Growth Hacking: 21 zaawansowanych i praktycznych przykładów na dynamiczny wzrost dla Twojej aplikacji SaaS

Growth Hacking: 21 zaawansowanych i praktycznych przykładów na dynamiczny wzrost dla Twojej aplikacji SaaS
Wydaje się, że skończyłeś swoją pracę nad stroną firmową. Wprowadziłeś ostatnie zmiany, zweryfikowałeś poprawność kodu. Czujesz, że strona jest gotowa i nagle w Twojej głowie powstaje problem, o którym wcześniej nie myślałeś. Jak właściwie powinienem dotrzeć do moich potencjalnych klientów?
O autorze
8 min czytania 2015-11-05

Czy powinienem wykorzystać powszechnie znane metody, takie jak pozycjonowanie stron internetowych, czy może skorzystać z możliwości płatnej reklamy w wyszukiwarkach? Zastanawiasz się dość długo, rozglądając się za popularnymi metodami promocji, takimi jak content marketing czy media społecznościowe. Właściwie wszystkie te strategie działają. Natomiast to, czego potrzebujesz w tym momencie to metody, które pomogą Ci dotrzeć szybciej i skuteczniej do potencjalnych klientów. W praktyce więc powinieneś oprzeć swoje działania na tym, aby uzyskać dynamiczny wzrost! Aby Ci w tym pomóc opisałem poniżej 21 zaawansowanych i praktycznych przykładów, przekładających się na wzrost liczby użytkowników.

Uwaga: Podzieliłem taktyki na 3 filary, aby pomóc Ci w szybszy sposób przejść do strategii marketingowej, która jest Ci najbardziej przydatna.

Pierwszy: Pozyskaj jakościowy ruch

1. Wpisy gościnne na blogach branżowych

Wykorzystaj popularne blogi, aby poprzez artykuł ekspercki dotrzeć do ich czytelników. Postaraj się dotrzeć do właścicieli branżowych blogów, oferując im artykuł ekspercki, który będzie wartościowy dla ich czytelników. Staraj się natomiast nie promować bezpośrednio swojego narzędzia SaaS w tych artykułach. Podziel się swoją wiedzą i praktycznym doświadczeniem, które pomoże im rozwiązać ich problemy. A naturalnym miejscem na promocję Twojego biznesu zostanie biografia autora publikacji. Wykorzystując wpisy gościnne na blogach branżowych w szybki sposób zbudujesz zainteresowanie swoim produktem wśród potencjalnych klientów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przykład: Prezes Buffer.com Leo Widrich wykorzystał wpisy gościnne, aby zwiększyć liczbę klientów od 0 do 100000 w zaledwie 9 miesięcy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Załóż bloga firmowego

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tak, to prawda wykorzystanie wpisów gościnnych to droga na skróty, aby dotrzeć do czytelników. Daje to szansę na odkrycie Twojej aplikacji, jednak często nie wzbudza to wystarczającego zaufania i wiarygodności, aby doprowadzić do jej zakupu. Aby to zmienić potrzebujesz swoich własnych czytelników, którzy staną się w przyszłości ambasadorami Twojej marki. Najlepszą metodą na ich pozyskanie będzie założenie bloga firmowego, gdzie podzielisz się wartościowymi informacjami i poradami. Na początku postaraj się tworzyć treści, które będą docierały do osób będących na etapie poszukiwania informacji o problemie, który może dla ich firmy powstać w przyszłości. Odpowiedz na ich podstawowe pytania, daj im praktyczne porady, w jaki sposób mogą rozwiązać swoje problemy. I na koniec skieruj ich w stronę szczegółowych artykułów eksperckich, które mogą być dla nich pomocne. Na koniec pamiętaj, aby przeprowadzić optymalizację treści na blogu, aby pozyskać większy ruch z wyszukiwarek. 72 proc. osób będących na etapie poszukiwania konkretnych informacji biznesowych, zaczyna od szukania w Google. Miej więc na uwadze to, aby treści przez Ciebie tworzone miały wysokie pozycje w wyszukiwarce na słowa, które mogą wpisywać potencjalni klienci.

