Jedną z miar jest czas, jaki poświęcamy na wybór oraz podjęcie decyzji o zakupie konkretnego produktu. Czas ten przypuszczalnie różni się w zależności od tego, jakiego produktu dotyczy, ale też kim jest kupujący. Czy istnieją różnice ze względu na kraj pochodzenia? Właśnie nad tym pochylili się badacze z portalu ShopAlike. W badaniu, które przeprowadzili, przyjrzeli się zachowaniu nabywców z 12 krajów Europy: Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowacji, Szwecji i Włoch. Czy bardzo się od siebie różnimy?
Czas na zakup różni się w zależności od kraju
Okazało się, że różnice w czasie, w jakim kupujemy dany produkt mogą być naprawdę duże. Dla przykładu, podczas gdy zakup ubrań w większości krajów nie zajmuje więcej niż godzinę, Francuzi potrzebują na to nawet 4 godzin- to najdłuższy czas w tej kategorii. Z drugiej strony Słowacy kupują ubrania najszybciej, w zaledwie 20 minut przechodzą przez cały proces od zauważenia produktu do jego zakupu. Podobne różnice zauważono w przypadku innej popularnej w internecie kategorii – butów. Podczas, gdy średnia dla Europy wynosi 68 minut, Francuzi przeciągają wybór aż do 4 godzin, a Norwegowie potrzebują na niego zaledwie 10 minut.
Zobacz również
Zakupowa oś czasu
Infografika Shopalike.pl pokazuje na osi czasu średni czas potrzebny Europejczykom na dokonanie zakupu kilku popularnych produktów. I tak najmniej czasu potrzebujemy średnio na zakup okularów przeciwsłonecznych, najwięcej zaś na zakup kanapy. Dla łatwości różnymi kolorami zaznaczone zostały kategorie produktów: ubrania, meble, czy kosmetyki.
Jak to wygląda w Polsce?
A jak Polacy prezentują się na tle innych Europejczyków? Dane pokazują, że nasi rodacy szczególnie dużo czasu poświęcają na zakup mebli. To kategoria, w której proces zakupowy trwa w ogóle długo, jednak w Polsce jesteśmy pod tym względem rekordzistami (zakup kanapy przeciągamy nawet do 4 dni!). Najszybciej spośród Europejczyków idzie nam natomiast zakup dżinsów, klikamy na ‘kup’ już po 25 minutach od zobaczenia produktu, oraz butów – potrzebujemy na niego niecałe 20 minut (tu ustępujemy tylko Czechom).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing