Jak zrobić konkurs dla Klientów cz. III: przykładowy konkurs z wykorzystaniem e-mail marketingu

Jak zrobić konkurs dla Klientów cz. III: przykładowy konkurs z wykorzystaniem e-mail marketingu
Poniżej znajdziesz przykład działań taktycznych dla komunikacji e-mail marketingowej w przypadku prowadzenia konkursu. Na jego potrzeby stworzyliśmy fikcyjny sklep internetowy “asortyment-kuchenny.pl”, dla którego przeprowadzimy konkurs kulinarny opierający się na treściach tworzonych przez...
O autorze
4 min czytania 2016-12-01

…naszych odbiorców (user generated content).

Odbiorcy będą mieli za zadanie zrobić i zgłosić zdjęcia idealnego według nich śniadania. Zdjęcia następnie będą dodawane na fanpage’u sklepu na Facebooku do specjalnego albumu, gdzie będą oceniane przez publiczność, ostatecznie liczyć się będzie też ocena jury sklepu. Nagrodą będzie bon na 300 zł na zakupy w sklepie.

Nasz konkurs będzie realizował dwa cele strategiczne:

  1. Zebranie dodatkowych informacji o klientach, którzy są odbiorcami naszego newslettera,
  2. Zwiększenie bazy newsletterowej.

W przykładzie nie będziemy skupiać się na taktyce promocji konkursu we wszystkich kanałach komunikacji marketingowej. Pamiętaj jednak, że dobra integracja kanałów jest tutaj kluczowa.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zadbaj o synchronizację i spójność działań. Oczywiście w akcjach tego typu warto posłużyć się płatnymi rozwiązaniami reklamowymi Facebooka czy Google. W tym przykładzie jednak ograniczmy się do darmowych sposobów.

W kroku pierwszym skupmy się na ustaleniu punktów kontaktu, gdzie odbiorcy będą mogli zgłosić się do konkursu. Dla naszego przykładu załóżmy, że będziemy wykorzystywać tylko stronę na Facebooku oraz witrynę naszego sklepu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Formularz konkursowy będzie zbierał adresy e-mail – nowi użytkownicy zapiszą się do newslettera, a istniejący nadpiszą swoje dane o nowe informacje. Jednym z celów strategicznych konkursu jest zbieranie przydatnych informacji o klientach, dodamy więc dodatkowe pola do naszego formularza.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pamiętaj jednak, by nie dodawać ich zbyt wiele, nie stawiaj też skomplikowanych pytań, inaczej próg wejścia do konkursu może być zbyt wysoki i otrzymasz wiele odrzuceń przy zapisie. W tym przypadku zapytamy jeszcze o podanie imienia i wybranie ulubionej kuchni.

Gdy landing page z formularzem konkursowym jest już gotowy, musimy zadbać o jego ekspozycję, czyli to gdzie i jak będziemy zapraszać do wzięcia udziału w konkursie.

Zanalizuj zachowania użytkowników na stronie, aby trafnie ocenić, w których miejscach umieścić banery kierujące na landing z formularzem konkursowym. Warto też pokusić się o zastosowanie pop-upu zapraszającego do wzięcia udziału. Stosowanie tego rozwiązania powinno wiązać się z analizą reakcji użytkowników naszej strony na elementy tego typu.

Mądre wykorzystanie istniejących relacji z odbiorcami jest kluczem do sukcesu – konkurs bardzo łatwo rozpromować na Facebooku. W tym celu możesz wykorzystać darmowe aplikacje np. Static HTML iframe tabs, które pozwolą na umieszczenie Twojego landing page w zakładce na stronie marki. Następnie zakładkę taką możesz promować w poście, odpowiednio zapraszając do konkursu.

Kolejnym krokiem będzie zaprojektowanie planu konkursowej komunikacji e-mail marketingowej. Odpowiadamy sobie na pytanie – jakie zadania ma spełnić nasza komunikacja? Jaki jest jej cel?

Chcąc realizować dwa wskazane wyżej cele strategiczne, musimy zidentyfikować podstawowe grupy odbiorców, dla których zaprojektujemy naszą komunikację e-mail marketingową. Oczywiście, jak łatwo się domyślić są to:

  • klienci naszego sklepu zapisani na newsletter
  • pozostałe osoby niezapisane na newsletter

W przypadku pierwszej grupy nasza komunikacja będzie miała za zadanie:

  • skutecznie zachęcić odbiorców do wzięcia udziału w konkursie – przenieść do formularza konkursowego,
  • przywitać odbiorców w grupie konkursowiczów, podziękować za zgłoszenie – potwierdzić zgłoszenie,
  • utrzymać z nimi kontakt w trakcie trwania konkursu,
  • poinformować o wynikach,
  • utrzymać kontakt po konkursie, wspierając integrację kanałów,
  • wykorzystać zaangażowanie odbiorców w sprzedaży.