Przykład: Blog kissmetrics – postrzegany jako źródło najlepszych artykułów eksperckich.

3. Wykorzystuj zaawansowane możliwości promocji na Facebooku

Na początku Facebook, może nie wydawać się dobrym miejscem na szukanie nowych użytkowników. Natomiast czy wiedziałeś o zaawansowanym programie Fbstart.com, za pomocą którego możesz otrzymać dodatkowe $2500 na wypromowanie swojej aplikacji? W ramach dedykowanego programu Facebook przekazuje Ci platformę do zaprojektowania dedykowanej kampanii reklamowej, ale również dostęp do darmowego oprogramowania, które pomoże Ci usprawnić działanie firmy.

4. Zacznij wykorzystywać retargeting

Fakt: zaledwie 1 użytkownik konwertuje na sprzedaż przy pierwszej wizycie. Dla wielu potencjalnych klientów dopiero kilkukrotne odwiedzenie strony będzie skutkowało zapisaniem się na demonstracyjną wersję aplikacji, która następnie skonwertuje na sprzedaż. Na szczęście masz możliwość przypominania im o swoim produkcie za pomocą retargetingu. Pozwala on dotrzeć do użytkowników, którzy w przeszłości odwiedzali Twoją stronę za pomocą reklamy graficznej, która pojawia się na stronach, które aktywnie przeglądają w Internecie. Reklama ta może być dopasowana do treści, jakie użytkownik przeglądał na stronie Twojej aplikacji. Wiele badań i analiz wskazuje, że jest to bardzo skuteczna strategia marketingowa. Przykład: Wishpond potwierdził, że użytkownicy, którzy zostali pozyskani za pomocą retargetingu są o 70 proc. bardziej zainteresowani Twoją ofertą. Natomiast średnia kliknięć w banner jest 10 krotnie większa niż w przypadku reklamy za pomocą Adwords.

5. Wykorzystaj potencjał obecnych klientów jako ambasadorów

Twoi obecni klienci, mogą pomóc Ci pozyskać nowych użytkowników. Wystarczy, że zaoferujesz im coś na tyle atrakcyjnego, aby byli przekonani, że warto to zrobić. Przykładowo: Dropbox oferuje swoim użytkownikom dodatkowe 500MB darmowej powierzchni dyskowej, w zamian za skuteczne polecenie ich usługi znajomemu, który stanie się ich nowym klientem.

6. Wykorzystuj potencjał popularnych platform

Postaraj się, aby skorzystanie z Twojej aplikacji było prostsze, poprzez zintegrowanie jej z najbardziej popularnymi platformami, z których Twoi klienci aktualnie korzystają.

W ten sposób otrzymasz następujące korzyści:

  • Zmniejszysz obawy przed skorzystaniem z Twojej aplikacji,
  • Zdobędziesz wpis swojej aplikacji w popularnych katalogach z integracjami,
  • Dotrzesz ze swoim produktem do nowych użytkowników.

Beacon, narzędzie umożliwiające przekształcenie artykułu w ebooka, oferuje łatwy w obsłudze plugin oparty na platformie WordPress, ponieważ ta platforma jest najbardziej popularna wśród marketerów.

7. Dodaj swoją firmę do popularnych stron z recenzjami

61 proc. klientów czyta recenzje przed podjęciem decyzji zakupowej, a ponad 88 proc. wykorzystuje te informacje do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej. Brak wykorzystywania recenzji jako narzędzia marketingowego to duża strata dla Twojego biznesu. Aby w pełni wykorzystać potencjał recenzji, dodaj swoją firmę za darmo do serwisów takich jak: „Google Moja Firma” oraz serwisów branżowych takich jak SaasGenius.com, którego dużym atutem będą wiarygodne i jakościowe recenzje oprogramowania w modelu SaaS.

