwedki.

W kwestii kreacji marketingowych rynek amerykański jest, więc najciekawszym obiektem analizy tego rekordowego turnieju (informacje na temat kolejnych rekordów, bitych podczas obecnie trwającego turnieju, znajdziecie pod tym linkiem).

Źródło: fifa.com

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania „#FixedOnPixel” realizowana przez Google jest najlepszym przykładem tego, jak marki zaczynają korzystać z rosnącej popularności kobiecego futbolu. Smartphone Google Pixel promowany jest przez Rapinoe, dwukrotną mistrzynię świata, złotą medalistkę olimpijską i drugą w historii zdobywczynię Ballon D’Or Feminine (jedyną z USA).

Kampania skupia się na funkcjach AI w google’owskim smartphonie, które pomagają zawodniczce w przygotowaniu do treningu. Nowe funkcjonalności pozwalają na poprawienie rozmazanych zdjęć, szybkie przetłumaczenie menu na inny język czy zrobienie zdjęcia ładnym butom i znalezieniu ich w wyszukiwarce w zaledwie kilka sekund. I pomimo, że spot mógłby promować każdy inny telefon lub smartwatch, to należy przyznać że umiejętne pokazuje konkretne funkcje w tym produkcie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: mediapost.com

Kolejna kreacja przyciągająca uwagę, a jednocześnie druga z udziałem Rapinoe to reklama Nike „Let it rip” (w języku polskim można to przetłumaczyć jako “odpal to”; “rip something up” oznacza uwolnienie nieograniczonej energii lub siły).

Wspomniana już Rapinoe niedawno ogłosiła emeryturę i w odpowiedzi na to, jej sponsor wypuścił niesamowity animowany spot, który podsumowuje karierę zawodniczki (kariera Rapinoe trwa od ponad 20 lat, a obecnie trwające Mistrzostwa Świata są jej ostatnią dużą imprezą).

Spot utrzymany w klimacie japońskich animacji lat 90 tych, wliczając w to charakterystyczną ścieżkę dźwiękową, może przywołać wspomnienia kultowego Inazuma Eleven lub nadal dość świeżego Blue Lock. W trakcie 60 sekund mamy okazję zobaczyć spot anime z udziałem amerykańskiej piłkarki, która w skrajnie amerykański sposób żegna się ze światem sportu, jednocześnie delikatnie przemycając elementy kultury LGBTQ. I jeśli myślicie, że połączenie tylu tematów przy utrzymaniu wysokiej jakości nie jest możliwe do wykonania, jesteście w błędzie.

Nie jest to pierwszy raz kiedy Nike celebruje karierę tej amerykańskiej bohaterki. W 2021 roku wypuszczono dedykowaną jej serię odzież pod nazwą „Victory Redefined”.

Spot „Let it Rip by Megan Rapinoe” do obejrzenia tutaj.

Źródło: instagram.com/mrapinoe/

W naszym zestawieniu nie może zabraknąć alkoholi.

Wędrująca od 1865 marka Johnnie Walker chętnie angażuje się we współpracę z różnymi organizacjami i wydarzeniami sportowymi. Klasycznymi przykładami może być sponsoring Formuły 1 lub szkockiej drużyny Rugby.

Marka jednak dywersyfikuje swoje działania i dwa lata temu temu zaczęła sponsorować Angel City Football Club, jeden z kluczowych klubów w NWSL (National Women’s Soccer League), czyli amerykańskiej lidze piłki nożnej dla kobiet (odpowiednik męskiego MLS). Nie powinno więc dziwić, że szkocki producent whisky chętnie skorzystał z obecnie trwającego turnieju. A zrobili to bardzo pomysłowo.

Do udziału w spocie zaprosili Hannah Waddingham, gwiazdę serialu „Ted Lasso” i szefową tytułowego bohatera. Dla tych, którzy nie są na bieżąco z produkcjami Apple+, „Ted Lasso” to serial opowiadający historię trenera futbolu amerykańskiego, który nieoczekiwanie zostaje zatrudniony do poprowadzenia fikcyjnej drużyny grającej w Premier League.

Kampania, poza oczywistym budowaniem świadomości marki, w założeniu ma też misję promowania kobiecego sportu. Główna gwiazda spotu, zdobywczyni nagrody Emmy, Hannah Waddingham występuje w filmie promocyjnym kampanii, w którym dzieli się statystykami dotyczącymi widoczności sportu kobiecego.

W celu wsparcia misji, Johnnie Walker nawiązał partnerstwo z platformą medialną Just Women’s Sports. Do 20 sierpnia każdy, kto ma 21 lat lub więcej, może odwiedzić stronę www.justwomenssports.com/watchwomenssports, aby dowiedzieć się, jak otrzymać codzinny „Przegląd najważniejszych wydarzeń turnieju” od Waddingham i sprawdzić harmonogram meczów tego lata.

Są to rozwiązania znane już od lat w męskim futbolu, ale dość nowe dla kobiecej piłki. Pozwalaja budować to nie tylko większą świadomość, ale też rozwijać prawdziwe zaangażowanie wśród obecnych i potencjalnych fanów kobiecej piłki nożnej.

