Zdjęcie royalty free z Fotolia
W związku z tym powstaje coraz więcej sklepów internetowych stanowiących bezpośrednią odpowiedź na te właśnie potrzeby klientów.
Zobacz również
Nowoczesne sklepy internetowe zachęcają do zakupu atrakcyjną prezentacją produktu, intuicyjnością oraz stosunkowo prostym procesem sprzedaży, który krok po kroku prowadzi klienta aż do skutecznej finalizacji czyli zakupu.
Nie da się jednak nie zauważyć, że obecnie posiadanie samego sklepu internetowego, w którym możemy robić zakupy przy użyciu komputera nie jest już wystarczające. Klienci bowiem coraz częściej dokonują zakupów za pomocą telefonu lub tabletu czyli urządzeń mobilnych, które znacząco różnią się od siebie rozdzielczością. Niedostosowanie sklepu do ich wymogów technicznych może skutecznie zniechęcić klienta do zakupu i co z tym związane, zawęzić grono potencjalnych klientów.
Aby do tego nie dopuścić sklepy wykonywane są techniką Responsive Web Design (tzw. responsywność). W dosłownym tłumaczeniu sklepy responsywne są czułe/wrażliwe na rozdzielczość urządzeń na których są wyświetlane.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą zapewne zastanawiasz się, czy warto wydawać dodatkowe pieniądze na RWD?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Odpowiedź jest jednoznaczna – WARTO, a biorąc pod uwagę najnowsze badania dotyczące udziału urządzeń mobilnych w ruchu internetowym jest to absolutna KONIECZNOŚĆ.
Koszt sklepu internetowego jest stosunkowo niewielkim wydatkiem, biorąc pod uwagę ceny tradycyjnych lokali użytkowych, ich wyposażenia i zatrudnienia pracowników. Koszt wykonania sklepu RWD to dodatkowe 20-30% ceny sklepu internetowego, a bezsprzecznie pozwala dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów.
A to nie koniec korzyści wynikających z posiadania responsywnego sklepu internetowego.
Zakupy w “wolnej chwili”? Tak, poproszę!
Jeżeli sam jesteś konsumentem, który dokonuje zakupów przez Internet wiesz, że odpowiednią porą na zakupy w sieci są tzw. wolne chwile. Oczywiście różne badania dowodzą, że poszczególne pory dnia sprzyjają większej liczbie odwiedzin jednak prawda jest taka, że czas w którym wybierzemy się na “wirtualne zakupy” nie musi być tożsamy z tym w którym mamy akurat dostęp do komputera. Natomiast niemal na pewno będziemy mieli przy sobie telefon lub tablet, więc jeżeli twój sklep jest dostosowany do ich rozdzielczości, gratulujemy – z dużym prawdopodobieństwem właśnie zyskałeś nowych klientów.
Responsywność, a proces sprzedaży
Doświadczenie pokazuje, że sklepy RWD często są o wiele bardziej przejrzyste niż podstawowe wersje sklepów, ponieważ przewidują modyfikację layoutu wraz ze zmianą rozdzielczości urządzenia, na którym są wyświetlane. Duży nacisk położony jest na najistotniejsze elementy sklepu bez dodatkowych “ozdobników”, które przykuwają uwagę, gdy są wyświetlane na komputerze, czyniąc twój sklep atrakcyjnym pod względem wizualnym. Na odpowiednio mniejszych rozdzielczościach nie tylko jednak nie spełniają swojej funkcji, a mogą wręcz odwrócić uwagę klienta od tego co najważniejsze czyli zakupu.
Prezentacja produktu jako istota sprzedaży
RWD to nie tylko dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych, ale także komputerów o różnych rozdzielczościach. Należy zatem pamiętać, że sklep internetowy w dużej części bazuje na odpowiedniej prezentacji sprzedawanego produktu, a ta będzie zachęcająca, o ile będzie wyświetlała się prawidłowo na różnych urządzeniach. Dzięki RWD możesz mieć pewność, że zdjęcia produktów będą odpowiednio skalowane bez utraty na jakości. Niezależnie zatem od tego z jakiego komputera czy też urządzenia mobilnego korzysta twój potencjalny klient, twoje produkty będą wyświetlane w sposób równie atrakcyjny.
RWD wspiera działania pozycjonujące
Niewątpliwą korzyścią jest również fakt, że responsywne sklepy internetowe wykonane są z wykorzystaniem jednego kodu HTML i zachowaniem zawartości pod tym samym adresem URL na różnych urządzeniach. Dzięki temu algorytm wyszukiwarki może przypisać właściwości indeksowania do odpowiedniej treści i skumulować wszelkie przejawy popularności. Wszystko to prowadzi do zwiększenia efektów prowadzonych działań pozycjonujących, a wysokie miejsce sklepu w wyszukiwarkach jest niezastąpionym źródłem nowych klientów.
RWD, a social media
Jeżeli w ramach promocji swojego sklepu zainwestowałeś w działania promocyjne w social mediach, musisz pamiętać, że użytkownicy portali społecznościowych, takich jak m.in. Facebook, Instagram, Google+, korzystają z nich w dużej mierze właśnie przy użyciu urządzeń mobilnych. Zamieszczone w social mediach treści odsyłające do twojego sklepu powinny zatem prawidłowo wyświetlać się na tożsamych urządzeniach. Po kliknięciu w link, który nie wyświetla się prawidłowo, możesz mieć niemal 100% pewność, że użytkownik nie wróci do niego, korzystając z innego urządzenia, a ty – mówiąc wprost – straciłeś właśnie klienta.
Na zakończenie: cokolwiek robisz, rób to dobrze
Jeżeli zależy ci na wysokich wynikach sprzedaży internetowej, pamiętaj, aby zadbać o komfort użytkowania, a ten jest ściśle powiązany z możliwością dokonania zakupu niezależnie od posiadanego modelu komputera, telefonu czy tabletu. Taką swobodę wyboru daje właśnie responsywny sklep internetowy. Odpowiadając jeszcze raz na twoje pytanie […] wykonanie responsywnego sklepu internetowego to, w dzisiejszych czasach konieczność!
Grzegorz Lenkiewicz
Specjalista ds. Rozwoju Stron Internetowych w agencji One dot, specjalizującej się w digital marketingu.