Szacuje się, że do Polski na wiosnę przybywa około 100 tysięcy bocianów. Niektóre mogą potrzebować pomocy. Pracownicy Infolinii 801 BOCIAN podpowiadają, co zrobić w przypadku znalezienia zniszczonego gniazda czy poszkodowanego ptaka. Linia informacyjna działa w ramach współpracy Grupy Energa z Polskim Towarzystwem Przyjaciół Przyrody „pro Natura”.
Wiosną najpilniejszą potrzebą jest przede wszystkim zbieranie sznurków pozostawionych na polach po żniwach.
Zobacz również
– Bociany przynoszą do budowy gniazda, oprócz gałęzi i darni także nylonowe sznurki, które znajdują na polach i łąkach. Wbudowane w gniazdo tworzą pętle, które owijają się wokół nóg piskląt. Młody ptak rośnie przywiązany do gniazda i nie może z niego odlecieć. W takiej sytuacji jedynym wyjściem ratującym życie bociana jest odcięcia sznurka. W tym roku podczas kontroli gniazd tylko w dwóch z nich nie znaleziono sznurków. To poważny problem – wyjaśnia Krzysztof Konieczny z PTPP „pro Natura”.
Zespół infolinii odebrał w 2014 roku ponad tysiąc interwencji w sprawie bocianów. Pod istniejący już trzeci rok numer telefonu 801-26-24-26, zgłaszano najczęściej sprawy dotyczące zagrożonych i wymagających remontu gniazd, nieszczęśliwych wypadków i opieki nad ptakami niesprawnymi, a także problemy związane z zagrożeniem bocianów białych jako gatunku.
Tematyka zgłoszeń w dużej mierze uzależniona jest właśnie od pory roku. Wiosną pytania dotyczą najczęściej renowacji i przenoszenia gniazd. Latem zazwyczaj koncentrują się wokół problemów związanych z lęgami, a więc: martwymi ptakami w gniazdach, wypadaniem młodych z gniazd oraz organizowaniem pomocy bocianom, które miały kolizje z liniami energetycznymi czy pojazdami. Jesienią i zimą powracają problemy związane z osobnikami zwlekającymi z odlotem bądź pozostającymi w kraju – pojawiają się pytania jak im pomóc, czy należy je chwytać, a także kiedy i czym dokarmiać.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jeden z ciekawszych zgłaszanych problemów dotyczy zjawiska kronizmu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– W przyrodzie występuje fenomen zabijania i pożerania potomstwa przez rodziców. Należy pamiętać, że bociany to ptaki mięsożerne. W sytuacji gdy pisklę jest słabe, chore, lub nieżywe, dorosłe osobniki zjadają je – tłumaczy Magdalena Berezowska-Niedźwiedź, szefowa infolinii 801 BOCIAN.
Numer telefonu 801 BOCIAN (801 26 24 26) dostępny jest na terenie całego kraju, od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-17.00. Dodatkowe informacje dotyczące bocianów białych można znaleźć na: www.bociany.pl, www.bocianopedia.pl oraz na Facebooku.
Grupa Energa kompleksowo chroni bociana białego
Grupa Energa od lat współpracuje z przyrodnikami na rzecz ochrony bociana białego i jego siedlisk. W ramach unikatowego na skalę Europy projektu „Energetyczni Obrączkarze” pracownicy spółki oznakowali około 5 tysięcy bocianich piskląt.
Jednocześnie od blisko 20 lat Energa Operator montuje specjalne platformy, które zabezpieczają linie niskiego i średniego napięcia oraz pomagają chronić bocianie życie. Na 9 tysiącach platform umieszczanych i remontowanych przez pracowników Grupy zamieszkuje 20 proc. populacji polskich bocianów.
Uruchomienie ogólnopolskiego punktu informacyjnego 0 801 BOCIAN jest częścią kompleksowego projektu PTPP „pro Natura” i Grupy Energa, związanego z ochroną bocianów. Obok infolinii na stronie www.bociany.pl prowadzona jest „Baza Gniazd Bociana Białego” dotycząca stanu i kondycji bocianich siedlisk oraz „Ogólnopolska Baza Aktywności na rzecz Bociana Białego”, w której zbierane są wszelkie informację na temat instytucji i osób, które pomagają bocianom, np. remontując gniazda, czy opiekując się poszkodowanymi ptakami.
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju.