To artykuł, który ukazał się w Playbooku #2 o cross-border e-commerce >>
Cross-border e-commerce to nie tylko szansa na pozyskanie nowych klientów, ale przede wszystkim na zwiększenie przychodów. Postęp technologiczny oraz rosnąca dostępność narzędzi cyfrowych znacząco uprościły ekspansję na rynki zagraniczne, czyniąc ją osiągalną nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, lecz także dla firm średnich i małych. Kluczowym, choć często niedocenianym, czynnikiem determinującym sukces w sprzedaży transgranicznej, są odpowiednio dostosowane rozwiązania płatnicze.

Lokalne metody płatności – dlaczego warto się nimi zainteresować
Co kraj, to obyczaj. Znane polskie przysłowie ma również zastosowanie, jeśli mowa o preferencjach dotyczących płatności. Klienci chętniej dokonają zakupu online, jeśli w opcjach zapłaty za produkt/usługę zobaczą znaną im metodę płatności.
W dużym skrócie oznacza to, że oferowanie wyłącznie jednej możliwości, np. płatności kartą, nie zawsze wystarczy. Jeśli klienci na danym rynku preferują inne sposoby płatności, brak ich dostępności grozi porzucaniem koszyków i utratą potencjalnych transakcji.
Przyjrzyjmy się Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Kraje tego regionu często są pierwszymi kierunkami ekspansji zagranicznej polskich firm prowadzących sprzedaż online. Konsumenci na tych rynkach mają jednak różnorodne preferencje płatnicze1:
- Czechy: Na tym rynku popularne są szybkie przelewy bankowe i płatności z wykorzystaniem kodów QR, obie te metody płatności są udostępniane przez operatorów płatności, np. PayU; dużym zaufaniem cieszą się płatności kartami kredytowymi i debetowymi, a także systemy płatności mobilnych; kupujący chętnie korzystają też z rozwiązań BNPL, np. Twisto.
- Węgry: Na Węgrzech duże znaczenie mają szybkie przelewy bankowe, karty debetowe i kredytowe, ale popularne są także karty pre-paid, np. Széchenyi Pihenőkártya (tzw. karty „wypoczynkowe” stosowane do opłacania noclegów).
- Rumunia: W Rumunii dominującą pozycję wśród metod płatności internetowych mają karty oraz płatności mobilne; rosnącą popularnością cieszą się także portfele cyfrowe, np. Google Pay i Apple Pay.

Podczas planowania sprzedaży na rynkach zagranicznych kluczowe jest uwzględnienie popularności lokalnych metod płatności. Oferowanie wyłącznie jednej, uniwersalnej formy – na przykład płatności kartą – może okazać się niewystarczające. Jeśli dominującą metodą płatności w danym kraju są alternatywne rozwiązania, brak ich dostępności przekłada się bezpośrednio na porzucone koszyki i utracone przychody.
Dlatego strategia płatnicza nie powinna opierać się na stopniowym wdrażaniu metod, lecz na dogłębnym zrozumieniu preferencji konsumentów i dostosowaniu oferty tak, by kompleksowo odpowiadała na ich oczekiwania.
Warto korzystać z rozwiązań takich jak PayU, które umożliwiają elastyczne dopasowanie dostępnych opcji do specyfiki danego rynku.
Obsługa wielu walut – czy wprowadzać ją od razu?
Kolejnym czynnikiem, który może sprawić, że klienci zagraniczni chętnie kupią produkty w danym sklepie internetowym, jest możliwość zapłaty w lokalnej walucie.
Dzięki rozwiązaniom od PayU można:
- dodawać obsługę nowych walut,
- korzystać z automatycznego przewalutowania po korzystnym kursie,
- rozliczać transakcje w walucie wygodnej dla sprzedawcy, nawet jeśli klienci płacą w innej.
Elastyczność i wygoda – dostosowanie do oczekiwań klientów
Wygodne płatności to klucz do zwiększenia konwersji. Początkowo warto testować różne opcje i obserwować, które najlepiej sprawdzają się w sklepie.
Popularne rozwiązania obejmują:
- płatności jednym kliknięciem – np. Click to Pay, które przyspieszają finalizację zakupów,
- subskrypcje i płatności cykliczne – idealne dla firm oferujących usługi abonamentowe,
- kup teraz, zapłać później (BNPL) – rosnąca popularność tego modelu sprawia, że wielu klientów chętnie z niego korzysta.
Bezpieczeństwo transakcji – jak chronić siebie i klientów
Przy udostępnianiu płatności międzynarodowych istotne jest zadbanie o bezpieczeństwo transakcji.
Najważniejsze standardy to:
- 3D Secure 2.0, który zapewnia dodatkową autoryzację płatności kartowych,
- tokenizacja danych karty, co pozwala przechowywać dane klientów w bezpieczny sposób,
- onlinowa analiza transakcji, która pomaga wykrywać podejrzane działania.
Pamiętaj, że w kwestii bezpieczeństwa, zarówno Twojego e-commerce, jak i klientów, nie ma drogi na skróty. Jeśli chcesz mieć pewność, że będzie ono na wysokim poziomie, skorzystaj ze sprawdzonych systemów płatności (np. PayU).
Jak wybrać odpowiedniego partnera płatniczego
Jednym z wyzwań, ale takich, które mogą przynieść pozytywne skutki w crossborder e-commerce jest wybór odpowiedniego partnera obsługującego płatności. Co wziąć pod uwagę w procesie podejmowania takiej decyzji?
- Dostęp do szerokiej gamy metod płatności, w tym zarówno rozwiązań lokalnych, jak i globalnych.
- Znajomość specyfiki poszczególnych rynków.
- Łatwość integracji z istniejącą infrastrukturą e-commerce.
- Dostępność zaawansowanych funkcji, takich jak obsługa wielu walut, automatyczne przeliczanie kursów i zarządzanie ryzykiem.
- Gwarancja najwyższych standardów bezpieczeństwa i oferowanie narzędzi do ochrony przed oszustwami.
- Dostęp do profesjonalnego wsparcia i obsługi klienta w lokalnym języku.
Rozszerzanie działalności na rynki zagraniczne nie musi być skomplikowane.
Rozwijanie sprzedaży międzynarodowej nie oznacza, że musisz od razu uruchamiać skomplikowane systemy płatnicze. Co zrobić krok po kroku?
- Zacznij od wdrożenia płatności dopasowanych do preferencji kupujących na danym rynku.
- Obserwuj, z jakich metod najczęściej korzystają Twoi klienci.
- Wprowadzaj obsługę kolejnych walut, jeśli zauważysz taką potrzebę.
- Wykorzystuj rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo transakcji.
- Testuj innowacyjne metody płatności, takie jak BNPL czy subskrypcje.
Dzięki rozwiązaniom takim jak PayU możesz obsługiwać wiele metod płatności, przyjmować płatności w różnych walutach, automatycznie rozliczać transakcje i dostosowywać cały proces związany z płatnością do specyfiki danego rynku. To wygodne i elastyczne podejście pozwala na zwiększenie wyników sprzedaży, budowanie zaufania klientów oraz minimalizację kosztów operacyjnych na każdym etapie ekspansji międzynarodowej.
Cały Playbook #2 o cross-border e-commerce pobierzesz TUTAJ >>
1M. Dorsz, E-handeltransgraniczny. Jak skutecznie obsługiwać międzynarodowe płatności? Blog PayU, dostęp online: https://poland.payu.com/blog/e-handel-transgraniczny.
Materiał reklamowy, powstał we współpracy z PayU GPO.