Źródło: diageo.com

Frito-Lay (własność Pepsico i właściciel takich marek jak Lay’s lub Doritos) podobnie jak Johnnie Walker, chętnie angażuje się w sponsorowanie turniejów i drużyn sportowych. Firma dość mocno skupia się na piłce nożnej. Od lat sponsoruje Ligę Mistrzów, liczne lokalne ligi i gwiazdy takie jak Messi czy Beckham. Kto z nas nie pamięta słynnego spotu z właśnie Beckhamem, Roberto Carlosem i Ronaldinho pojedynkujących się na ringu dla gladiatorów?

Współpraca między Frito-Lay i FIFA obejmuje działania na wielu płaszczyznach. Frito-Lay będzie oficjalnym „przysmakiem” turnieju w USA, wprowadzi dedykowane turniejowi opakowania marek takich jak Lay’s, Doritos, Cheetos i Cracker Jill.

– Z radością ogłaszamy, że jesteśmy jednym z pierwszych Oficjalnych Partnerów Turnieju w Ameryce Północnej, którzy zaangażowali się w tegoroczne Mistrzostwa Świata FIFA Kobiet – powiedział Steven Williams, CEO Frito-Lay i Quaker Foods w Ameryce Północnej.

– Jako że nasze przekąski są znane z tego, że łączą ludzi podczas ikonicznych momentów w sporcie, z niecierpliwością oczekujemy wykorzystania naszej roli w tym wydarzeniu historycznym w kobiecym sporcie, aby wspierać zarówno zawodniczki, jak i kibiców – dodał.

W ramach współpracy Frito-Lay rozpoczął także kampanię „Get Ready for Greatness”, do której zaprosił obecne i dawne gwiazdy kobiecej piłki nożnej w USA. Spoty są połączeniem rzeczywistości i animacji. Pokazują międzypokoleniową miłość do piłki nożnej. Jest to największa inwestycja w historii Frito-Lay w kobiecy sport.

Źródło: pepsico.com

Alysa Thompson to 18-letnia potencjalna-gwiazda tych Mistrzostw. Utalentowana licealistka w tym roku podpisała umowę z profesjonalnym klubem Angel City i od stycznia zdążyła pojawić się na murawie już 13 razy, strzelając trzy bramki.

Młoda gwiazda została zaangażowana do kampanii jednego ze sponsorów amerykańskiej drużyny narodowej, marki Volkswagen. W utrzymanych w luźnym klimacie spotach, marka zestawia odnowiony model swojego samochodu z nowymi twarzami w kadrze US (poza Alyssą Thompson, również Andi Sullivan i Ashley Hatch). W ten sposób niemiecki producent podkreśla nadejście nowego, zarówno dla marki, jak i kadry.

Reklamy zostaną zaprezentowane podczas Mistrzostw Świata na kanałach Fox i Telemundo, w towarzystwie paid digital media, integracji w podcastach piłkarskich od The Athletic oraz różnorodnych organicznych treści społecznościowych na kanałach VW.

Źródło: ussoccer.com

Na koniec kampania z jednego z bardziej nie-amerykańskich rynków, czyli Francji. Telekomunikacyjny gigant Orange postawił na wykorzystanie nowej technologii i rzucił rękawice częstym komentarzom odnośnie niskiego poziomu kobiecej piłki nożnej. Żeby nie zepsuć zabawy z oglądania spotu, nie zdradzę szczegółów, powiem jedynie, że warto oglądać do samego końca.

Agencja Marcel (własność Publicis Groupe) zaprosiła do współpracy dwie francuskie piłkarki, Delphine Cascarino i Sakina Karchaoui. Bardzo intensywnie wykorzystała technologię deep fake (manipulacja wideo z wykorzystaniem zaawansowanej technologii).

Wykorzystanie tej technologii pozwala spojrzeć na kobiecą piłkę i umiejętności zawodniczek w zupełnie inny sposób. Jest to też przykład tego, jak można budować silny wizerunek kobiecej piłki bez próby sztucznego porównywania zarobków czy nagród między mężczyznami a kobietami, a jedynie zestawiając czyste umiejętności.

Video stało się już viralem, podbijając serca kolejnych fanów piłki nożnej. W niesamowity sposób pokazuje jak można budować widoczność i popularność kobiecego sportu, bez wchodzenia w politykę i filozoficznego dyskursu. Wystarczy pokazać sport na najwyższym poziomie.

Serdecznie zachęcamy do oglądania mistrzostw (w Polsce dostępne na platformie Viaplay). Wielki finał już 20 sierpnia.

Źródło: marcelwww.com

PS W ostatnich dniach amerykańska drużyna odpadła z turnieju po serii rzutów karnych ze Szwecją. Był to pierwszy mecz po wyjściu z grupy. Zachowanie odchodzącej na emeryturę Rapinoe wywoła wiele kontrowersji i dyskusji w mediach i mediach społecznościowych.