W 53 proc. firm z listy 200 największych polskich reklamodawców* marketingiem kierują kobiety – pokazuje analiza GroupM, technologicznej i inwestycyjnej platformy agencji mediowych WPP (MediaCom, Wavemaker, Mindshare). Kobiety stoją na czele marketingu w spółkach ze wszystkich kategorii rynkowych – od finansów, przez kosmetyki po żywność i telekomy.
O ile jednak odsetek kobiet i mężczyzn wśród CMO jest wyrównany, w zarządach topowych spółek oferujących usługi marketingowe proporcje płci są znacznie bardziej zróżnicowane na niekorzyść kobiet. W 4 na 5 agencji reklamowych (kreatywnych) funkcję CEO sprawuje mężczyzna, podobne proporcje utrzymują się też w całych zarządach spółek z tej kategorii.
Zobacz również
Bardziej wyrównany udział obserwujemy w agencjach mediowych, gdzie odsetek kobiet wśród CEO stanowi 40 proc.
– W kontekście rynku kreatywnego, trochę razi taka konserwatywna struktura, mówimy w końcu o biznesie, który żyje z rozumienia „różności” świata i powinien nadążać za jego dynamiką. Znacznie większy udział kobiet w zarządach agencji mediowych może wynikać z faktu, że jest to kategoria firm, która powstała znacznie później, w czasach, gdy role zarządzających nie były już tak mocno zastrzeżone dla mężczyzn – mówi Izabela Albrychiewicz, prezeska GroupM, a wcześniej wieloletnia szefowa Wavemaker.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Wyliczenie GroupM powstało z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet na podstawie listy największych reklamodawców telewizyjnych w 2019 r. wg Nielsena (dane dot. CMO) oraz na podstawie raportu Agencje Reklamowe i Domy Mediowe „Media & Marketing Polska”, zestawienia Panorama Reklamy magazynu „Press” a także źródeł własnych firmy (dane dot. agencji kreatywnych i agencji mediowych).
Słuchaj podcastu NowyMarketing