TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Holidays Are Coming”: świąteczna reklama Coca-Coli powstała przy użyciu AI. Fani zawiedzeni [KOMENTARZ]

„Holidays Are Coming”: świąteczna reklama Coca-Coli powstała przy użyciu AI. Fani zawiedzeni [KOMENTARZ]
W tym roku kultowa już świąteczna reklama marki Coca-Cola z charakterystyczną czerwoną ciężarówką mogła zaskoczyć tych, którzy na nią czekali. Tegoroczny klip powstał z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co niektórzy uznali jako „koniec pewnej tradycji". Sprawdź, co na temat reklamy powiedział Mateusz Murawski z Altavia Kamikaze + K2.
O autorze
2 min czytania 2024-11-18

Reklama świąteczna Coca-Coli to dla niektórych fanów marki tradycja. Co roku oczekują na jej kolejną wersję. Pierwszy kultowy klip pojawił się już w 1995 roku. Na kanałach Coca-Coli w mediach społecznościowych pojawiła się już wersja na 2024 rok. Wielu osobom nie przypadła jednak ona do gustu. Dlaczego? Ponieważ wykorzystano w niej sztuczną inteligencję i jej fani doszli do wniosku, że marka tym sposobem zniszczyła ducha świąt.

Wśród komentarzy, które można zobaczyć pod publikacjami, pojawiły się takie stwierdzenia, jak:

  • „To, co sztuczna inteligencja robi ze świątecznym nastrojem, jest tym, co Coca-Cola robi z twoim ciałem”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • „Zabili magię. Oficjalnie”.

  • „Nigdy wcześniej nie mieliście problemów z tworzeniem takich reklam, to jest obrzydliwe i rozczarowujące”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co zmieniło się w kultowej reklamie Coca-Coli

Podobnie jak w dotychczasowych produkcjach, w reklamach pojawiły się charakterystyczne czerwone furgonetki oraz ujęcia przedstawiające uśmiechniętych konsumentów, którzy trzymają w rękach butelkę Coca-Coli. Można jednak zauważyć, że zmieniła się dynamika reklamy. Dotychczas była ona bardziej spokojna, poszczególne klatki nie zmieniały się w tak szybkim tempie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Konsumenci zauważyli również kilka błędów, wynikających z niedoskonałości sztucznej inteligencji. Są to na przykład: koła ciężarówki ślizgające się po ulicy, ale nie obracające się czy brak zachowania proporcji ciężarówek wjeżdżających do miasta w porównaniu do przypadkowych przechodniów, którzy są „przerośnięci” i nie zmieściliby się do pojazdu.

Reklamy stworzyły trzy studia zajmujące się AI (Secret Level, Silverside AI i Wild Card). Wykorzystano generatywne modele sztucznej inteligencji, takie jak: Leonardo, Luma i Runway. Pod koniec produkcji wprowadzono również nowy model o nazwie Kling.

Komentarz eksperta

Mateusz Murawski

Social Media Strategy Team Leader w Altavia Kamikaze + K2

To nie jest pierwszy moment, gdy Coca-Cola generuje treści marketingowe za pomocą AI. Rok temu dostaliśmy reklamę „Masterpiece” z bohaterami dzieł sztuki, rozkoszującymi się napojem gazowanym. 3,3 miliona odtworzeń na globalnym koncie YouTube – można powiedzieć, że przeszło to bez echa.

Świąteczna kampania koncernu jest jednocześnie czymś nowym i starym. Dostajemy bezpieczną wersję reklam, które znamy z poprzednich lat. Tyle że nie nagraną na nowo na bajecznie drogich planach i z gigantyczną postprodukcją, ale wygenerowaną przez AI. To samo, ale w formie kodu. Ograniczamy wydatki, przyspieszamy działanie i dostajemy podobny efekt. W tym całym zamieszaniu AI jest pretekstem do rozmowy o tym, co dalej z branżą marketingową, a szerzej – kreatywną. Nie ma tygodnia, by nie straszyły nas nagłówki „AI zabierze pracę <tu wstaw grupę zawodową>”. I to jest pewne. Nie jutro, ale za kilka lat AI zmieni sposób funkcjonowania niektórych zawodów na rynku. Tak działa postęp technologiczny. Nie zapominajmy jednak, że za produkcją reklam Coca-Coli nie stoi bezduszny system obliczeniowy, tylko żywi ludzie: art directorzy, animatorzy, ludzie od dźwięku i wielu innych. Cały proces nie ograniczył się przecież do „wklepania” komendy i otrzymania gotowej animacji.

Fiverr przygotował niedawno kampanię „Nobody cares”, w której, jak łatwo się domyślić, przekonuje, że nie jest ważne, czy w działaniach marketingowych użyto AI. Reklama powinna cię poruszyć, zapaść w pamięć – technologia jest drugorzędna.

Czy działania Coca-Coli wpisują się w tę narrację? Czy za rok będziemy rozmawiać o wygenerowanym spocie? A może to temat na chwilę, jak niedawne wydarzenia związane z Off Radiem Kraków i audycjami tworzonymi przy udziale AI? Skłaniam się ku drugiej opcji.

Efekt finalny, choć ładny wizualnie, nie wprowadza niczego nowego, żadnego twistu. To bezpieczne, generyczne spoty. To wszystko już było – jak powiedział rabin Akiba ben Josef.

PS Coraz bliżej… święta? Najnowsza kampania świąteczna od Coca-Coli

PS2 Toys „R” Us z pierwszą reklamą wygenerowaną przez Sorę

PS3 Coca-Cola mówi głosem Krystyny Czubównej, Sary James i Bartłomieja Topy

PS4 Coca-Cola w kampanii „Recycle Me” niszczy kultowe logo i zachęca do recyklingu puszek po napoju