…w generowaniu dochodów z kanału online w gospodarkach dojrzałych (Raport, Źródło: App Annie Mobile App Forecast: The Path to $100 Billion.). Co zrobić, by o naszej aplikacji dowiedzieli się inni i jak wykorzystać do tego Google?
Według raportu Ericsson Mobility Report 2015, 88% czasu, jaki ludzie przeznaczają na tzw. konsumpcję mediów online, to czas spędzany na użytkowaniu aplikacji mobilnych. Mimo tego, że ponad połowa posiadaczy smartfonów korzysta z aplikacji codziennie, 79% z nich deklaruje, że jeśli aplikacja zawiedzie ich oczekiwania 1-2 razy, nie skorzystają z niej ponownie. Co więcej, aż 80% pobranych aplikacji nigdy nie zostaje uruchomiona. Dlatego w promowaniu aplikacji ważne są dwa aspekty:
Zobacz również
- zachęcenie użytkowników do pobrania promowanej aplikacji – celem będzie zwiększenie widoczności aplikacji;
- zachęcenie użytkowników do korzystania z pobranej aplikacji – celem będzie zwiększenie zaangażowania, reaktywacja klienta, pobudzenie tzw. „uśpionego użytkownika”.
Gdzie promować aplikację?
W tym artykule skupimy się na możliwościach promocji aplikacji w Google. Pamiętać należy, że nie jest to jedyny reklamodawca, który daje możliwość tworzenia reklam typu ‘kliknij i pobierz’ (kliknięcie w reklamę przekierowuje użytkowników bezpośrednio do sklepu z aplikacjami). Poza środowiskiem Google możemy zagospodarować przestrzeń reklamową np. na Facebooku.
Google uważa, że o aplikacjach dowiadujemy się w 52% od naszych znajomych, 24% ze strony WWW, 22% z TV, 40% ze sklepu z aplikacjami i w 27% z mobilnej wyszukiwarki. Prowadząc kampanię linków sponsorowanych mamy wpływ na wizerunek aplikacji właśnie w dwóch ostatnich kanałach.
Zanim zaczniemy promować aplikację należy sprawdzić jej ocenę w sklepie Google Play. Jest to niezmiernie istotne z punktu widzenia popularności aplikacji – im wyższa ocena, tym większa liczba pobrań i mniejszy koszt pozyskania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Kanały, które możemy wykorzystać do promowania aplikacji mobilnej:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Wyszukiwarka Google;
- Wyszukiwarka w sklepie Google Play;
- Sieć Google Display Network;
- Sieć AdMob.
Rozpoczynając prowadzenie kampanii mamy możliwość wyboru kierowania na określony system operacyjny: Android, iOS, BlackBerry, webOS, Windows Phone. Poza wyborem systemu operacyjnego możemy zawęzić wyświetlanie reklam nawet od określonej wersji systemu. Jeśli nasza aplikacja nie wyświetla się na określonych modelach urządzeń, możemy pominąć wyświetlanie się reklam na tych konkretnych modelach.
Wyszukiwarka mobilna Google oraz Wyszukiwarka Google Play
Gdy naszym celem promowania aplikacji jest: zwiększenie zasięgu lub budowanie zaangażowania, wybieramy odpowiedni cel w panelu AdWords, uruchamiając w ten sposób kampanię kierowaną na wyszukiwarkę Google:
W kampanii kierowanej na sieć wyszukiwania reklamy pojawią się automatycznie w wyszukiwarce Google Play:
Na tę chwilę statystyki są zagregowane, nie możemy porównać skuteczności wyświetlanych reklam w wyszukiwarce mobilnej i w sklepie Google Play.
Wszystkie reklamy, które uruchomimy, będą automatycznie wyświetlane jedynie osobom, które nie mają zainstalowanej jeszcze na swoim telefonie promowanej przez nas aplikacji.
Pisząc reklamy tekstowe pamiętajmy o tym, że reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych są krótsze, ich treść powinna być zwięzła, z wyraźnym call to action. Reklamy wyświetlane w sieci AdMob i GDN mają postać grafiki. System automatycznie zaciąga do naszej reklamy tekstowej grafikę z konta Google Play, liczbę komentarzy i gwiazdek oraz informację o tym, czy aplikacja jest darmowa, czy płatna.
