Jak zmienia się marketing z perspektywy młodego pokolenia specjalistów od marketingu i komunikacji? Jakie kampanie chcieliby tworzyć młodzi kreatywni? O tym rozmawiamy z naszymi gośćmi – Claudią Cyndecki (Just Eat Takeaway), Karoliną Chmielewską (Just Eat Takeaway), Mateuszem Sierpińskim (DDB Warszawa) oraz Tomaszem Świstuniem (DDB Warszawa).
W dzisiejszym dynamicznym świecie rola marketingu nabiera szczególnego znaczenia, a młode osoby coraz częściej stają się kluczowymi graczami w tej dziedzinie. Pracując w marketingu, młodzi profesjonaliści wnoszą świeże spojrzenie, kreatywność i zaawansowaną znajomość nowych mediów do tworzenia innowacyjnych strategii. W podcaście rozmawialiśmy m.in. o tym, jakie wyzwania napotykają nasi rozmówcy.
Zobacz również
Claudia, Karolina, Mateusz oraz Tomasz opowiedzieli także o konkursie Young Creatives, ich przygodzie z nim związanej oraz o swoich wrażeniach związanych z obecnością na największej marketingowej gali rozdania nagród, czyli Cannes Lions.
Jak zmienia się marketing oczami młodego pokolenia?
Marketing ulega znaczącym zmianom, które są rezultatem ewolucji technologii, kultury oraz oczekiwań konsumentów. Duży wpływ na to, jak kształtuje się komunikacja marketingowa, ma młode pokolenie.
Przede wszystkim są to osoby wychowywane w cyfrowym świecie, co sprawia, że są bardziej zaznajomione z narzędziami internetowymi niż wcześniejsze pokolenia. Dlatego, chociażby marketing cyfrowy staje się nieodzownym elementem strategii marketingowych. Social media, reklamy online, influencer marketing – to tylko niektóre przykłady, które przyciągają uwagę młodych konsumentów. Równie ważne dla młodego pokolenia jest wybierania marek, które wyrażają konkretne wartości, takie jak zrównoważony rozwój, różnorodność czy zaangażowanie społeczne.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Bardzo zmienił się motyw przewodni w reklamach/kampaniach. Komunikacja nabrała pewnej powagi i ciężkości. Wszyscy starają się robić dobro dla świata, co jest jak najbardziej okej, ale uważam, że mocno działa się na emocji, chce się wzruszyć odbiorcę. W latach 90. Skupiało się bardzo mocno na humorze. Pomimo, że komunikacja nie była górnolotna to „łapała uwagę” – komentuje Karolina Chmielewska z Just Eat Takeaway.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Oczywiście zmieniają się kanały. Kiedyś wszystko było w telewizorze albo out of home, a teraz korzystamy z TikToka. Marketing przez ostatnie lata bardzo się zmienił i na pewno będzie zmieniał się przez kolejne kilkadziesiąt lat – mówi Claudia Cyndecki z Just Eat Takeaway.
– Cały czas zmienia się nasza target grupa. Cały czas mówimy o Gen Z, poszukuje się z nimi kontaktu, a tak naprawdę wchodzi już generacja Alpha, więc tak naprawdę marketing zmienia się wraz z czasem, wszystko się „przejada”, ale pojawiają się nowe kanały komunikacji – dodaje Mateusz Sierpiński z DDB Warszawa.
– Osobiście nie podoba mi się kierunek, w którym idzie komunikacja. Moim zdaniem zmienianie świata na lepsze kłóci się wewnętrznie z tym, co ma na celu biznes, czyli zarabianie. Wolałbym, żeby reklama zajmowała się sprzedażą i mówiła o tym otwarcie, a nie udawała, że zależy jej na tym, by planeta wyglądała lepiej – mówi Tomasz Świstuń z DDB Warszawa.
Wyzwania kreatywnego marketingu
Kreatywny marketing to nie tylko sztuka przyciągania uwagi, ale także wyzwanie, które wymaga elastyczności i innowacyjności. Z jakimi muszą się zmierzyć specjaliści od marketingu czy komunikacji?
– Barierą jest czasami zrozumienie i komunikacja. Uważam, że największą trudnością jest to, że nie jesteśmy nauczeni prawidłowej komunikacji. Jeśli nie napiszemy dobrego briefu to nie będzie porozumienia po obu stronach (klienta i agencji). Wiadomo, że budżet też jest jakąś barierą, choć ograniczone finanse mogą również pobudzić naszą kreatywność – komentuje Karolina Chmielewska.
Przede wszystkim, w obecnych czasach konsumentom towarzyszy ogromna ilość reklam i treści marketingowych. Konkurencja o ich uwagę jest ogromna, co sprawia, że trudno wyróżnić się w tym hałasie informacyjnym. Dodatkowo, preferencje i zachowania konsumentów są dynamiczne. Wyzwaniem jest śledzenie tych zmian i dostosowywanie strategii marketingowej do nowych trendów i oczekiwań. Kreatywny marketing może być także kosztowny, zwłaszcza jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości treści wideo czy kampanie reklamowe. Ponadto, kreatywne działanie musi być zgodne z identyfikacją wizualną oraz wartościami marki, aby utrzymać spójność w różnych kanałach i kampaniach.
PS Agnieszka Pleti, Aleksandra Lisowska, Bartek Budnicki, Jacek Przybylski: Warto jest patrzeć na to, jakie potrzeby ma otoczenie (PODCAST)
Czy CSR w Polsce jest trendem czy już standardem? Czy działania CSR są tylko dla dużych przedsiębiorstw? O tym rozmawiamy z naszymi gośćmi – Agnieszką Pleti (Poland Business Run), Aleksandrą Lisowską (Garden of Words Group), Bartkiem Budnickim (Skanska) oraz Jackiem Przybylskim (Cisco).
PS2 Michał Leszczyński (GetResponse): E-mail marketing przeżywa obecnie renesans (PODCAST)
Jak zmienił się e-mail marketing na przestrzeni ostatnich lat i jakich trendów możemy się spodziewać? Dlaczego kanał ten będzie tylko rósł na znaczeniu? O tym rozmawiamy z Michałem Leszczyńskim, head of content marketing & partnerships w GetResponse.