fot. pexels.com
Jakie treści i w jaki sposób przygotowane pomagają zwiększyć sprzedaż online?
Zobacz również
Jakościowy content stanowi spore wyzwanie. Zbyt sprzedażowe treści mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, zbyt subtelne – podobnie. Dla wielu właścicieli e-biznesów marketing treści ogranicza się do prowadzenia firmowego bloga. A to stanowczo za mało. Jak osiągnąć sukces w e-commerce dzięki atrakcyjnym i angażującym treściom?
Nakłoń prospecta do działania w trybie instant
Wartościowy content powinien zachęcać czytelnika do podjęcia natychmiastowej akcji. I nie chodzi o to, aby za każdym razem wrzucać pod artykułem świecący na czerwono button „Kup teraz!”, „Wypełnij formularz kontaktowy” lub „Zapisz się do newslettera”. Jak pokazują badania Demand Metric, 86 proc. internautów przewija reklamy video, 44 proc. z nich ignoruje przesyłane wiadomości mailowe, natomiast 60 proc. zainspirowanych rozmaitym contentem decyduje się poszukać więcej informacji o produkcie lub usłudze, który został w nim wspomniany. A zatem dany tekst może jeszcze nie namawiać do zakupu, ale np. linkować do strony produktowej, na której pojawi się już zachęta do umieszczenia go w koszyku zakupowym.
Treści tworzone przez internautów
Jak skłonić konsumenta do podjęcia świadomej decyzji o zakupie? Najlepiej dostarczając mu przydatną i nienachalną informację w postaci contentu tworzonego przez innych użytkowników, np. recenzji czy opinii klientów (oczywiście pod warunkiem, że większość z nich nie jest negatywna). Jak wynika z raportu Nielsena, komentarze internautów są drugim najbardziej zaufanym źródłem informacji o marce, a w rzetelność deklarowanych opinii wierzy aż 70 proc. konsumentów. Rekomendacje jako unikalne treści są również wartościowe pod kątem pozycjonowania witryny.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Konwersja jest ważna, ale…
Dla każdego marketera współczynnik konwersji to kluczowy czynnik – wysoki wskaźnik świadczy o skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Jednak koncentracja wyłącznie na tym parametrze, nie pozwoli właściwie ocenić pozostałych działań związanych z content marketingiem i ich możliwych konsekwencji. Rosnąca lista subskrybentów newslettera może prowadzić do wyższych wyników sprzedaży w przyszłości. Liczba lajkowanych i przekazywanych dalej postów w portalach społecznościowych świadczy o umiejętności dotarcia do użytkownika i zaangażowania go, co w pewnym momencie także przełoży się na wyższe przychody. Wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania mogą wygenerować większą ilość leadów sprzedażowych. Konieczne jest stałe śledzenie celu działań prowadzonych w różnych kanałach. Nie chodzi bowiem o to, żeby non stop wrzucać śmieszne memy w socialach, które co prawda otrzymają wiele pozytywnych reakcji, ale raczej nie skłonią prospecta do zakupu produktu lub usługi na docelowej witrynie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Komunikuj się wokół słów kluczowych
Firma w pierwszej kolejności powinna opracować strategię treści w serwisie i tworzyć content związany z najchętniej wyszukiwanymi frazami w internecie, związanymi z kategorią sprzedawanych produktów czy usług. Podobną funkcję pełnią w mediach społecznościowych hash tagi dołączane do wrzucanych na tablicę postów. W ten sposób firma ma szansę dotrzeć do nowych użytkowników i skłonić ich, poprzez interesujący materiał w formie tekstu, infografiki czy video, do odwiedzenia witryny.
Less is more
Nawet jeśli strategia omnichannel stanowi normę działania w przypadku wielu marek, to lepiej skupić się na wybranych i najbardziej kluczowych kanałach dotarcia do klienta, a nie działać w każdym możliwych w ograniczonym stopniu, jedynie po to, aby tam po prostu być. Najlepiej wybrać od 2 do 4 najważniejszych kanałów dotarcia do prospectów, aby osiągnąć najbardziej wymierne efekty. Nie można też pojawiać się we wszystkich możliwych serwisach społecznościowych, generując na nich podobne treści. Lepiej zaplanować strategię dystrybucji contentu, biorąc pod uwagę kilka faktorów, np. miejsca, które są nasycone w największy sposób prospektami oraz najskuteczniejsze formy ich angażowania. Można np. przygotować krótki konkurs na Instagramie z nagrodą w postaci bonu na zakupy w sklepie internetowym, następnie wrzucać podpowiedzi dla biorących udział w zabawie na Snapchacie, a po zakończeniu konkursu opublikować na stronie e-sklepu, np. na blogu, wpis z najciekawszymi zdjęciami konkursowymi od użytkowników. Wygenerowane w ten sposób treści będą unikalne, urozmaicone, angażujące i w większości stworzone przez samych internautów.
Last but not least, bez względu czy tworzony content to interesująca infografika opublikowana na firmowym blogu, post na Quorze, zdjęcie na Instagramie czy viral-owe video na Vimeo – zawsze musi opowiadać ciekawą historię, która zaangażuje potencjalnych klientów i zaprosi ich do komunikacji czy tworzenia relacji.