Joanna Świerkosz (Accor): Atmosfera, jaką udało nam się stworzyć w ramach ibis MUSIC, dowodzi, że muzyka naprawdę łączy ludzi

Joanna Świerkosz (Accor): Atmosfera, jaką udało nam się stworzyć w ramach ibis MUSIC, dowodzi, że muzyka naprawdę łączy ludzi
– Dzisiaj, aby jak najlepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów, należy dać im coś więcej – poza komfortowym standardem pokoi i zróżnicowanym menu restauracji – o branży hotelarskiej i obecnych trendach rozmawiamy z Joanną Świerkosz, VP marketing & guest experience Eastern Europe w Grupie Accor.
O autorze
4 min czytania 2019-07-05

Muzyka i hotele to nie jest oczywiste skojarzenie. Jaka jest geneza kampanii ibis MUSIC?

Może się wydawać nieoczywiste na pierwszy rzut oka, ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Muzyka to międzynarodowy język, który łączy i angażuje ludzi, sprzyja interakcjom, a także dostarcza niezapomnianych przeżyć i wrażeń – zwłaszcza ta, grana na żywo. Podobnie jest w przypadku podróży i pobytów w hotelach. Chcemy, aby one także przywoływały pozytywne skojarzenia, służyły budowaniu relacji i były niezapomnianym doświadczeniem. Na powiązanie tych dwóch obszarów wskazuje również najnowsze, międzynarodowe badanie* przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie marki ibis – 58% ankietowanych słucha muzyki w trakcie podróży, a 53% z przyjemnością odkrywa lokalnych artystów. Z kolei aż 84% respondentów wskazało, że muzyka to sposób budowania więzi i dzielenia się emocjami. Właśnie taka idea przyświeca kampanii ibis MUSIC. Dzięki tej inicjatywie wspieramy początkujących artystów z całego świata w rozwoju ich kariery, a naszym gościom zapewniamy unikalne doświadczenia, sprawiające, że hotel staje się dla nich czymś więcej niż tylko miejscem, w którym mogą się zatrzymać.

ibis MUSIC to jeden z przejawów zaangażowania muzyki jako jednego z kluczowych elementów marki. Skąd taki pomysł?

Rzeczywiście muzyka wpisała się trwale w strategię marki ibis, jako istotna część guest experience. Towarzyszy ona naszym gościom na co dzień, niemal na każdym kroku. W hotelach ibis regularnie organizowane są kameralne koncerty z muzyką graną na żywo przez miejscowych artystów – to wydarzenia otwarte nie tylko dla naszych gości, ale także miejscowych społeczności. Z przeprowadzonych badań wiemy, że tego typu działania są pożądane i z pewnością będziemy je kontynuować. Połowa ankietowanych woli słuchać muzyki na żywo niż tej odtwarzanej z nośników. Badania pokazują, że ponad 50% respondentów oczekuje, że pierwszym wydarzeniem w nowym hotelu będzie właśnie koncert, a 40% spodziewa się występów wschodzących i lokalnych artystów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania, mimo kameralnego charakteru eventów, ma globalny zasięg. Jak przebiega do tej pory i kiedy odbędzie się jej finał?

ibis MUSIC to seria 44 kameralnych koncertów organizowanych w hotelach ibis w 17 krajach na całym świecie. W Europie Wschodniej odbyły się one w Polsce (Warszawa i Kraków), Czechach (Praga), na Litwie (Wilno) i na Węgrzech (Budapeszt). W ramach wydarzeń w regionie wystąpiło w sumie dziesięciu artystów i muszę przyznać, że każdy z koncertów przerósł nasze oczekiwania. Co więcej, atmosfera, jaką udało się stworzyć, dowodzi, że muzyka naprawdę łączy ludzi! Tegoroczną przygodę z ibis MUSIC zakończymy w sierpniu podczas odbywającego się w Budapeszcie Sziget Festival 2019. Dziewięciu finalistów z całego świata zaprezentuje swoje umiejętności przed międzynarodowym jury na jednym z największych festiwali muzycznych w Europie. Spośród nich zostanie wybrany zwycięzca, na którego czeka między innymi współpraca z Sony Music UK’s 4th Floor Creative Group. Czy do tego grona artystów trafi ktoś z Polski? Trzymam mocno kciuki!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Muzyka jest zatem bez wątpienia jednym z filarów marki ibis. Czy hotele rzeczywiście muszą mieć dzisiaj silną markę? Czy wpływa ona na decyzje potencjalnych gości?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rynek hotelarski dynamicznie się zmienia, podobnie jak oczekiwania gości. Dzisiaj, aby jak najlepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów, należy dać im coś więcej – poza komfortowym standardem pokoi i zróżnicowanym menu restauracji. Na pierwszy plan wysuwa się nieustanne dostarczanie gościom doświadczeń, które na długo zapadną w pamięć i będą przywoływały przyjemne wspomnienia z pobytu w hotelu. Służyć temu ma cały wachlarz usług i ofert odpowiadających na indywidualne potrzeby. Guest experience czy customer experience to zjawiska, które są obecne nie tylko w branży hotelarskiej, ale w działaniach wielu marek z różnych segmentów. Mają za zadanie umacniać dany brand w świadomości odbiorców. Co więcej, w dobie Internetu oraz łatwości dostępu do informacji na temat wrażeń z pobytu w hotelu, którymi dzielą się i wymieniają goście, monitoring tego typu zachowań należy do obowiązków każdej z marek. Jest on bowiem nie tylko źródłem cennych, z punktu widzenia hotelu, informacji, ale pomaga również w dostosowywaniu i ulepszaniu standardów niemal w czasie rzeczywistym. Nowoczesne narzędzia w połączeniu z doświadczeniem i wysokimi kwalifikacjami zespołu hotelowego to gwarancja świadczenia najwyższej jakości usług. Zindywidualizowane podejście do gości sprawia, że chętnie do nas wracają, a także polecają nas – nie tylko w sieci, ale przede wszystkim – wśród swoich znajomych czy przyjaciół. Dzięki temu Accor pozostaje liderem rynku, który wyznacza trendy w branży i codziennie przyciąga do siebie rzesze zadowolonych gości.

