Kampania jubileuszowa Coca-Cola. Jak marka świętowała 50-lecie obecności w Polsce?

Kampania jubileuszowa Coca-Cola. Jak marka świętowała 50-lecie obecności w Polsce?
O autorze
4 min czytania 2022-10-18

5760 butelek w godzinę – taką sprzedaż Coca-Cola zanotowała 50 lat temu, gdy w Browarach Warszawskich ruszyła produkcja tego kultowego napoju. Dziś produkty z szerokiego portfolio marki dostępne są w niemal każdym sklepie czy restauracji w Polsce, a globalnie każdego dnia sięga po nie około 1,9 mld osób. Przy okazji 50-lecia obecności w Polsce, marka podsumowuje swoją historię na polskim rynku.

Od 19 lipca 1972 roku, kiedy zakapslowano pierwszą butelkę Coca-Cola w Browarach Warszawskich (wtedy były to Warszawskie Zakłady Piwowarskie), zmieniło się wiele – ale nie legendarny smak napoju. W pierwszym polskim biurze Coca-Cola w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, pracowało zaledwie 15 osób. Dziś, system firm składający się z Coca-Cola Poland Services i Coca-Cola Hellenic Bottling Company, zatrudnia blisko 1800 pracowników. Każdy etat w spółkach tej kultowej marki stwarza ponad 5 stanowisk w pokrewnych sektorach, co dziś daje razem niemal 10 tys. miejsc pracy. Znacznie urosło również portfolio firmy, która zgodnie z przyjętą strategią 24/7, oferuje konsumentom napoje na każdą okazję i porę dnia, a już 37 proc. z nich ma obniżoną lub zerową kaloryczność. Większość produktów sprzedawanych w kraju produkowana jest w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu – zakładach Coca-Cola HBC, które działają w Polsce już od 30 lat. Ich powstanie w latach 90. to początek bezpośredniej działalności inwestycyjnej systemu Coca-Cola na terenie Polski, która trwa nieprzerwanie do dziś. 

Kampania jubileuszowa 

Działania z okazji 50-lecia Coca-Cola w Polsce zostały podzielone na 3 etapy. Pierwszy skupiał się na idei bycia razem, nawiązując do wartości marki. Drugi to historia obecności Coca-Cola w Polsce i jej wpływu na polską gospodarkę, środowisko i społeczeństwo. W ostatniej fazie marka skupiła się na inwestycjach i planach na przyszłość. Kluczowymi odbiorcami przekazów byli konsumenci, pracownicy, partnerzy biznesowi, interesariusze oraz media. Kampania objęła marketing, PR, social media, eventy i niestandardowe aktywacje.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Artystyczny początek obchodów

Kampania 360 wystartowała w kwietniu, a działania obejmowały spoty radiowe, telewizyjne i kinowe, kampanię digitalową, OOH, w tym artystyczne murale w 5 miastach Polski, materiały POS oraz ogólnopolską loterię, która odniosła spektakularny sukces wśród konsumentów. W ramach kampanii prowadzone były również działania w mediach społecznościowych i współpraca z influencerami oraz aktywacja z McDonald’s, oferująca kupony na specjalne urodzinowe posiłki. 

Ponadto firmy systemu gościły na imprezie z okazji Dnia Niepodległości organizowanej przez AmCham – The Coca-Cola Company jako sponsor główny, Coca-Cola HBC Polska jako sponsor rzeczowy. Dla konsumentów zorganizowano natomiast specjalną edycję Restaurant Week – by wspólnie z Coca-Cola i bliskimi mogli świętować 50-tą rocznicę marki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W obszarze PR, komunikacja dotycząca 50-lecia rozpoczęła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, gdzie marka otrzymała tytuł „Inwestora bez granic”. Kolejnym punktem była premiera piosenki „Magia jest w nas” w wykonaniu Sary James – młodej artystki, a także reprezentantki Polski w Konkursie Piosenki Eurowizji Junior 2021. Utwór jest aranżacją legendarnego hitu z lat 90-tych, pierwszej polskiej piosenki stworzonej dla marki Coca-Cola w wykonaniu Kasi Kowalskiej, pt. „Chcę zatrzymać czas”. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

19 lipca – najważniejszy punkt obchodów jubileuszu

19 lipca tego roku w przestrzeni Browarów odbyły się artystyczne urodziny opowiadające historię marki w Polsce – słynne warszawskie schody zostały pokryte specjalną grafiką opowiadającą o kluczowych momentach obecności Coca-Cola w Polsce, pojawiły się także „Pokoje Smaku” – instalacja oddająca ducha minionych dekad oraz wystawa prezentująca kluczowe daty, fakty i archiwalne zdjęcia.

