TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kantar „Media Reactions 2025”: Rośnie gotowość konsumentów do oglądania reklam [RAPORT]

Kantar Media Reactions 2025
Według firmy Kantar, gotowość konsumentów do oglądania reklam rośnie. Między innymi taki wniosek pochodzi z raportu „Media Reactions 2025”.
O autorze
2 min czytania 2025-09-23

W raporcie „Media Reactions 2025” uszeregowano platformy reklamowe według preferencji konsumentów i marketerów. Co ciekawe, nie było marki, która znalazłaby się w pierwszej piątce w obu tych grupach.

Raport jest dostępny do pobrania na stronie.

Najważniejsze wnioski

  • W rankingu konsumenckim dominują marki należące do Amazon. Na pierwszym miejscu znalazła się sama marka Amazon, na czwartym Twitch, a na piątym Prime Video. Dwie pozostałe marki w konsumenckiej pierwszej piątce to Snapchat (na drugim miejscu) i TikTok (na trzecim).

  • Reklamy Snapchata są postrzegane jako zabawne, a konsumenci uznają je za mniej inwazyjne niż w 2024 roku. Konsumenci chwalili reklamy TikToka za szczególną umiejętność przyciągania uwagi oraz walory rozrywkowe. Z kolei marki reklamowe preferowane przez marketerów to YouTube, Instagram, Google, Netflix oraz Spotify (ich ranking jest taki sam jak w 2024 roku).

  • Jedną z marek, której brakuje w obu rankingach, jest X. Łącznie 29% marketerów (w ujęciu netto) planuje zmniejszyć wydatki na reklamę na X w przyszłym roku, a prawie jeden na ośmiu pytanych specjalistów zamierza całkowicie wycofać stamtąd swoje inwestycje. Marketerzy już trzeci rok z rzędu zaklasyfikowali X na ostatnim miejscu pod względem zaufania wśród wszystkich globalnych marek w rankingu.

Plany inwestycyjne

W ramach przeprowadzonego badania firma Kantar zapytała marketerów o plany inwestycyjne na rok 2026 w różnych kanałach komunikacji reklamowej. 

  • 61% marketerów planuje w przyszłym roku zwiększyć swoje wydatki na treści influencerskie. Jest to zbieżne z przewidywanym wzrostem inwestycji w handel społecznościowy – 53% marketerów planuje zwiększyć wydatki na ten kanał.
  • Zwiększenie inwestycji w streaming TV planuje 54% marketerów, a 19% wskazało, że zwiększy wydatki na lokowanie produktów w telewizji i transmisjach wideo online. Ten wzrost odbędzie się równolegle do spadku wydatków na telewizję tradycyjną (linearną), w przypadku której zmniejszenie budżetu planuje 26% marketerów (w ujęciu netto).

Rośnie gotowość konsumentów do oglądania reklam

Po raz pierwszy w historii badania ponad połowa ankietowanych osób (57%) stwierdziła, że ogólnie jest otwarta na reklamę. Jest to skok w górę w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy takich osób było 47%.

Zaufanie konsumentów wciąż jednak się waha.

  • W porównaniu do 2024 roku nieco wzrosła liczba osób zaniepokojonych reklamami generowanymi przez sztuczną inteligencję: z 41% do 44%.
  • 57% konsumentów ma obawy przed fałszywymi reklamami tworzonymi przez generatywne AI (GenAI).
  • Jednocześnie, ogólne nastawienie do GenAI zmienia się w kierunku pozytywnym zarówno wśród konsumentów, jak i marketerów, przy czym więcej marketerów korzysta z tej technologii, aby podnieść wydajność swojej pracy (70%) aniżeli działać kreatywnie (53%).

Metodologia

Raport „Media Reactions 2025” powstał w oparciu o:

  • Badanie sondażowe z udziałem 21 300 konsumentów w wieku 16–65 lat, przeprowadzone na 30 rynkach w okresie od 8 maja do 5 sierpnia 2025 r. i obejmujące prawie 90% wydatków na media. Kraje objęte badaniem: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Bułgaria, Chile, Chiny, Ekwador, Filipiny, Holandia, Hongkong, Indie, Indonezja, Japonia, Kanada, Kolumbia, Malezja, Meksyk, Niemcy, Polska, Rumunia, Singapur, Republika Południowej Afryki, Stany Zjednoczone, Tajlandia, Turcja, Wietnam, Wielka Brytania, Włochy, Zjednoczone Królestwo Arabii Saudyjskiej (KSA). Na każdym rynku przebadano co najmniej 500 osób. 
  • Globalne badanie ankietowe zrealizowane wśród 974 dyrektorów zajmujących się marketingiem (reklamodawców, agencji, firm medialnych) w okresie od 4 kwietnia do 15 czerwca 2025 r. 

PS Kantar „Media Reactions 2024″: Marketerzy coraz częściej rezygnują z reklamy w serwisie X [RAPORT]