fot. unsplash.com
We wrześniu 2018 r. odbyła się jedna z największych konferencji na świecie dotyczących content marketingu – Content Marketing World. Ponad 4 000 marketerów pojawiło się w Cleveland, aby rozmawiać na temat efektywnego wykorzystania tej formy marketingu oraz jej przyszłości. Wydarzenie to oddaje skalę tego, jak bardzo istotny jest content marketing w działaniach firm z całego świata. Generuje on 3 razy więcej leadów niż tradycyjne formy marketingu i jest od nich o 62% tańszy. Obecnie już 91% marketerów B2B i 86% marketerów B2C wykorzystuje content marketing w swoich działaniach, średnio wydając na tę formę marketingu ponad 25% całego budżetu. Aż 82% konsumentów postrzega markę bardziej pozytywnie po przeczytaniu contentu przez nią stworzonego, a 60% konsumentów zainteresowanych jest produktem po uprzednim przeczytaniu contentu z nim związanego. Nie dziwi więc fakt, że 51% marketerów B2B planuje zwiększyć wydatki na tę formę marketingu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Zobacz również
Content marketing jest obecnie obowiązkową dla firm formą marketingu. Wśród korzyści, które oferuje można wymienić:
- Za pomocą wysokiej jakości treści budujesz pozytywny wizerunek swojej firmy wśród odbiorców i potencjalnych klientów, a także ich zaufanie do firmy, nawiązujesz z nimi długotrwałe relacje.
- Publikacja merytorycznych treści, np. artykuły poradnikowe czy case study, które przedstawiają realną wartość dla odbiorcy, pomoże Ci zbudować pozycję eksperta w danej dziedzinie.
- Publikowane treści można wykorzystać w celu edukowania klientów, np. w kwestii rozwiązania ich najczęstszych problemów.
- Wspomaga działania z zakresu SEO. Wartościowa treść z linkami, zamieszczona u dobrego wydawcy wpływa pozytywnie na pozycjonowaną w treści materiału stronę, a także sprowadza na nią ruch. Podobnie dzieje się w przypadku cyklicznego publikowania wartościowego contentu na stronie czy blogu firmowym, co wpływa na ich wyższą widoczność w wynikach wyszukiwania w Google.
- Wykorzystywanie wysokiej jakości treści sponsorowanych pomaga w zbieraniu bardziej wartościowych leadów.
- Tworząc wartościowy dla odbiorcy content możesz liczyć, że udostępni go on w swoich kanałach, tym samym zwiększając zasięg treści.
- Przy pomocy content marketingu możesz tanio dotrzeć do dużego grona odbiorców.
- Content marketing może być wykorzystywany przez firmy z każdego segmentu.
Jak znaleźć odpowiednie strony WWW dla swoich treści?
Mozolne szukanie samemu
Przede wszystkim, na początku, zanim zaczniesz myśleć o treściach i stronach, należy ustalić wyraźny cel działań contentowych. W zależności od tego, czy planujesz działania mające na celu link building, zwiększenie rozpoznawalności marki czy ruchu na stronie, forma treści będzie inna – np. jednym razem lepiej się sprawdzi tradycyjny artykuł merytoryczny poradnikowy, a innym materiał zawierający linki z odpowiednimi atrybutami – inne będą strony, na których owe treści zostaną opublikowane.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jak już określisz cel i zakres planowanej współpracy, przychodzi pora na znalezienie odpowiednich wydawców i stron internetowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podczas wyboru właściwej strony www warto pamiętać o tym, że powinna ona poruszać taką samą lub podobną tematykę co planowana do publikacji treść – dzięki temu publikowany artykuł będzie pasował kontekstowo do medium. Dodatkowo zwiększy to prawdopodobieństwo na dotarcie do odpowiednich, potencjalnych klientów.
Znalezienie samemu, np. za pomocą przeglądarki Google, odpowiednich witryn, które będą właściwym miejscem dla publikacji Twoich treści, nie jest proste i wymaga poświęcenia znacznej ilości czasu, a także przebicia się przez dziesiątki, a nawet setki różnych stron. Aby nieco ułatwić znalezienie stron za pomocą wyszukiwarki, możesz wykorzystać tzw. operatory wyszukiwania – czyli specjalne zapytania w Google, które zawężają wyniki do bardziej precyzyjnych.
Wśród przydatnych operatorów warto wymienić:
- „intext” – znajduje strony z wyszukiwanym wyrazem w akapitach tekstu, np. intext:SEO
- „allintext” – znajduje strony ze wszystkimi wyszukiwanymi wyrazami w akapitach tekstu, np. allintext:SEO Pilot content marketing
- „intitle” – znajduje strony z wyszukiwanym wyrazem w tytule, np. intitle:SEO
- „allintitle” – znajduje strony ze wszystkimi wyszukiwanymi wyrazami w tytule, np. allintitle:SEO Pilot content marketing
- „inurl” – ogranicza wyniki wyszukiwania do stron zawierających wyszukiwany wyraz w adresie URL.
- „allinurl” – ogranicza on wyniki wyszukiwania do stron zawierających wszystkie wyrazy zapytania w adresie URL.
