Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Jak zamienić ruch w social mediach na realne zakupy? Poznaj wnioski z badania 23 tys. konsumentów.

DOŁĄCZ

Joanna Borowik, Karolina Zabrocka (IKM): Marketing w kulturze jest nie tylko potrzebny, ale wręcz niezbędny [WYWIAD]

Joanna Borowik, Karolina Zabrocka (IKM): Marketing w kulturze jest nie tylko potrzebny, ale wręcz niezbędny [WYWIAD]
Joanna Borowik – kierowniczka działu komunikacji i promocji Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, oraz Karolina Zabrocka – specjalistka ds. komunikacji w dziale komunikacji IKM opowiadają o kulisach 10. edycji konferencji „Marketing w kulturze”, która w marcu odbyła się w Teatrze Szekspirowskim. W jaki sposób wybierają prelegentów? Które trendy w marketingu kultury uważają za najważniejsze? Sprawdź!
O autorze
2 min czytania 2025-03-24

Czym kierowałyście się, wybierając prelegentów tegorocznej edycji konferencji?

Dobór prelegentów to wypadkowa kilku kwestii. Aktywnie rozwijamy się zawodowo, więc uczestniczymy w różnych branżowych wydarzeniach, konferencjach, szkoleniach. To tam wyłapujemy, kogo warto słuchać, kto efektywnie i atrakcyjnie przekazuje wiedzę. Dzięki corocznej ankiecie ewaluacyjnej słuchamy też naszych uczestników i ich potrzeb. Pytamy o to, jakie tematy powinny pojawić się w kolejnych edycjach. Pracując w marketingu kultury, same też wiemy, jakie wyzwania są w branży najpilniejsze i co realnie wesprze nas w codziennych zadaniach.

Jaki rodzaj treści okazał się najbardziej angażujące dla waszej publiczności? Czy możecie podzielić się przykładem contentu, który „zrobił furorę”?

Środowisko marketerów kultury, mimo ogólnopolskiego zasięgu, to ograniczona grupa osób, które dzięki wydarzeniu dość dobrze znają. Zauważamy więc, że najbardziej angażujące treści to te nawiązujące do wspólnych wspomnień i wzajemnych relacji. Popularnością cieszą się także te, które aktywizują odbiorców do pokazania swojej pracy, swoich pomysłów na marketing.

fot. Bogna Kociumbas-Kos

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Które trendy w marketingu kultury uważacie za najważniejsze w kontekście organizacji wydarzeń kulturalnych?

Wnikliwie przyglądamy się odwrotowi od social mediów jako podstawowych kanałów komunikacji. Miało to odzwierciedlenie w agendzie: niektóre tematy, które się w niej pojawiły, dotyczą ich alternatyw. Dużym trendem są też dziś partnerstwa międzysektorowe. Kultura szuka możliwości finansowania swoich działań, a biznes możliwości zaangażowania środków w wartościową merytorycznie działalność. Ten kierunek przemyciliśmy w panelu dyskusyjnym „Gdzie postawić kolejny roll-up? Czyli co mogę zrobić, żeby dostać od Was przelew. O współpracy kultury z biznesem”.

fot. Facebook

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie cele marketingowe postawiłyście sobie przed tegoroczną edycją konferencji?

Przed tegoroczną edycją konferencji naszym głównym celem marketingowym było utrzymanie i dalsze wzmacnianie rozpoznawalności „Marketingu w Kulturze”. Po 10 latach wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem i nie wymaga intensywnej promocji, dlatego skupiłyśmy się przede wszystkim na budowaniu zaangażowania i podtrzymywaniu relacji z odbiorcami.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy możecie zdradzić, jaki procent tegorocznego budżetu „Marketingu w Kulturze” był przeznaczony na działania marketingowe?

Było to około 10%.

Jakie wnioski wyciągnęłyście z tegorocznej edycji konferencji pod kątem działań marketingowych? Co planujecie zmienić lub ulepszyć w przyszłości?

Tegoroczna edycja konferencji pokazała nam, jak istotna jest elastyczność w działaniach marketingowych. Nawet najlepiej zaplanowana strategia może napotkać nieprzewidziane trudności – jak w przypadku awarii systemu podczas uruchomienia sprzedaży biletów. Kluczowe okazały się: szybkie reagowanie, komunikacja z odbiorcami oraz umiejętność obrócenia kryzysu w coś pozytywnego.

Jednocześnie utwierdziłyśmy się w przekonaniu, że „Marketing w Kulturze” to marka o silnej pozycji i dużym zaufaniu uczestników. Wiemy, jak ważna jest dla nich interakcja, dlatego w przyszłości chciałybyśmy jeszcze bardziej aktywizować odbiorców i stworzyć więcej przestrzeni na bezpośrednie rozmowy. Po każdej konferencji wysyłamy ankietę, z której wyciągamy wnioski ułatwiające nam poprawienie kolejnych edycji. Głos osób uczestniczących jest dla nas bardzo ważny.

fot. Bogna Kociumbas-Kos

Gdybyście mogły wprowadzić jedną fundamentalną zmianę w podejściu do marketingu kultury w Polsce, co by to było?

Przede wszystkim zależy nam na zwiększeniu świadomości tego, że marketing w kulturze jest nie tylko potrzebny, ale wręcz niezbędny – nie może być traktowany drugoplanowo. Kluczowe jest umiejętne selekcjonowanie wydarzeń i priorytetyzacja działań, ponieważ skuteczny marketing w kulturze musi być jakościowy i dobrze przemyślany. W natłoku codziennych zadań łatwo się pogubić, stracić zapał i motywację, dlatego tak ważne jest podejście strategiczne.

Co więcej, aby tworzyć wartościowy marketing, potrzebny jest zespół. Nie jedna osoba, która jednocześnie zajmuje się mediami społecznościowymi, stroną internetową, grafiką, informacjami prasowymi, a do tego jeszcze pozyskuje sponsorów i patronaty. Niestety, w wielu mniejszych instytucjach to wciąż standard – „zespoły” marketingowe liczą jedną, czasem dwie osoby. Dlatego chcemy, aby wzrosła w nich motywacja i wiara, że można działać skutecznie, nawet mimo ograniczonych zasobów.

Czasami kluczem do wszystkiego jest ograniczanie lub selekcja wydarzeń. Chcemy pokazać mniejszym instytucjom, że nie są same – my również mierzymy się z podobnymi wyzwaniami, a społeczność „Marketingu w Kulturze” to przestrzeń wsparcia i wymiany doświadczeń.

Fot. Karoliny: Alina Żemojdzin
Fot. Joanny: Jacek Klejment

PS Robert Zydel (muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel): Jako dziecko nie lubiłem czekolady [WYWIAD]