Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Weź udział w sesji pytań i odpowiedzi z Maćkiem Lewińskim!

ZAPISZ SIĘ

Jak wątek ESG wpływa na pozyskiwanie pracownika?

Jak wątek ESG wpływa na pozyskiwanie pracownika?
Wątek ESG wpływa na sam proces rekrutacji. Powoduje, że do firm, które działają w sposób zrównoważony, zgłaszają się ludzie poszukujący pracodawców odpowiedzialnych i rozumiejących wyzwania związane z ESG. I odwrotnie – do firm, które o to nie dbają – niektórzy pracownicy wcale nie zaaplikują.
O autorze
4 min czytania 2022-03-16

W kontekście pozyskiwania pracowników wyzwania związane z ESG wpływają na to, co jesteśmy w stanie zaoferować jako pracodawcy. Oczywiście nie mam tu na myśli wyłącznie benefitów, bo o kierunkach ich rozwoju pod wpływem pandemii moglibyśmy napisać cały artykuł. Mam na myśli to, co oferujemy jako firma. PEOPLE MATTER jest pierwszym z filarów globalnej strategii zrównoważonego rozwoju Groupe SEB:

Zobacz obraz w pełnym rozmiarze

Ten filar nabrał ogromnego znaczenia ze względu na obecność naszej firmy na rynku ukraińskim i wsparcie ewakuacji ukraińskich pracowników Groupe SEB do Polski. To zaangażowanie zdominowało w ostatnim czasie nasze działania.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W Groupe SEB Polska wiemy, że najważniejszy jest duch zespołowy i szacunek dla drugiego człowieka. Ostatnie wydarzenia oraz zaangażowanie naszej firmy i naszych partnerów biznesowych we wsparcie pracowników zza wschodniej granicy w Polsce pokazują, że filozofia DBAM – o której chętnie opowiadamy także na zewnątrz firmy, a nawet piszemy książki – naprawdę działa!

Jako firma jesteśmy osadzeni w społeczeństwie, w którym żyjemy „tu i teraz”. ESG to 3 płaszczyzny, które stanowią podstawę dokonywanych wyborów: przez potencjalnego pracownika (poszukiwanie firmy, w której chciałby pracować), a także przez pracodawcę, który poszukuje osób z następującymi cechami:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– świadomych wyzwań związanych z ESG (przykłady stanowisk, dla których to odgrywa kluczową rolę: buyer, R&D manager),
– gotowych podejmować i autonomicznie realizować ambitne wyzwania.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czasy, w jakich aktualnie żyjemy, są realiami dużej niepewności, dlatego pracownicy coraz częściej szukają stabilnego zatrudnienia i pracodawcy godnego zaufania. Są to również czasy wysokiej świadomości siebie, zawodów jakie wykonujemy i – jak mówimy w Tefalu – obszarów, o jakie DBAMy, tj.: produktów, które konsumujemy, przyjaźni, jakie zawieramy i śladu środowiskowego, jaki zostawiamy.

Dostęp do informacji nigdy wcześniej nie był tak szybki, dostępny na „wyciągnięcie smartfona” i mimo wszystko przesiąknięty fake newsami, co tym bardziej wzbudza duże parcie konsumentów na transparentność w komunikacji firm oraz wyczula ich na wszelkie przejawy greenwashingu.

Obszary E – environment i S – social są według mnie nierozerwalne, co potwierdzają niezliczone pytania, jakie dostałam od kandydatek i kandydatów podczas spotkań rekrutacyjnych. Większość oscyluje wokół tego, co robimy dla środowiska i jaką mamy strategię CSR-ową. Bardzo miłym zaskoczeniem jest, gdy kandydatki i kandydaci wiedzą już np. o kooperatywie Tefal z Planet Heroes czy mają już informacje o współpracy z Fundacją po DRUGIE.

Na rynku jest naprawdę ogromna liczba firm, ale te dwa konteksty („E” i „S”) powoli stają się kluczowe podczas wyboru kandydatów, gdzie zaaplikować. To nurt, który pojawił się już kilkanaście lat temu, a teraz jest już znaczącym wskaźnikiem. Zobaczmy nawet rewolucję w biurach! Część firm rezygnuje z nich całkowicie, wynajmując przestrzenie do coworkingu. Z kolei pracownicy coraz częściej oczekują konkretnych rozwiązań pozwalających zwiększać ich work-life balance: elastyczności i możliwości pracy zdalnej. Dlatego nasi pracownicy dostają m.in. dodatkowe 4 dni urlopu po 3 latach pracy.

