Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

Jak umiejętnie wykorzystać bloga w e-commerce

Jak umiejętnie wykorzystać bloga w e-commerce
Wg BlogHer.com 81% osób kupujących w internecie kieruje się rekomendacjami i wskazówkami znalezionymi na blogach, a 61% konsumentów na ich podstawie zdarzyło się podjąć decyzję o kupnie.
O autorze
5 min czytania 2013-10-09

grafika: fotolia

Nie tylko klienci doceniają tę formę komunikacji – 37% marketerów twierdzi, że blogi to najbardziej wartościowa forma content marketingu. Ten typ aktywności z pewnością wymaga od Ciebie nakładu czasu, ale jest przy tym tani i efektywny. Przeczytaj poniższe wskazówki, aby dowiedzieć się, jak przyciągnąć klientów do Twojego sklepu przy wykorzystaniu bloga.

1. Dwa rodzaje publiczności

Pisząc bloga, musisz pamiętać, że występujesz przed dwoma rodzajami publiczności. Z jednej strony, Twoim odbiorcą są Internauci, a z drugiej wyszukiwarki internetowe. Dlatego sama umiejętność pisania to nie wszystko – należy także pamiętać o pozycjonowaniu. Staraj się zarówno tytuł, jak i treść każdego wpisu optymalizować pod kątem SEO. Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki, skoncentruj się na jednej tematyce i pisz regularnie – najlepiej często, około 3 do 5 razy w tygodniu. Dobrą praktyką jest także pisanie każdego wpisu na jeden konkretny temat pod jedno określone słowo kluczowe.

Oprócz treści, zadbaj o prawidłową paginację – dzięki niej, Twój content będzie łatwiej znajdywany przez wyszukiwarki. Poniżej przykład dobrego stronicowania:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponadto, podziel swojego bloga na kategorie. Klasyfikowanie treści w tematyczne strony pomoże Ci zwiększyć pozycję w wyszukiwarkach. Poza korzyściami pod kątem SEO, sprawisz w ten sposób, że użytkownik bez problemu znajdzie interesujące go treści na stronie. Przy poszczególnych postach możesz także sugerować podobne treści z danej kategorii, zwiększając tym samym poczytność bloga. Przykład kategorii na blogu American Eagle www.ae.com/blog:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Inspiruj i bądź ekspertem

Może się to wydawać banalne, ale prowadząc bloga, pisz dla Twojej publiczności – a więc o tym, co interesuje Twoich klientów i czytelników. Zanim zaczniesz, opracuj sobie sylwetkę potencjalnego odbiorcy Twojego bloga i pomyśl, jakich treści może on szukać – czy będą to informacje o produkcie, praktyczne wskazówki, a może doniesienia z branży.

W większości przypadków, na blogu warto prezentować swoje produkty. Dodawaj przy tym wiele zdjęć – badania mówią, że artykuły z grafikami zyskują 94% więcej wyświetleń. Przykład: poldonstore.pl , gdzie każdy post opatrzony jest co najmniej kilkoma zdjęciami.

 

Oprócz tego, dobrze publikować porady – to ich często poszukują Internauci, zaglądając na blogi. Jeżeli sprzedajesz ubrania, pomyśl o artykułach w stylu: “5 najmodniejszych kreacji w sezonie” czy “Jak dobrać ubiór do sylwetki”, a jeżeli Twój produkt to artykuły wyposażenia do kuchni, możesz na przykład publikować przepisy. W ten sposób, zaciekawisz czytelników, a także przekażesz im wiedzę, co pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta. Na rynku polskim dobrym przykładem jest blog czajnikowy.pl, na którym fani sklepu mogą znaleźć szczegółowe informacje o parzeniu herbaty i właściwościach jej różnych odmian.

Dobrze, aby Twoje posty były mocno wyspecjalizowane – pisząc dla niszy masz większe szanse sukcesu niż pisząc do ogółu.

3. Personal touch

Wszyscy konsumenci bardzo cenią sobie możliwość dawania feedbacku. Każdy chciałby, aby jego zdanie zostało wysłuchane, a jeszcze lepiej – miało wpływ na rzeczywistość. Jak wykorzystać to w ramach Twojego bloga? Stwórz zakładkę, w której klienci będą mieli możliwość zgłaszania swoich sugestii – na przykład dotyczących polepszenia produktów. Pokażesz im, że zależy Ci na ich opinii. Podobną opcję można znaleźć na blogu PlayStation. Dodatkowo, użytkownicy mogą wzajemnie głosować na swoje propozycje, co buduje społeczność wokół marki.

 

Jeżeli uda Ci się którąś z sugestii użytkowników wcielić w życie, opisz to w postaci “success story”. Ten typ contentu zawsze przyciąga wielu czytelników i stanowi świetny dowód na elastyczność i otwarcie na klienta w Twoim e-sklepie. W przypadku kiedy takie sytuacje mają często miejsce w Twoim e-biznesie, pomyśl o stworzeniu stałej rubryki na ten temat, pokazując, jak zmieniasz się dla konsumentów.