- „related” – służy do wyszukiwania stron podobnych do określonej strony, np. related:www.seopilot.pl
- „link” – ten operator z kolei pozwoli Ci znaleźć strony, które zawierają link do strony z zapytania, np. link:www.seopilot.pl
Niestety, wykorzystanie operatorów wyszukiwania jedynie tylko trochę ułatwi pracę, zawęzi wyszukiwania, a znalezienie właściwych stron dalej będzie wymagało dużo pracy i poświęcenia znacznej ilości czasu. Szczególnie osoby początkujące mogą nie wiedzieć, na co warto zwracać uwagę przy wyborze i mieć trudności ze znalezieniem odpowiedniej strony.
Platformy pośredniczące w przygotowaniu i dystrybucji contentu
Znacznie łatwiejszym rozwiązaniem, które umożliwi znalezienie odpowiedniego wydawcy i podjęcie z nim efektywnej współpracy jest wykorzystanie do tego specjalnych platform, takich jak SeoPilot, WhitePress, Linkhouse, VortalCloud, czy Reach a Blogger. Umożliwiają one szybkie znalezienie wydawców oraz podjęcie z nimi współpracy w zakresie publikacji contentu. Co ważne, szczególnie dla osób dopiero zaczynających przygodę z content marketingiem i SEO, platformy te oferują także możliwość profesjonalnego przygotowania wysokiej jakości materiałów, w tym m.in. z linkami oraz ich odpowiednimi atrybutami i zamieszczeniem.
W szczególności warto zwrócić uwagę na SeoPilot, – platformę pośredniczącą pomiędzy wydawcami a firmami zlecającymi publikacje, która wśród usług oferuje moduł content marketingowy. Z pomocą wbudowanej wyszukiwarki użytkownik może szybko i z łatwością znaleźć odpowiednie strony WWW, zgodne z celem działań (np. zwiększenie ruchu na stronie, uzyskanie linkowania, czy wzrost rozpoznawalności marki), dostosowane pod względem tematyki, wielkości ruchu, czy wielkości budżetu posiadanego na realizację działań. Warto zauważyć, że twórcy narzędzia stale je udoskonalają i wprowadzają coraz to nowsze filtry ułatwiające znalezienie najlepiej dopasowanych stron.
Dla początkujących osób lub tych, które nie mają po prostu czasu, wybór platformy pośredniczącej w działaniach content marketingowych jest idealnym rozwiązaniem. Mogą one skorzystać z bogatej bazy stron, np. w podziale tematycznym czy w zależności od obranego celu działań – co ważne, praktycznie każda platforma weryfikuje jakość wydawców przed dodaniem do bazy i następnie stale monitoruje, dzięki czemu nie trzeba obawiać się o ich reputację. Również przydatne, szczególnie dla osób początkujących, jest to, że często platformy pośredniczące, jak np. SeoPilot, oferują konsultacje i bezpłatny dobór stron przez specjalistę, który następnie może pomóc poprowadzić dalsze działania, a także umożliwiają automatyzację działań, w ramach której system sam zajmie się całym procesem pozycjonowania.
O czym warto pamiętać, wybierając wydawcę i stronę?
Niezależnie, czy zdecydujesz się na samodzielne wyszukiwanie w Google, czy skorzystasz z profesjonalnej platformy do content marketingu, przy wyborze samego wydawcy i strony internetowej warto pamiętać o kilku czynnikach i wziąć je pod uwagę:
- ogólny ruch na stronie www, np. liczba użytkowników, którzy miesięcznie odwiedzają stronę, subskrybują dany blog,
- ruch dotyczący poszczególnych materiałów, liczba unikalnych użytkowników, którzy się z nim zapoznali oraz liczba udostępnień w mediach społecznościowych – pozwoli to dodatkowo ocenić, czy dana forma i temat treści, którą chcemy opublikować, jest dobrze odbierana przez czytelników strony i jak się na niej prezentuje,
- cenę publikacji,
- liczba reklam, jakie pojawiają się na stronie,
- komentarze, jakie pojawiają się pod materiałami na stronie – czy pojawiają się komentarze negatywne, a jeśli tak, to w jakiej liczbie.
Co warto sprawdzać po publikacji?
Po wybraniu stron internetowych i zamieszczeniu na nich treści, warto co jakiś czas sprawdzać jej statystyki. Jeśli w artykule nie były zamieszczone żadne linki, wystarczy wówczas kontrolować statystyki ruchu otrzymywane od wydawcy danej strony. Jeśli w materiale zamieszczone były linki, warto pamiętać, aby były to linki umożliwiające określenie źródła ruchu – wówczas można sprawdzić, ile osób kliknęło w dany link.
Jeśli w ramach współpracy z wydawcą korzystałeś z pośredniczącej platformy, jak np. SeoPilot, statystyki odnośnie materiału są udostępniane na życzenie. Na bieżąco generowane są raporty wydatków.
Reasumując, publikacja materiałów sponsorowanych może przynieść firmie wiele korzyści. W przypadku gdy nie masz czasu, aby samemu wyszukać dopasowanych stron www i nawiązać kontakt z wydawcą, albo nie masz wiedzy na temat pozycjonowania i skutecznych działań content marketingowych, warto zastanowić się nad wyborem platformy pośredniczącej, która znacząco ułatwi to zadanie i pozwoli osiągnąć lepsze rezultaty podejmowanych działań contentowych.
Artykuł powstał we współpracy z SeoPilot.