Jak znaleźć temat webinaru, który zainteresuje Twoich odbiorców

Jak znaleźć temat webinaru, który zainteresuje Twoich odbiorców
Nawet najlepsza reklama na niewiele się zda, jeżeli temat wydarzenia nie zaciekawi Twoich odbiorców. Zanim przystąpisz do planowania promocji dowiedz się, jak znaleźć inspirację i dotrzeć do zagadnień, które są dla nich naprawdę istotne.
O autorze
3 min czytania 2024-04-15

A jeśli nie masz jeszcze swojej platformy do webinarów? Nic straconego! Wypróbuj ClickMeeting za darmo. Zyskasz sporo czasu na przetestowanie pomysłów na wydarzenia w praktyce!

Przede wszystkim poznaj swoich klientów

Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę, która chce pozyskać nowych klientów, czy zajmujesz się edukacją, w centrum Twojego zainteresowania muszą pozostawać Twoi odbiorcy. Jeżeli nie wiesz, do kogo mówisz, nie będziesz wiedzieć także, o czym i jak mówić!

Zacznij od solidnego rozpoznania, kim są Twoi klienci, jakie są ich AKTUALNE problemy, jakie zadają pytania, czego szukają. Na początku nie będziesz potrzebować żadnych dodatkowych narzędzi. Co warto zrobić?

  • Przejrzyj raporty, które prezentują aktualne dane i trendy dla branży, w której działasz. 
  • Zapoznaj się z komentarzami i pytaniami, które pojawiły się w Twoich mediach społecznościowych w ciągu ostatnich 2–3 miesięcy. Jeśli mało się tam dzieje (nad czym musisz popracować!) zajrzyj do konkurencji. 
  • Sprawdź portale z ocenami i recenzjami klientów. Znajdziesz tam aktualne oczekiwania i sugestie zgłaszane przez Twoją grupę docelową.  
  • Skorzystaj z Google Search Console – i to koniecznie! Sprawdź, jakie słowa kluczowe ściągają użytkowników na Twoją stronę internetową czy bloga.

Tak, w ClickMeeting zrobiliśmy webinar o tym, jak wybrać i testować kamerę do prowadzenia wydarzeń online.

  • Ustal, jakie treści najbardziej angażowały użytkowników Twojego serwisu. Przy pomocy darmowego Google Analytics sprawdzisz, jaki artykuł na blogu cieszył się największą popularnością i skupiał uwagę czytelników najdłużej. Oczywiście dowiesz się również, jakie podstrony lub artykuły nie zostały przyjęte tak ciepło – to bardzo cenna informacja!
  • Porozmawiaj ze sprzedawcami oraz osobami pracującymi w dziale obsługi klienta. Jeśli nie ma na to czasu, zajrzyj np. do systemu CRM, z którego korzystasz. Im więcej informacji, tym lepiej: koniecznie przeanalizuj zapisy rozmów na czacie lub otrzymane maile. Jeśli jakiś temat lub zapytanie pokrywa się z tym, co wpisywali użytkownicy w wyszukiwarkach internetowych, to na pewno warto iść tym tropem. 
  • Tak, dopiero teraz nadszedł ten moment, by sprawdzić, jakie webinary robi Twoja konkurencja. Zajrzyj na ich kanał YouTube lub stronę, gdzie publikują nagrania webinarów. Zobacz, co nagrywają, jakie pytania zadają użytkownicy i które filmy są najczęściej nagrywane. 

Przygotuj listę tematów

Jeżeli chcesz, żeby webinary działały i pomagały Ci rozwijać Twoją działalność, musisz zachować konsekwencję i działać zgodnie z określonym planem. 

Na pewno uda Ci się znaleźć bardzo dużo inspiracji. Ale to zaledwie początek. Przede wszystkim zapisz wszystkie pomysły na tematy wydarzeń, nawet te, które na pierwszy rzut oka nie wydają się szczególnie ciekawe. Następnie je pogrupuj. Dobrym punktem wyjścia będzie ułożenie ich pod względem tematycznym.

Pamiętaj, że Twoi odbiorcy wybierają webinary ze względu na komfort, jaki oferują. Twoim obowiązkiem jest więc zapewnienie im jak największej wygody. Przede wszystkim musisz dobrze zarządzać czasem. Uczestnicy webinarów utrzymają skupienie przez 45–60 minut. W przypadku młodzieży i dzieci ten czas jest jeszcze krótszy. Jeżeli na Twojej liście tematów znalazło się rozbudowane zagadnienie, pomyśl nad podzieleniem go na kilka wydarzeń. Dzięki temu przygotujesz jeszcze więcej eksperckich treści i dotrzesz do jeszcze większej liczby odbiorców.

Zweryfikuj swoje pomysły

Lista pomysłów gotowa? Świetnie! Zanim przystąpisz do działania, warto jednak przekonać się, czy na pewno będą interesujące dla Twoich odbiorców. Jak to zrobić? Znów najlepszym sposobem będzie rozmowa z klientami. Możesz zapytać ich otwarcie, czy zainteresowałby ich wybrany temat i poprosić o sugestie. Dobrą praktyką jest również zebranie pytań, na które możesz udzielić odpowiedzi w trakcie wydarzenia. W tym celu możesz posłużyć się np. swoimi mediami społecznościowymi.

Czasami najlepsze rezultaty przynosi bezpośrednia weryfikacja treści w akcji. Zanim zorganizujesz webinar na żywo, możesz przygotować webinar dostępny w formule na żądanie (a nawet kilka webinarów tego typu!). Włącz opcję zadawania pytań, aby pozostać w kontakcie z odbiorcami i sprawdź, która treść będzie cieszyć się największą popularnością.

Sprawdź także, czy ktoś (np. Twoi konkurenci) nie przygotował wcześniej webinaru na ten sam lub podobny temat. Obejrzyj go i przeanalizuj. Dzięki temu nie tylko znajdziesz nowe inspiracje, ale unikniesz również błędów, które popełnili inni.

Liczy się eksperckość 

Oczywiście nie musisz przechodzić przez wszystkie powyższe punkty za każdym razem. Jeśli znajdziesz temat, który Twoim zdaniem będzie idealnie dostosowany do oczekiwań Twojej publiki, po prostu przystępuj do działania. Szukaj inspiracji, przeglądaj to, co robi konkurencja, inspiruj się nią, ale nie kopiuj jej działań. Twoi klienci są unikalni. 

Na koniec mam dla Ciebie bardzo ważną radę, która pozwoli Ci tworzyć jeszcze bardziej interesujące webinary i zwiększać zasięgi bez dodatkowych kosztów: rób webinary z partnerami. Współpracujesz z ekspertem, który specjalizuje się w danej dziedzinie? Korzystasz z usług firmy, która jest rozpoznawalna w branży i cieszy się dobrą opinią? Zaproś ich do wzięcia udziału w wydarzeniu w roli prezentera lub dodatkowego eksperta. To prosty sposób na zwiększenie atrakcyjności wydarzenia i dotarcie do odbiorców śledzących nie tylko Ciebie i Twoją działalność, ale również drugiego eksperta.

Artykuł reklamowy powstały we współpracy z ClickMeeting.