Gosia Puchlak (Cyberresearch 4.0): Nadeszła przyszłość

Gosia Puchlak (Cyberresearch 4.0): Nadeszła przyszłość
Rozmowa Gosią Puchlak – szefową Rady Programowej konferencji Cyberresearch 4.0, organizowanej przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii.
O autorze
3 min czytania 2014-03-07

Jak możemy przeczytać w oficjalnych komunikatach PTBRiO, konferencja Cyberresearch to jedno z najważniejszych w Polsce przedsięwzięć powstających na styku sfery online i badań rynkowych – co sprawia, że przypisuje mu się tak dużą rolę?

Świat staje się coraz bardziej cyfrowy. Wiele naszych codziennych aktywności powoli przenosimy do tego świata: czerpiemy z niego wiedzę, budujemy w nim relacje, znajdujemy w nim rozrywkę i informacje. Wartość zakupów online rośnie o ponad 30% rocznie, a 70% konsumentów najbardziej ceni sobie rekomendacje znalezione w sieci. Skoro jesteśmy tam my – konsumenci, nic dziwnego, że pojawiają się tam również badacze. W 2012 roku przebadano w Polsce przez internet blisko 2,5 mln osób i ta liczba stale rośnie.

Jednak ta akurat konferencja nie jest jedynie formą przedstawienia dobrych praktyk badawczych czy przykładów sukcesów marketingowych. Od początku istnienia, Cyberresearch służył jako forum weryfikacji nowatorskich rozwiązań, inspirowania i rozwoju. Branża badawcza zyskiwała poprzez rozwój nowych metod, poszerzanie horyzontu tego, co nazywamy badaniami marketingowymi. Online zaś dzięki zrozumieniu metod badawczych optymalizuje swoje działania.

Cyberresearch jest wydarzeniem wyjątkowym pod jeszcze kilkoma względami. Jest organizowany przez najważniejsze stowarzyszenie profesjonalnych badaczy rynku w Polsce – PTBRiO. Towarzystwo gwarantuje wysoki poziom merytoryczny wystąpień i koncentrację na ich praktycznych stronach, możliwości zastosowania w biznesie. Jednocześnie jest wystarczająco dużo czasu w kuluarach, aby nawiązać naprawdę poważne kontakty biznesowe, nie raz już przeradzające się w długotrwałą współpracę. Uczestnikami i prelegentami na konferencji są zarówno badacze jak i przedstawiciele biznesu, domów mediowych wydawców internetowych i agencji interaktywnych. To tygiel, w którym co roku rodzą się nowe sukcesy.

Myśl przewodnia tegorocznej konferencji to Future is Now. Co się pod nią kryje? 

Od wielu już lat próbujemy przewidywać przyszłość. Tworzymy prognozy, rekomendacje, ostatnimi czasy zachłystujemy się wykrywaniem i opisywaniem trendów – wszystko po to, aby efektywnie budować strategie marketingowe dla marek i produktów. Warto zwrócić uwagę na to, że odwaga prognostów maleje; nieliczne są próby prognozowania tego, co będzie za 5 lat, a kompleksowej prognozy rozwoju rynku na 15 lat nie widziałam już bardzo dawno. To efekt zjawiska, które opisaliśmy właśnie hasłem konferencji. Nie można już przygotowywać się na zmianę, oczekiwać jej, obserwować jej zachodzenie i mierzyć jej efekty. Zmiany następują zbyt szybko, wpływa na nie zbyt wiele czynników – i przestały one zachodzić liniowo. Często zjawiska na rynku wybuchają niespodziewanie, aby za chwilę zaniknąć lub przerodzić się w długotrwały efekt.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlatego my – marketingowcy i my – badacze musimy nauczyć się nowego typu otwartości. Nie tyle przewidywania zmian i koncentracji na długoterminowych i masowych zjawiskach, ile postawy gotowości na nieznane i otwartości na nowe metody i rozwiązania. Chcemy pokazać, że rynek badawczy też już się zmienił i czerpie pełnymi garściami z doświadczeń na polach pokrewnych, w szczególności właśnie online’u. To potrzeby tej właśnie branży najbardziej wpłynęły na rozwój badań marketingowych.

W konferencyjnym programie czytamy m.in., o tabu w internecie czy prywatności. To nie są tematy, które spotyka się na często na konferencjach biznesowych. Skąd taki wybór? 

Konferencja Cyberresearch jest przeglądem wszystkich ważnych zjawisk, jakie dzieją się w przestrzeni Internetu i wokół niego. Ma już swoją renomę i wiadomo, że można się na niej spodziewać interesujących i rozwijających wystąpień dotyczących e-commerce, efektywności, metaanaliz, usability, itp. W tej kwestii nic się nie zmieniło.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Chcąc jednak podkreślić otwarcie w tym roku na zjawiska, które w internecie dopiero się pojawiają lub mają szanse się pojawić, wytypowaliśmy kilka tematów, które naszym zdaniem będą miały największy wpływ na biznes. Kwestie prywatności, dostępu do naszych danych, manipulowania nimi i wykorzystywania nie tylko są w tej chwili bardzo popularne w mediach, ale mogą zarówno wesprzeć jak i zablokować rozwój szeroko pojętego digitalu. Z kolei patrząc na to jak rozprzestrzeniały się innowacje w niedalekiej przeszłości nie sposób nie dostrzec roli na przykład pornobiznesu, który przyczynił się do rozwoju na przykład mikropłatności czy usług VoD. To tylko dwa przykłady, formuła konferencji jest na tyle otwarta, że na pewno można się na niej spodziewać niejednej niespodzianki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Do kogo zatem skierowana jest konferencja Cyberresearch? 

Jak co roku, zapraszamy osoby, które na co dzień używają narzędzi digitalowych w pracy. Marketerów, którzy chcą je efektywnie połączyć z tradycyjnymi kanałami komunikacji i sprzedaży. Managerów, którzy chcą wiedzieć jak ocenić wartość zarówno działań digitalowych jak i badań, które są w tym obszarze stosowane. Tradycyjnie naszymi gośćmi są również przedstawiciele świata nauki, a nawet polityki – przykładem może być prelekcja Ministra Administracji i Cyfryzacji Michała Boniego na Cyberresearch 3.0. Dlatego proszę mi wierzyć, że wychodząc z Centrum Nauki Kopernik, gdzie odbędzie się Cyberresearch 4.0, uczestnicy konferencji będą mieli głowę pełną pomysłów na rozwój biznesu a telefony pełne kontaktów do wartościowych partnerów.

 

Konferencja Cyberresearch 4.0 odbędzie się 10 i 11 kwietnia 2014 r. w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Szczegóły na www.ptbrio.pl/cyberresearch. NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.