Wszystkie nasze działania realizowane przez Groupe SEB Polska na rzecz środowiska (lista poniżej) znaczyłyby dużo mniej, gdyby nie – często kluczowa dla kandydatów – kultura organizacyjna. Przecież chcemy pracować w miejscu, które akceptuje nas, daje przestrzeń do rozwoju, gdzie mamy realny wpływ na funkcjonowanie biznesu, gdzie możemy powiedzieć „nie wiem”. W Groupe SEB Polska, z punktu widzenia efektywności działania, większe znaczenie dla nas mają pełnione funkcje, niż zajmowane stanowiska, a samoregulacja i samozarządzanie stanowią większą wartość w procesie ewolucji i osiągania celów biznesowych. Dzięki temu podejściu każda osoba ma realny wpływ nie tylko na środowisko, w którym pracuje, ale również na nasz sukces.

W codziennym działaniu kierujemy się zaufaniem jako podstawą sukcesu. Pracownice i pracownicy podejmują autonomiczne decyzje. Decydują ci, którzy wiedzą, a reszta ma do nich pełne zaufanie. Tym, co nas łączy, jest pasja do innowacji, profesjonalizm i ogromna chęć działania. U nas masz realny wpływ na budowanie naszych marek! Działamy zgodnie z sentencją Keep it simple. Make it visible.

Bardzo ważnym wyznacznikiem dla nas – co nie jest jeszcze superpopularne w Polsce – jest happiness index, czyli współczynnik szczęśliwości. Organizujemy różnorodne warsztaty dla pracownic i pracowników, aby byli… szczęśliwi! Co tydzień przeprowadzamy też ankiety pozwalające nam na weryfikację słuszności podejmowanych decyzji i modyfikowanie ich zależnie od potrzeb naszych pracowników. 

 Lista działań Groupe SEB Polska na rzecz środowiska:

– staramy się żyć w sposób, który nie obciąża planety i wpływa na niwelowanie patologii społecznych,
– stosujemy papier z recyklingu (jeśli drukowanie dokumentu jest konieczne),
– korzystamy z elektronicznych podpisów,
– nie używamy baterii a akumulatorki pozwalające na zredukowanie ogromnej ilości odpadów,
– segregujemy śmieci,
– w naszych sklepach prowadzimy zbiórkę elektrośmieci,
– korzystamy z taśm pakownych z recyklingu zamiast plastiku,
– sprzątamy lasy w mieście, gdzie otwieramy sklep stacjonarny Tefal Store
– działamy z Fundacją „Po drugie” przekazując sprzęt do mieszkań podopiecznych czy organizując Wigilię dla podopiecznych,
– współpracujemy z fundacją „Weź pomóż”,
– jesteśmy ogromnie dumni z kooperatywy z Planet Heroes, w której płacimy 20 zł za każdy worek na śmiecie sprzątnięty przez użytkowników/założycieli różnorodnych projektów w całej Polsce.

Kluczowe czynniki, o które opiera się Happiness Index w Groupe SEB Polska

Badamy głównie to, co możemy poprawić i czego oczekują od nas pracownice i pracownicy. Realnie zmieniamy się zgodnie z oczekiwaniami – o ile to oczywiście możliwe i zgodne z prawem (śmiech).

Każdy pracownik i pracownica anonimowo ocenia działania Groupe SEB Polska w skali od 0 do 10, odpowiadając na następujące pytania:

  1. Jak bardzo jesteś szczęśliwy w Groupe SEB Polska?
  2. Jak prawdopodobne jest, że polecisz Groupe SEB Polska jako miejsce pracy?
  3. Co musiałoby się zmienić/wydarzyć, żebyś zaznaczył 10/10?
  4. Zostaw komentarz, jeśli masz coś do powiedzenia.

Czynniki związane z Happines Index a kultura organizacyjna SEB Polska

Stawiamy na transparentność. Działamy zgodnie z zasadą „jeśli nie powiesz o swoich potrzebach, to nikt się o nich nie dowie”. Pytamy zatem pracowników, zachęcając ich do udzielania informacji zwrotnej na temat pracy. Słuchamy ich, modyfikując kurs działań, aby spełniać ich oczekiwania.

Cotygodniowa ankieta, o której wspomniałam powyżej, jest właśnie o naszej kulturze i bardzo ważnym dla nas rankingu, czyli publikowanym co 2 lata Great Place To Work. W tym roku w badaniu udało nam się osiągnąć wynik ponad 80%, co oznacza że ponad 80% pracownic i pracowników uważa Groupe SEB Polska za wspaniałe miejsce pracy (sic!). Polecam wywiad z Radkiem Matuszewskim, general manager Poland, który o tym właśnie opowiada.

Na łatwość współpracy pracowników z działem HR wpływa też na pewno to, że przechodzimy na aplikacje digitalowe na różnych płaszczyznach, a osoby, które podpisują dokumenty, posługują się podpisem elektronicznym.

Autorka: Zuzanna Dziechciarz – talent acquisition & internal communication specialist w Groupe SEB