Drugi: Wypromuj swoje treści

8. Zwiększaj zasięg poprzez wymuszone zaangażowanie

Poproś użytkowników o wykonanie konkretnej czynności jak np. podzielenie się artykułem eksperckim w mediach społecznościowych, aby mieć dostęp do pełnej treści artykułu. Możesz oczywiście stworzyć specjalną branżową książkę w formie ebooka, rozwiązującą konkretny problem, którą udostępnisz za darmo, w zamian za podzielenie się informacją w mediach społecznościowych i przyciągnięcie nowych użytkowników.

Paywithatweet oferuje platformę, umożliwiającą wykorzystanie tego mechanizmu.

9. Wykorzystuj społeczności branżowe do promocji

Niemal każda branża posiada serwisy społecznościowe, które możemy wykorzystać do promowania naszych treści. Growth Hackers czy Inbound.org to dwa najlepsze przykłady takich serwisów w branży marketingowej. To co łączy te serwisy internetowe, to możliwość rekomendowania artykułów eksperckich, które będą wartościowe dla społeczności. Oczywiście można tam również publikować własne artykuły. Należy jednak pamiętać, że te strony są tworzone przez społeczność, wymagają więc trochę czasu na uczestniczenie również w innych czynnościach, takich jak głosowanie i komentowanie. Staraj się odwiedzać je regularnie. Komentuj i oceniaj treści tworzone przez innych. Dziel się cenną wiedzą i artykułami, które znalazłeś w Internecie. Dziel się również własnymi treściami, daje to wymierne efekty i pomaga wzmocnić promowanie treści oraz daje szansę na dotarcie do osób wpływowych w branży.

10. Zaplanuj dobrą dystrybucję treści

Daj swoim użytkownikom narzędzie wspierające dzielenie się Twoimi treściami. Jednym z takich narzędzi są specjalne przyciski wspomagające dzielenie się treściami w mediach społecznościowych, dostosowujące się do urządzeń mobilnych. Postaraj się skonfigurować w taki sposób bloga, aby w przypadku dzielenia się treściami w mediach społecznościowych, tytuł oraz opis i zdjęcie artykułu były automatycznie pobierane w zaplanowany przez Ciebie sposób. Jeśli chcesz zrozumieć lepiej cały proces i optymalizować jego przebieg, postaraj się wykorzystać dedykowane narzędzia analityczne w obszarze mediów społecznościowych.

11. Zaproś wpływowe osoby, aby opublikowały ekspercki artykuł na Waszym blogu

Czy miałeś okazję być wspomniany w artykule eksperckim na blogu osoby wpływowej? Tak, jest to bardzo trudne do osiągnięcia. Natomiast umieszczenie treści od osób wpływowych na naszym blogu jest znacznie łatwiejsze. Dodatkowo jest to oczywiście znacznie bardziej korzystne dla nas. Jeśli Ci się uda przeprowadzić wywiad z ekspertem lub otrzymać od niego wpis gościnny, masz szansę pozyskać jego użytkowników do swojej strony. Zdobędziesz w ten sposób szansę na pokazanie swojego produktu. Podzielenie się swoją wiedzą, ale też na zbudowanie relacji z użytkownikami.

12. Przekształć popularne artykuły w prezentacje

Jestem pod ogromnym wrażeniem Slideshare, który wciąż jest mało znanym narzędziem marketingowym. Zaledwie 17 marketerów używa go przy starcie nowego produktu. Przy ponad 60 milionach aktywnych użytkownikach i ponad 159 milionach odsłon miesięcznie, serwis ten daje olbrzymią szansę na promocję naszej aplikacji. Dodatkowo, biorąc pod uwagę silną domenę, publikowanie prezentacji daje szansę na jej pojawienie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla słów kluczowych z dużą konkurencją

Przykład: Prezentacja przygotowana przez Semrush.