Przykład reklamy aplikacji wyświetlanej w sieci AdMob
Przykład reklamy aplikacji wyświetlanej w mobilnej wyszukiwarce Google
Sieć Google Display Network i AdMob
System reklamowy Google daje nam możliwość wyświetlania reklam promujących aplikację na stronach mobilnych sieci Google Display Network. Grupy stron mogą zostać przez nas wybrane według określonego targetowania, np. będziemy kierować reklamę do osób zainteresowanych tematami finansów. Z kolei wyświetlanie w sieci AdMob, to wyświetlanie reklam w innych aplikacjach. System daje możliwość wyboru konkretnych kategorii aplikacji, w których będziemy wyświetlać reklamy, np.: multimedia i filmy, narzędzia, finanse, edukacja, zakupy etc. Możemy wybrać również konkretną, jedną aplikację – np. aplikację konkurencji, w której wyświetlimy naszą reklamę.
Kierowanie aplikacji możemy ustawić także na nowe urządzenia – system wyświetli reklamy użytkownikom, którzy mają nowy telefon. Jest to dobry sposób targetowania, jeśli chcemy przypomnieć o naszej marce / aplikacji osobom, które korzystały z niej na swoim poprzednim telefonie. Dodaną korzyścią jest możliwość wyświetlania się osobom, które posiadają jeszcze dużo miejsca na instalowanie nowych aplikacji. Dodatkowa możliwości targetowania to kierowanie według płci i wieku.
Poza reklamami tekstowymi możemy wykorzystać reklamy graficzne i reklamy wideo, które muszą posiadać odpowiednie rozmiary, dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych i tabletach.
Ważnym aspektem kierowania kampanii będzie wykorzystanie list remarketingowych. Możemy docierać z reklamą aplikacji do osób, które odwiedzają naszą stronę www lub stronę mobilną. W celu budowania zaangażowania wykorzystamy listy remarketingowe , które stworzymy na bazie osób, ostatnio korzystających z naszej aplikacji, lub nie korzystających z niej w określonym przedziale czasowym. W celu uruchomienia kampanii remarketingowej należy wygenerować z panelu AdWords tag remarketingowy dedykowany aplikacji mobilnej. Trzeba pamiętać, że każdy system operacyjny musi mieć swój indywidualny kod – prowadząc kampanię z kierowaniem na system Andoroid i iOS konieczne jest wygenerowanie dwóch osobnych tagów remarketingowych.
Pomiar konwersji
Kierując kampanię na system Android dostajemy możliwość bezkodowego mierzenia konwersji – w panelu Adwords po uruchomieniu kampanii automatycznie pojawi się liczba pobieranych aplikacji przez użytkowników. Pozostałe systemy wymagają wpięcia kodów konwersji za pomocą dwóch sposobów:
- wpięcie pakietów SDK
- za pomocą server2server.
Obie techniki dają nam możliwość mierzenia dowolnego zdarzenia w aplikacji, wymagają natomiast ingerencji developera w aplikację. Kody konwersji pobieramy z panelu AdWords.
Rynek aplikacji w Polsce dopiero się rozwija. Firmy uczą się, że aplikacja powinna proponować odbiorcom dodatkowe korzyści, których nie uzyskają na stronie www, a także, że będzie ona nośnikiem informacyjnym / promocyjnym pomiędzy stroną www a sklepem stacjonarnym. Duzi gracze wiedzą, jak skutecznie inwestować w aplikacje i jak kształtować rozwój rynku. Mobile cały czas rośnie, a wraz z nim rozwija się rynek reklamowy w tym kanale. Posiadanie dobrej aplikacji otwiera możliwość rozpoczęcia kampanii promocyjnej, w której będziemy mogli rozliczać się za pojedyncze pobranie i optymalizować wydatki mediowe względem najskuteczniejszej powierzchni reklamowej, sposobu kierowania i targetowania.
Agata Marczewska
Paid Search Executive – Bluerank