Dla drugiej grupy odbiorców, zadania komunikacji będą się nieco różniły. W przypadku osób niezapisanych na newsletter powinniśmy:

  • przywitać odbiorców w grupie konkursowiczów, podziękować za zgłoszenie,
  • utrzymać z nimi kontakt podczas trwania konkursu,
  • poinformować o wynikach,
  • utrzymać kontakt po konkursie, wspierając integrację kanałów,
  • płynnie przenieść komunikację na tor naszego newslettera, kontynuując relację.

Na tym etapie dobrze jest narysować schemat komunikacji. Graficzna interpretacja naszego planu pozwoli nam na jego łatwiejsze dopracowanie i da nam lepszy pogląd na całość. Poniżej przedstawiamy schemat mailingów, właściwy dla założeń, które ma spełnić nasza komunikacja.

Pierwsza grupa odbiorców, czyli ta, która jest już zapisana na newsletter, oprócz możliwości dowiedzenia się o konkursie z bannerów na stronie sklepu, będzie otrzymywać zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie w newsletterze.

Po dokonaniu zgłoszenia konkursowego, ważnym jest, aby od razu potwierdzić fakt zgłoszenia i podziękować odbiorcom, którzy tego dokonali (mailing #1 na schemacie). Poniżej przykład:

Kolejnym mailingiem (mailing #2), który wyślemy w przypadku naszego przykładowego konkursu, będzie zaproszenie do głosowania. Tutaj chcemy przekierować odbiorców na fanpage, do albumu ze zgłoszeniami, aby dać im szansę na dodatkowe zaangażowanie się. Potencjalnie zwiększy to więź z naszą marką. Przykład:

Mailing #3 na schemacie, to wiadomość mająca na celu utrzymanie relacji z odbiorcami, podczas trwania konkursu. W tym przypadku pokazujemy obecny stan głosów na naszym fanpage’u. Przykład:

Pora ogłosić wyniki konkursu. Wysyłamy mailing (#4) do naszych odbiorców, który poinformuje ich o tym, czy wygrali, czy nie. Oczywiście, jak to zwykle bywa w konkursach, wygranych jest znacznie mniej. Do nich kierujemy krótką informację z podziękowaniem i dalszymi informacjami odnośnie nagrody – w naszym przypadku wysyłamy im bon na 300 zł na zakupy w sklepie.

Bardzo ważne jest to, co wysyłamy całej reszcie. Nie chcemy przecież, aby fakt przegranej odsunął ich od naszej marki. Wyślijmy im nagrodę pocieszenia, np. w postaci bonu:

Co dalej? Wysyłamy przecież regularnie newsletter. Musimy więc zadbać o to, aby grupa druga, czyli ta, która zapisała się na newsletter przy okazji naszego konkursu została płynnie wprowadzona w tok regularnych wysyłek.

Konstruujemy treść wiadomości tak, aby wysyłki były naturalną kontynuacją komunikacji pokonkursowej. Nawiążmy bezpośrednio do konkursu:

„Nasz konkurs się zakończył, ale jest jeszcze sporo do odkrycia w naszym sklepie i społeczności! To może Cię zainteresować :)”

albo

„Dziękujemy, że wziąłeś udział w naszym konkursie. Będziemy wysyłać Ci najlepsze okazje i najciekawsze kulinarne treści w naszym newsletterze. Jeśli nie chcesz, możesz się wypisać – ale pewnie będziesz żałować :)”

Jeśli dotrwałeś/dotrwałaś do tego momentu artykułu, to z pewnością masz wielką ochotę na zorganizowanie konkursu. Życzymy powodzenia i w razie czego służymy pomocą – pisz na [email protected]

 

Autorzy:

Natalia Bałuk
Junior Copywriter /Opcom

Lubi wymyślać konkursy.

 

 

Joanna Wójcik
Content Manager /FreshMail

Zapalony PR-owiec ze znajomością wielu branż. Wielbicielka nowych mediów i społeczności internetowych, z którymi prowadzi komunikację w imieniu firmy.

Marek Gruber
Strategy Specialist /Freshmail

We FreshMailu odpowiedzialny za opracowywanie i implementację strategii działań email marketingowych dla kluczowych klientów. Oprócz analitycznego podejścia cechuje go głowa pełna nieszablonowych pomysłów oraz energiczność w działaniu.