TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

GroupM: ponad połowa CMO to kobiety, rynek agencyjny wciąż zmaskulinizowany

Na czele marketingu w strukturach 53 proc. spośród 200 największych reklamodawców w Polsce stoją kobiety – podsumowuje GroupM w kontekście zbliżającego się Dnia Kobiet. Na rynku agencji reklamowych i mediowych statystyki są znacznie mniej wyrównane – większością spółek zarządzają mężczyźni.
O autorze
1 min czytania 2020-03-06

W 53 proc. firm z listy 200 największych polskich reklamodawców* marketingiem kierują kobiety – pokazuje analiza GroupM, technologicznej i inwestycyjnej platformy agencji mediowych WPP (MediaCom, Wavemaker, Mindshare). Kobiety stoją na czele marketingu w spółkach ze wszystkich kategorii rynkowych – od finansów, przez kosmetyki po żywność i telekomy.

O ile jednak odsetek kobiet i mężczyzn wśród CMO jest wyrównany, w zarządach topowych spółek oferujących usługi marketingowe proporcje płci są znacznie bardziej zróżnicowane na niekorzyść kobiet. W 4 na 5 agencji reklamowych (kreatywnych) funkcję CEO sprawuje mężczyzna, podobne proporcje utrzymują się też w całych zarządach spółek z tej kategorii.

Bardziej wyrównany udział obserwujemy w agencjach mediowych, gdzie odsetek kobiet wśród CEO stanowi 40 proc.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– W kontekście rynku kreatywnego, trochę razi taka konserwatywna struktura, mówimy w końcu o biznesie, który żyje z rozumienia „różności” świata i powinien nadążać za jego dynamiką. Znacznie większy udział kobiet w zarządach agencji mediowych może wynikać z faktu, że jest to kategoria firm, która powstała znacznie później, w czasach, gdy role zarządzających nie były już tak mocno zastrzeżone dla mężczyzn – mówi Izabela Albrychiewicz, prezeska GroupM, a wcześniej wieloletnia szefowa Wavemaker.

Wyliczenie GroupM powstało z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet na podstawie listy największych reklamodawców telewizyjnych w 2019 r. wg Nielsena (dane dot. CMO) oraz na podstawie raportu Agencje Reklamowe i Domy Mediowe „Media & Marketing Polska”, zestawienia Panorama Reklamy magazynu „Press” a także źródeł własnych firmy (dane dot. agencji kreatywnych i agencji mediowych).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się