Czym właściwie jest “lean UX” i co zmienia w naszym dotychczasowym podejściu do projektowania produktów i usług?
Lean UX to podejście do projektowania i rozwoju produktu oparte na pracy zespołowej i swego rodzaju pokorze. Wykorzystuje narzędzia, którymi od dekad posługują się projektanci i oddaje je w ręce całego pracującego nad rozwojem produktu zespołu. Oparte na transparentnej współpracy teamy, złożone z designerów, product managerów i inżynierów budują wspólne rozumienie potrzeb klienta, wspólne rozwiązania, o których myślą, że będą skuteczne oraz to, co chyba najważniejsze: wspólny obraz sukcesu danego przedsięwzięcia.
Jak się okazuje, tak wypracowane wspólne rozumienie przynosi niesłychaną efektywność w podejmowaniu przez zespół decyzji. Powoduje skoncentrowanie teamu na działaniach, które przynoszą realną wartość, zamiast na tych, które są po prostu zbędne, jak na przykład tworzenie bardzo szczegółowych specyfikacji, których i tak nikt przecież nie czyta.
Zobacz również
Celem lean UX jest przeniesienie sposobu myślenia opartego na testowaniu, powtarzaniu i uczeniu się do projektowania produktów i pracy nad ich rowojem. Musimy przyjąć założenie, że w naszej pracy zawsze istnieje ryzyko, które jednak może być niwelowane, czy łagodzone poprzez pracę zespołową. W końcu nikt nie chce tworzyć produktów, z których nikt nie będzie chciał korzystać!
Jaka jest rola pracy zespołowej w kreowaniu innowacyjności?
Jest zasadnicza dla błyskawicznego wprowadzania pomysłów na rynek i budowania zespołu, który byłby w stanie szybko weryfikować faktyczną wartość tych pomysłów. Kiedy projektanci pracują w ścisłej symbiozie z inżynierami i product managerami, wszyscy pracują nad tym samym, w tym samym czasie. To oznacza, że wszyscy czonkowie zespołu wiedzą, co się dzieje. Zamiast pytać “Co się stało?”, mogą od razu zastanawiać się nad “Co dalej?”.
Jak firmy mogą wykorzystywać lean UX do wzmacniania swojej pozycji na rynku?
Lean UX pozwala prowadzić nieprzerwanie badania nad projektem i kierunkiem rozwoju produktu. Firmy mogą wykorzystywać ten cykl badawczy do poznawania feedbacku swoich klientów, którego tak często brakuje, i wykorzystywać go w procesie projektowym. To pozwoli zaoszczędzić czas, który dziś poświęcamy na ustalanie, jakie funkcje rzeczywiście pomogłyby naszym klientom być bardziej skutecznymi w swojej pracy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Twoja książka “Lean UX” ma już status światowego besteselleru, który zmienił podejście do projektowania produktów i usług. O czym będzie Twoja nowa książka “Sense and Respond”?
Zespoły pracujące w duchu lean UX potrzebują kultury pracy i zarządzania, umożliwiających iterację, uczenie się i eksperymentowanie. Niestety, wiele firm nie potrafim tego zapewnić, przez co utrudniają własnym zespołom pracę i rozwój. Nowa książka jest skierowana bezpośrednio do kierownictwa firm i mówi wprost o tym, co oznacza być organizacją sofware-driven i jak to wykorzystać do uczenia się na podstawie wszystkiego, co robi firma. Po więcej zapraszam na stronę www.sensingbook.com.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O rozmówcy:
Jeff Gothelf
Ewangelista lean thinking & design, promujący nowe podejście do pracy zespołowej i innowacyjności produktu. Współzałożyciel nowojorskiego Neo Innovation, specjalizującego się w produktach lean/agile. Autor “Lean UX: Applying Lean Principles to Improve User Experience” i nadchodzącej “Sense and Respond”.