1. Czym jest typografia?
Typografia to po prostu sztuka i technika aranżacji kroju pisma. To kluczowe znaczenie dla umiejętności projektanta i nie chodzi tu jedynie o czytelność słowa. Wybór kroju pisma, sposób pracy z jego układem, siatką tzw. layoutem, schematem kolorów, motywem projektowym – ma podstawowe znaczenie i określa różnicę między złym, poprawnym, a wspaniałym projektem.
2. Jak zmieniła się typografia na przestrzeni ostatnich lat? Jakie są obecne trendy?
Projektowanie czcionek to rzadkie rzemiosło. Przez setki lat projektanci musieli opanować rzeźbienie w drewnie i umiejętność wykonywania metalowych odlewów, aby móc rozwijać sztukę typografii. Technologia powoduje zakłócenia i innowacje we wszystkich aspektach życia, także w tych projektowych. Nowa technologia i standardy wciąż dają typografii nowe możliwości. Dzięki rozwojowi technik komputerowych nawet skromna czcionka nabiera technologicznego makijażu.
Zobacz również
3. Na czym polega i jak przebiega proces projektowania, tworzenia np. identyfikacji wizualnej?
a. Przed rozpoczęciem prac nad nową tożsamością marki opracowujemy strategię marki, aby utworzyć zestaw wartości i propozycję graficzną, którą Klient zaakceptuje.
b. Jeśli koncepcje projektowania są tworzone bez dokładnego briefingu na temat marki, to wtedy zarówno strona kreatywna, jak i Klient polegają zbyt mocno na intuicyjnej pomysłowości rozwiązania i mogą narażać się na subiektywne podejście .
Krótki opis opracowany w oparciu o jasną strategię marki zawsze umożliwia obu stronom racjonalizację decyzji projektowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
c. Oglądam kolory, kroje i style wizualne używane przez konkurencję Klienta, a następnie tworzę coś naprawdę unikalnego, różnego od wszystkich innych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
d. Nie polegam na logo. Chociaż logo jest często elementem, który łączy tożsamość marki i sprawia, że jest ona natychmiast rozpoznawalna, jednak marki nie są zbudowane wyłącznie na logo.
e. Nigdy nie ignoruję Klienta. Niezależnie od tego, ile posiadamy doświadczenia, Klient zna swój produkt lepiej. Zrozumienie potrzeb klienta jest pierwszym krokiem do stworzenia doskonałej tożsamości marki.
f. W projektach staram się ograniczać paletę kolorów, szczegóły i typografię, prosta tożsamość może stać się ponadczasowa i poruszać się wraz z ciągle zmieniającymi się potrzebami i rozwojem Klienta.
4. Pracowaliście dla wielu klientów, w tym Banku Światowego, Filharmonii Łódzkiej, czy Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Jakie projekty typograficzne i realizowane dla kogo są najbardziej wymagające i najtrudniejsze w realizacji?
Myślę, że te prace, które łączą kilka aspektów projektowych naraz, jak np.: projektowanie publikacji i projektowanie przestrzeni w jednym duchu tak aby były spójne wizerunkowo z identyfikacją instytucji – np. realizacja dla Filharmonii Łódzkiej – a jednocześnie nosiły autorskie znamiona oryginalnych rozwiązań projektanta.
5. Jakie są najczęstsze błędy popełniane w projektowaniu, typografii?
a. Projektowanie w komputerze bez refleksji co do proporcji strony w stosunku do proponowanej typografii.
b. Uleganie modom – jak modne są „kropki i kreski” to „wszyscy” robią dokładnie takie same projekty.
c. Brak wiedzy o krojach pism i brak wiedzy o tych klasycznych krojach.
6. Kiedy i jak zaczęła się Twoja przygoda z grafiką i projektowaniem
Z miłości do papieru 🙂
Od najmłodszych lat ojciec zabierał mnie na wystawy, targi książek i poligrafii. Potem wybór uczelni i olśnienie, że jest tam pracowania stworzona dla mnie. Czyli „projektowanie grafiki wydawniczej prac” prowadzona przez prof. Stanisława Łabęckiego.
7. Skąd czerpiesz inspiracje?
Z otoczenia, podróży, czasem zainspiruje mnie rozmowa z drugim człowiekiem czasem kolor czy faktura, którą dostrzegę.
8. Który ze zrealizowanych projektów był dla Ciebie największym wyzwaniem, a który uznajesz za najbardziej udany?
Wyzwaniem jest każdy temat i projekt… lubię je wszystkie:))))
9. Otrzymałaś nagrody w wielu międzynarodowych konkursach. Z których nagród, wyróżnień jesteś najbardziej dumna?
Zdecydowanie z MOJEGO ukochanego ADESIGN W MILANO!
Konkursy międzynarodowe są wspaniałą okazją, aby móc konfrontować swoje pomysły z innymi projektantami, żyjącymi w innych krajach, w innej kulturze. Podchodzimy często do tego samego tematu w zupełnie inny, fantastyczny sposób i to jest BEZCENNNE !:)