13. Postaraj się dotrzeć do osób, które wspominasz w artykule

Jest to jedna z moich ulubionych taktyk. Jeśli w artykule wspominasz znane osoby jako autorów wypowiedzi lub umieszczasz link do publikacji powiązanej z treściami, jakie tworzysz – postaraj się dotrzeć do wpływowych autorów i powiadomić ich o tym fakcie. Wykorzystaj w tym celu media społecznościowe, w szczególności polecam twittera, lub po prostu napisz do nich poprzez e-mail. W ramach tych działań, większość z nich pomoże wypromować Twoje treści przed swoimi czytelnikami. Możesz oczywiście zautomatyzować cały proces poprzez wykorzystanie np. contentmarketer.io, czyli aplikacji SaaS, która przeskanuje Twój artykuł w poszukiwaniu wzmianek odnoszących się do wpływowych osób, a następnie pomoże Ci dotrzeć do nich w pełni zautomatyzowany sposób.

14. Ulepsz swoją strategię content marketingową

Wykorzystaj snip.ly, aby zyskać dodatkowe korzyści w działaniach opartych na content marketingu. Jedną z powszechnych praktyk w mediach społecznościowych jest dzielenie się treściami, które rozwiązują konkretne problemy. Dzieląc się nimi budujemy wizerunek naszej marki osobistej lub firmy. Wykorzystując sniply przy promowaniu cudzych treści zyskujesz dodatkową powierzchnię reklamową, która przekłada się na konkretne korzyści.

Trzeci: Przeprowadź optymalizację konwersji

15. Testuj landing page

Czy Twój landing page powinien być długi czy krótki? Niektórzy powiedzą, że dłuższa forma będzie skuteczniejsza. Inni powiedzą, że jest zupełnie odwrotnie. W rzeczywistości ciężko powiedzieć, kto ma rację w przypadku Twoich użytkowników. Jest tak wiele elementów, które wpływają na konwersję, takich jak: produkt, unikalna oferta albo treść na stronie. W związku z tym jedynym rozwiązaniem jest testowanie wielu elementów na stronie. Pamiętaj, że często odważne i duże zmiany na stronie prowadzą do dużych sukcesów.

Poniżej lista najpopularniejszych elementów na stronie, które warto testować:

  • Zróżnicowanie w treści, kolory, rozmiar wybranych elementów.
  • Nazewnictwo, ale też jej długość.
  • Rozmieszczenie wybranych elementów na stronie.
  • Zdjęcia, rodzaj grafiki, ale też jej dopasowanie do treści i CTA.
  • Cennik, USP oraz nasza oferta.

16. Wykorzystuj wsparcie ekspertów lub celebrytów

Wsparcie celebrytów lub ekspertów daje nam dodatkowe uwiarygodnienie naszego produktu. Mechanizm psychologiczny, który odpowiada za to, że dajemy się zmanipulować nazywa się: „the extended self”. Czyli jest to zmiana sposobu postrzegania siebie pod wpływem nabycia marki. W związku z tym, kupujemy produkty i usługi, które tworzą nasz obraz. Połącz ten mechanizm z celebrytą lub ekspertem, który jest śledzony przez dużą społeczność i masz gotową receptę na sukces.

Przykład: Wsparcie medialne Jessica Simpson oraz Nerida Joy pomogło BeautyMint pozyskać 500,000 użytkowników podczas pierwszego dnia premiery.

17. Pozyskaj i aktywuj klientów za pomocą kampanii mailingowej

Nie każdy użytkownik odwiedzający Twoją stronę jest gotowy na zakup. Niektórzy potrzebują znacznie większej ilości odwiedzin, aby podjąć decyzję. Postaraj się przekonać jak największą liczbę użytkowników do pozostawienia swojego adresu e-mail. Dzięki temu będziesz mógł wysłać do nich serię dedykowanych wiadomości, które pomogą przekonać ich do zakupu. Przy planowaniu wiadomości, które zamierzasz im przesłać, postaraj się uwzględnić ich potencjalne problemy, zaoferuj wartościowe treści, które w dalszej przyszłości przekonają ich do przetestowania Twojej aplikacji.