Czołowa pozycja w branży to także ciągłe wyzwania. Jakie są największe wyzwania w budowie marki w segmencie ekonomicznym, do którego należy ibis?

Współczesny świat jest w ciągłym ruchu, dlatego każda marka hotelowa powinna nadążać za tym tempem, a także cały czas obserwować preferencje i wymagania gości, starając się na nie w miarę możliwości odpowiadać. A temu najlepiej sprzyjają badania satysfakcji. Cały czas rośnie i rozwija się konkurencja, której poczynania również warto śledzić. Nie można pozostawać w tyle.

W przypadku marki ibis koncentrujemy się na pojęciu gościnności, dzięki której hotele stają się otwartymi i tętniącymi życiem przestrzeniami, gdzie każdy może nie tylko skorzystać z noclegu, ale także spotkać nowych ludzi, cieszyć się muzyką na żywo, ofertą baru czy restauracji. Stworzenie miejsc, które będą zachęcały do interakcji pomiędzy podróżującymi, gośćmi a lokalnymi społecznościami jest czymś, co stawiamy sobie obecnie za cel marki ibis.

A jakie są najciekawsze trendy jeśli chodzi o branżę hotelarską w ogóle?

Hotele przestają być tylko miejscem, w którym rezerwuje się nocleg w trakcie planowania podróży. Coraz częściej stają się przestrzenią tętniącą życiem i zapraszającą gości z zewnątrz. To tendencja, którą można zaobserwować w branży w ostatnim czasie. Zmianę podejścia potwierdzają sami goście – zdaniem 80% z nich, nowoczesny hotel jest wyjątkowym miejscem spotkań, w którym wszyscy czują się mile widziani. Dlatego w podstawach nowej koncepcji marki ibis, chcemy skupiać się między innymi właśnie na tym aspekcie.

To, że branża hotelarska ulega nieustannym przeobrażeniom widać choćby w częściowym odchodzeniu od charakterystycznego symbolu – tradycyjnej recepcji. W hotelach ibis wprowadzamy możliwość mobilnego zameldowania – wszystko po to, aby jeszcze bardziej zmniejszyć dystans i usprawnić cały proces. Jak to wygląda w praktyce? Po przyjeździe goście są witani przez członków „ibis Smile Team”, z którymi dopełniają formalności związanych z zameldowaniem przy barze lub w wygodnym lobby, za pośrednictwem tabletu. Takie podejście sprawia, że obsługa hotelu może poświęcić więcej uwagi gościom, wejść z nimi w bezpośrednią interakcję, co przekłada się na ich pozytywne wrażenia z pobytu w hotelu. Warto pamiętać, że w czasach, gdy guest experience jest jednym z najważniejszych aspektów hotelarstwa, pozytywne wrażenie buduje się już od pierwszych sekund zetknięcia się z daną marką. Ten moment przesądza często o dalszym nastawieniu do niej. To trochę jak miłość od pierwszego wejrzenia! 🙂

*Badanie dla marki ibis przeprowadzone zostało przez Ipsos w 6 państwach (Francja, Zjednoczone Królestwo, Brazylia, Singapur, Niemcy oraz Australia), z uwzględnieniem reprezentatywnej próby populacji w każdym kraju.

O rozmówczyni:

Joanna Świerkosz
VP marketing & guest experience Eastern Europe w Grupie Accor