Ustanowienie zasad fair play w obrębie dużych platform ma na celu przede wszystkim stworzenie bardziej konkurencyjnego środowiska cyfrowego. Jak DMA wpłynie na codzienne praktyki marketerów? Jak nowe przepisy zmienią sposób realizowania kampanii? Oto trzy kluczowe aspekty aktu o rynkach cyfrowych, które każdy marketer powinien mieć na uwadze w swoich codziennych działaniach.
DMA wprowadza nowe wymagania, które będą miały znaczący wpływ na digital marketing. Dostosowanie się do nowych przepisów pozwoli marketerom prowadzić działania promocyjne w internecie w sposób skuteczny, efektywny oraz zgodny z prawem.
Zobacz również
1. Brak sprzeciwu nie oznacza zgody
Najważniejszą nową regulacją zawartą w DMA jest zakaz wykorzystywania tzw. dark patterns w procesie zbierania zgód użytkowników na przekazywanie danych na temat zachowania w sieci. Oznacza to, że właściciele witryn nie mogą stosować praktyk wprowadzających internautów w błąd lub zmuszają ich do wyrażenia zgody na udostępnianie swoich danych behawioralnych. Teraz zgoda musi być wyrażona świadomie i aktywnie. Nie wystarczy brak sprzeciwu, jak to było do tej pory.
Dlatego, aby przygotować się do wymogów stawianych przez nowe prawo, należy wdrożyć narzędzia służące do zbierania zgód stosownie do z DMA. Na rynku można znaleźć wiele tego typu rozwiązań.
2. Spersonalizowana komunikacja na nowych zasadach
Właściciele witryn, którzy korzystają już z platform do zarządzania danymi użytkowników (ang. Consent Management Platforms) powinni przeprowadzić aktualizację metody zbierania zgód do Consent Mode v2. Dzięki wdrożeniu nowego mechanizmu marketerzy nadal będą mogli korzystać z danych analitycznych i prowadzić spersonalizowaną komunikację z użytkownikami, którzy wcześniej wyrazili na to zgodę.
3. Wejście na nowy poziom pozyskiwania zgód
Reklamodawcy, którzy nie wdrożą Consent Mode v2, po 6 marca 2024 roku nie będą w stanie zasilać narzędzi analitycznych Google nowymi danymi o użytkownikach. Nie będzie też możliwa segmentacja użytkowników w oparciu o zachowanie na stronie, a działanie to jest często wykorzystywane w kampaniach reklamowych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeżeli zgody nie będą zbierane zgodnie z DMA, personalizacja reklam w kampaniach zostanie zablokowana. Brak możliwości wykorzystania narzędzi analitycznych, tj. Google Analytics, okaże się szczególnie bolesny w przypadku sklepów e-commerce, które stracą w ten sposób możliwość analizy ruchu na swoich stronach i, co za tym idzie, nie będą w stanie optymalizować ścieżek zakupowych klientów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W efekcie niebawem dojdzie do realnych spadków dochodów ze sprzedaży online i właśnie dlatego wdrożenie Consent Mode v2 jest kluczowe dla utrzymania stabilności wielu internetowych biznesów.
Zdjęcie główne: materiały prasowe Programmads