Przykład: Kurs wspomagający działania marketingowe firmy.

18. Publikuj referencje, które wzmacniają Twoją wiarygodność

Referencje są jedną z metod na przekonanie odwiedzających stronę do zakupu. Jednak możesz również wykorzystać wsparcie medialne ekspertów, recenzje i ratingi, zdjęcia klientów korzystających z produktu, nagrody, symbole zaufania oraz case studies. Wszystkie one będą miały istotny wpływ na przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Przykład: Obrazuje niemal każdą stronę aplikacji SaaS.

19. Testuj różne rozmieszczenie przycisków

To może wydawać się oczywiste, aby przyciski CTA umieścić na górze strony. Natomiast kolejne badania wskazują, że nie zawsze to działa najlepiej. Według badań przeprowadzonych przez Clicktale, długość strony nie ma związku z zachowaniem użytkownika. Testy przeprowadzone przez CXPartners potwierdziły, że mając niewiele informacji w górnej części strony użytkownicy przechodzą niżej. Są również badania przeprowadzone przez ContentVerve, które wykazały, że CTA umieszczone w dolnej części strony konwertowały o ponad 300 lepiej niż te, umieszczone w górnej części strony. W praktyce oznacza to, że warto testować różne rozmieszczenie przycisków CTA.

20. Wykorzystaj każdą szansę na pozyskanie adresu e-mail

Wykorzystaj wiadomość, która pojawia się, kiedy użytkownik decyduje się na opuszczenie Twojej strony. Narzędzie takie jak Exit Monitor może pomóc Ci zatrzymać użytkownika na stronie i przekonwertować go na konto testowe lub pobrać od niego adres mailowy, który następnie wykorzystamy do zbudowania z nim relacji biznesowej. Takie narzędzia jak Exit Monitor mierzą w zachowanie naszych użytkowników i potrafią dostosować treść wyświetlanego komunikatu w zależności od tego, jakie elementy strony przeglądaliśmy.

Przykład: Banner firmy Exit Monitor, który pojawił się w momencie, gdy kursor myszki skierowany został w celu zamknięcia strony.

21. Porównaj waszą ofertę z konkurencją

Dostarcz porównanie swojego produktu w odniesieniu do konkurencji. Ta strategia może pomóc skonwertować użytkowników, którzy analizują kilka rozwiązań. Podkreślając elementy, w których Twoja aplikacja jest lepsza od konkurencji, przyczynisz się do zwiększonej szansy na jej zakup. Pamiętaj, aby być w 100 proc. transparentnym. Postaraj się zwrócić wyraźnie uwagę na zalety Twojej aplikacji, ale też wskaż, w których obszarach Twoja konkurencja jest lepsza.

Przykład: Strona SERPs.com w przejrzysty sposób porównuje z największą konkurencją.

Podsumowanie

Dla globalnej firmy tworzącej oprogramowanie w modelu SaaS, growth hacking staje się koniecznością. Potrzebujesz utrzymać stały wzrost nowych użytkowników, aby zachować szansę na pozyskanie kolejnej rundy inwestycyjnej. Wykorzystując zróżnicowane metody i testując nowe narzędzia masz zwiększoną szansę na dynamiczny wzrost przychodów. Pamiętaj jednak, że samo stosowanie wybranych metod to zaledwie początek, powinieneś pomyśleć o kompleksowej strategii marketingowej. Wszystkie taktyki przedstawione w tym artykule należy dostosować do branży, w której funkcjonuje firma, którą zamierzasz promować. Ważne jest też uwzględnienie etapu rozwoju produktu oraz wizerunek marki jaki chciałbyś kreować.

Tylko wtedy, gdy dobrze zaplanujesz strategię wzrostu, którą następnie sprawnie przetestujesz i zmodyfikujesz, osiągniesz moment, w którym będziesz miał realną szansę na globalny sukces.

Powodzenia!