W miejscu tym odbyły się również dwa kluczowe wydarzenia jubileuszowe. Dzień rozpoczął się śniadaniem prasowym, podczas którego przedstawiciele The Coca-Cola Company i Coca-Cola HBC zaprezentowali najważniejsze wydarzenia z historii marki w Polsce oraz jej wpływ na polską gospodarkę, środowisko i społeczeństwo. Obecni na wydarzeniu dziennikarze mieli również okazję posłuchać ciekawostek o historii firmy i Warszawy w wykonaniu inicjatora projektu PoWarszawsku, który oprowadził ich po „Pokojach Smaku”. Po oficjalnej części śniadania prasowego odbyła się seria wywiadów z przedstawicielami systemu Coca-Cola oraz Kasią Kowalską, autorką pierwszego jubileuszowego utworu Coca-Cola.

W ciągu dnia odbyły się również pełne atrakcji spotkania dla pracowników w biurach systemu Coca-Cola w Warszawie, gdzie dyrektorzy generalni dziękowali im za pasję, zaangażowanie i wkład w rozwój firmy. Podobne wydarzenia odbyły się w zakładach produkcyjnych (w Staniątkach, Tyliczu i Radzyminie) i innych polskich biurach, a razem z zarządem podróżowały także „Pokoje Smaku”, dzięki czemu zespół systemu Coca-Cola także mógł poczuć atmosferę minionych dekad. 

Dzień zakończyła wieczorna impreza dla kluczowych partnerów i klientów, która – podobnie jak śniadanie prasowe – odbyła się w Browarach Warszawskich. Gwiazdą wieczoru była Kasia Kowalska, a główną atrakcją – pokaz barmański w wykonaniu Marka Posłusznego, trzykrotnego Mistrza Świata Barmanów IBA. 

Plany i inwestycja w przyszłość

W ramach ostatniej fazy kampanii, „Pokoje Smaku” pojawiły się w kompleksie Soundgarden, gdzie mieści się biuro Coca-Cola HBC, następnie w Karpaczu na Forum Ekonomicznym.

Podczas tego kluczowego dla polskiego biznesu wydarzenia marka przygotowała specjalną strefę jubileuszową, do której zaprosiła Młodych@Forum. Jako główny partner organizacji, firma stała się gospodarzem i uczestnikiem wielu ciekawych dyskusji z ekspertami różnych branż. Podczas Forum dyrektorzy generalni obu spółek wzięli udział także w panelach dyskusyjnych na temat gospodarki cyrkularnej oraz ordynacji podatkowej w kontekście stabilnego otoczenia dla przedsiębiorców. 

Kulminacyjnym punktem obchodów 50-lecia Coca-Cola w Polsce, było uroczyste otwarcie najnowszej inwestycji Coca-Cola HBC Polska – magazynu wysokiego składowania w Radzyminie, który rozszerza możliwości operacyjne i logistyczne największego w Europie Środkowo-Wschodniej zakładu firmy. Inwestycja o wartości ponad 61 mln złotych zamyka dekadę, w której system Coca-Cola zainwestował w Polsce 1,3 miliarda złotych. W uroczystym otwarciu uczestniczyli Paweł Szrot, Szef Gabinetu Prezydenta RP, Ambasador USA Mark Brzezinski oraz reprezentanci administracji rządowej i samorządowej, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz mediów. 

Coś więcej niż biznes

Coca-Cola zobowiązała się zostać firmą neutralną emisyjnie do 2040 roku i nieustannie szuka rozwiązań, które pozwolą osiągnąć ten cel. Tylko w ostatniej dekadzie zredukowała w Polsce emisję dwutlenku węgla o 44%. Obecnie 100% energii elektrycznej, którą kupuje Coca-Cola HBC pochodzi z odnawialnych źródeł, a dzięki odpowiedzialnemu podejściu do zarządzania zasobami wodnymi, lokalne zakłady firmy, w tym fabryka w Radzyminie, otrzymały złote certyfikaty AWS (Alliance for Water Stewardship), a zakład w Tyliczu, jako jedyny w Polsce, zyskał najwyższą, platynową ocenę. 

Coca-Cola, wspólnie z The Coca-Cola Foundation, regularnie angażuje się w projekty proekologiczne – rok 2022 upływa pod znakiem współpracy ze Stowarzyszeniem Czysta Polska i ogólnopolskiej akcji sprzątania lasów „Czyste Lasy”. Projekt ma na celu zainspirowanie pozytywnego ruchu sprzątania lasów w całym kraju, aby zwrócić uwagę na negatywne skutki zaśmiecania, edukację i zwiększenie poziomu recyklingu. Fundacja Coca-Cola przekazała na ten cel grant w wysokości 250 tys. dolarów Stowarzyszeniu Czysta Polska.

Firmy systemu Coca-Cola realizują także ważne programy społeczne, skupiające się w ostatnich latach na wsparciu młodych ludzi i kobiet w aktywizacji zawodowej oraz wejściu na rynek pracy. Według danych firmy z narzędzi programu #YouthEmpowered skorzystało 400 tys. osób. Z kolei w program „Sukces to ja” objął 700 tys. kobiet. 

Tekst: biuro prasowe systemu firm Coca-Cola/ System firm Coca-Cola