Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli w skrócie CSR, rodzi coraz większe zainteresowanie wśród przedsiębiorstw, choć nie jest nowym pojęciem. Wpływ na to ma z pewnością wiele czynników, chociażby zmiany środowiskowe czy wkroczenie nowego pokolenia na rynek pracy. Jednak czy faktycznie można powiedzieć, że realizowanie działań z zakresu CSR jest już dzisiaj standardem?
– Samo pojęcie CSR mocno ewoluuje. Mam wrażenie, że teraz odkrywamy kolejną szatę tego pojęcia. W ramach upływu czasu pojawiły się także nowe pojęcia. To, co kiedyś było trendem i ewenementem korporacyjnym, dzisiaj stało się standardem. Jesteśmy w pozytywnej fali działań i wykraczamy poza to, czym biznes kiedyś uważał, że powinien się zajmować – mówi Bartek Budnicki z firmy Skanska.
Zobacz również
– Kiedyś CSR był modnym hasłem, trendem, który wkraczał do Polski. W tamtych czasach dotykał kwestii miękkich, wizerunkowych, na pograniczu marketingu i komunikacji. Teraz CSR to kategoria biznesowa. Obserwujemy tsunami, które jest nie do zatrzymania. I bardzo dobrze – dodaje Aleksandra Lisowska z Garden of Words Group.
Jak z sukcesem wdrożyć działania CSR w biznesie?
Jak sama nazwa wskazuje, CSR to koncepcja, która przewiduje relacje dwóch sfer – biznesowej oraz społecznej. Podejmując się zatem działań w tym obszarze, należy pamiętać o każdej z nich. W praktyce chodzi o to, by przedsiębiorstwa pamiętały, że biorą odpowiedzialność za swoje postępowanie. Etyka oraz przejrzystość są kwestiami pierwszoplanowymi.
– Niezwykle budujące jest to, że zgłoszenia konkursowe do CSR Poland Awards odpowiadały na potrzeby. Te, które zrodziły się w trakcie i po pandemii, np. w jaki sposób można wesprzeć pracowników – mówi Agnieszka Pleti z Fundacji Poland Business Run.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Skuteczna strategia CSR-owa powinna adresować realny problem, a to jest często trudne do nazwania. W CSR mamy tendencję do popadania w bełkot korporacyjny, a nasi odbiorcy oczekują rozwiązania swoich realnych problemów. Jeżeli go znajdziemy i będziemy potrafili odpowiednio zaadresować to jesteśmy „w domu” – komentuje Aleksandra Lisowska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Strategia CSR powinna być także zgodna z misją firmy. Wtedy możemy dobrze wykorzystać to, w czym się specjalizujemy – dodaje Jacek Przybylski z firmy Cisco.
Czy działania CSR można realizować także w małych firmach?
– Dobrze byłoby powiedzieć, że działania CSR są dla wszystkich. Jednak małe firmy na pewno zmagają się z innymi problemami i wyzwaniami. To, co w korporacjach i dużych firmach jest standardem, dla małych firm może być wyzwaniem – komentuje Jacek Przybylski.
– Podczas trwania konkursu bardzo zależało nam na tym, żeby zachęcić do działania także małe firmy. Małe firmy mają świetne pomysły lub podejmują oddolne inicjatywy, które napędzają resztę. Mały projekt wcale nie musi być gorszy od dużego – dodaje Agnieszka Pleti.
Jakie korzyści niesie ze sobą podejmowanie działań CSR w firmie?
– Zadowolenie pracowników. Pracownicy coraz częściej patrzą nie tylko na to, jakie warunki pracy mają, ale także na to, czy praca sprawia im poczucie dumy i radości – mówi Jacek Przybylski.
– CSR funkcjonuje na styku działań employer branding. Działania CSR pozytywnie wpływają na wizerunek firm nie tylko wśród pracowników, ale także kandydatów, w szczególności z pokolenia millenialsów czy „zetek” – dodaje Aleksandra Lisowska.
– Z punktu widzenia trzeciego sektora, dzięki temu, że biznesy angażują się w działania CSR, trzeci sektor jest w stanie zaopiekować się tematami, które tego wymagają. To jest DNA trzeciego sektora – mamy swoją misję i ją realizujemy, a dzięki zaangażowaniu biznesów, możemy robić to razem – mówi Agnieszka Pleti.
Nasi rozmówcy to przedstawiciele firm, które zostały nagrodzone w konkursie CSR Poland Awards. O nagrodzonych projektach również opowiedzieli w podcaście.
PS MACIEJ SZNITOWSKI: Rebranding nie jest czymś, czego powinniśmy się bać
Co dzisiaj ma znaczenie w brandingu? Jak zapisać się w świadomości współczesnych odbiorców? Jakie błędy najczęściej popełniają marki w rebrandingu? O tym rozmawiamy z Maciejem Sznitowskim – strategiem marki i komunikacji, autorem bloga Brandoholik.pl oraz podcastu Markotwórstwo.
PS2 ALINA SZTOCH: W marketingu chodzi tak naprawdę o propozycję wartości
Co przyczynia się do tego, że kultowe marki sprzed lat wracają i stają się znów popularne? Czy trudno jest zaprezentować się przed młodym pokoleniem, które wcześniej nie miało styczności z marką? O tym rozmawiamy z Aliną Sztoch – CEO i co-founder w Kubocie.