4. Postaw na społeczność

Aby zbudować społeczność wokół marki, poza dzieleniem się sugestiami odnośnie produktów, dobrze pomyśleć o innych formach – na przykład dać użytkownikom możliwość tworzenia swoich profili. Wówczas, czytelnicy bloga będą wchodzić w dyskusje i wymieniać się wrażeniami na temat Twojego e-sklepu. Oprócz tego, warto zachęcić ich do publikowania własnych treści. Najlepiej zdjęć, bo to jedna z najprostszych i najatrakcyjniejszych form. Jeżeli sprzedajesz ubrania, mogą to być np. obrazy przestawiające klientów w Twoich produktach. Taki pomysł (co prawda nie na blogu, lecz na samej stronie) wykorzystała marka ByInsomnia

 

Możesz także pomyśleć o dodawaniu przez użytkowników zdjęć mniej powiązanych z Twoją ofertą – np. z wyjazdów zimowych jeżeli sprzedajesz sprzęt narciarski. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt, publikując zdjęcia, wskazuj także ich autorów – sprawi to, że poczują się oni wyróżnieni. Taki schemat można odnaleźć na przykład na blogu Flickr.


5. Promuj swojego bloga

Aby przyciągnąć czytelników i sprawić, żeby regularnie zaglądali na Twojego bloga, dobrze jest stworzyć w jego ramach newsletter. Zachęcaj odwiedzających do pozostawienia maila – wówczas będziesz mógł im wysyłać np. podsumowanie tygodnia z najciekawszymi wpisami z bloga. Zawsze możesz dołączyć tam także CTA z zachętą przejścia do Twojego sklepu internetowego. Z drugiej strony, w newsletterach wysyłanych do Twoich klientów w ramach e-sklepu, raz na jakiś czas wstawiaj odniesienia do bloga – to zachęci konsumentów do śledzenia prezentowanych tam treści.

Nie zapominaj również o promocji bloga w mediach społecznościowych – do artykułów dodawaj social buttons, które umożliwią udostępnianie treści na Facebooku, Twitterze czy w Google Plus. Ludzie chętnie opierają na rekomendacjach bliskich, dlatego jeżeli Twoi czytelnicy udostępnią treści z bloga, istnieje prawdopodobieństwo, że ich znajomi także na niego trafią.

Ponadto, zastanów się nad współpracą z innymi blogerami – postaraj się nawiązać z nimi kontakt, zostawiaj im komentarze i linkuj do ich contentu. Jest całkiem możliwe, że odwdzięczą się tym samym, a ich polecenie może sprawić, że część ludzi zacznie obserwować także Twoją stronę. Poza tym, poparcie osób trzecich (zwłaszcza jeżeli są to autorytety) uwiarygodni Twoją działalność. Zobacz, jak robi to marka LoveToShoes:

 

Jeżeli masz dodatkowy budżet, rozważ także zainwestowanie w kampanie Google AdWords, aby przyciągnąć nowych użytkowników na bloga.

6. Inside

Pamiętaj, że blog to doskonałe miejsce na rozpowszechnianie treści powiązanych z Twoim e-sklepem. Zamieszczaj na nim materiały pokazujące życie firmy od środka – znajdzie się w nich wiele emocji, które wytworzą więź z użytkownikami. Co to może być? Chociażby opowieści, o tym, jak powstawał e-biznes, zdjęcia pracowników czy wywiady w formie video z wytwórcami lub projektantami produktów. Jako przykład może Ci posłużyć polski blog Szyjemy Sukienki. Dziewczyny opisały na nim historię ich marki i pokazują jak powstają ich sukienki, dodając przy tym prywatne materiały jak np. zdjęcia z dzieciństwa czy z zakupów materiałów na produkty. W ten sposób, przywołują pozytywne skojarzenia u czytelników, które są pośrednio łączone z marką sklepu.

 

Ciekawym pomysłem jest też wstawianie komentarzy czy wpisów przez CEO Twojego sklepu. Nada to ludzki wymiar Twojemu e-biznesowi, dając przy tym odbiorcom poczucie, że nawet najważniejsze osoby w firmie chcą poświęcać im maksimum uwagi.

7. Wygląd to podstawa

Last, but (for sure) not least – zadbaj o wygląd Twojego bloga. Jeżeli będzie on atrakcyjny wizualnie, użytkownicy chętnie do niego powrócą. Treści powinny być prezentowane w jasny, przejrzysty sposób. W tym przypadku wskazany jest minimalizm – aby user nie został przytłoczony treścią i mógł w prosty sposób przejrzeć interesujące go informacje i to im poświęcić pełnię uwagi. Dobrym i prostym przykładem może być casabiancaa.blogspot.com, gdzie wszystkie elementy są czytelne i łatwe do znalezienia.

Planując wygląd bloga, nie zapominaj także o personalizacji, np. dodając przy wpisach zdjęcie autora i jego podpis. Dzięki temu, ludzie chętniej będą wchodzić w interakcje, mając wrażenie obcowania z żywym człowiekiem, a nie anonimowym “ktosiem”.

Jak więc widzisz, istnieje wiele sposobów, które pomogą Ci uatrakcyjnić Twojego bloga i sprawić, aby użytkownicy systematycznie na niego zaglądali. Nie zapominaj jednak, że blog ma nie tylko przywiązać użytkowników do Twojej marki, ale także wspomóc sprzedaż w e-sklepie. Dlatego, przygotowując wpisy, pamiętaj o swoich produktach i staraj się za pośrednictwem tekstu i obrazu wytworzyć w czytelnikach chęć ich kupna.

Agnieszka Lekszycka, Marketing Specialist, Shoplo