Z początkiem października br. weszły w życie przepisy wprowadzające system kaucyjny w Polsce. Cel jest prosty: skłonić konsumentów do zwracania opakowań plastikowych i szklanych do sklepów lub wrzucania ich do specjalnych automatów, a tym samym przyczynić się do lepszej selektywnej zbiórki surowców i ochrony środowiska naturalnego.
Zgodnie z przepisami, systemem kaucyjnym objęte zostały butelki o objętości do 3 litrów włącznie. Tymczasem Ustronianka wzbogaciła gamę produktów o wodę mineralną sprzedawaną w butelce o pojemności 3,001 l. Opakowanie to nie jest więc objęte kaucją, a produkt jest obecnie dostępny w sieci sklepów Kaufland Polska.
Zobacz również
Nie wiadomo, czy Ustronianka faktycznie miała na celu obejście nowych przepisów, czy jedynie zastosowała chwyt marketingowy, chcąc w ten sposób zyskać uwagę klientów. Jedno jest pewne: o sytuacji jest głośno, a zdjęcia gazetki reklamowej Kauflandu królują w social mediach.
Kaufland Polska wydaje oświadczenie [aktualizacja 3.10.2025 r.]
Sieć sklepów Kaufland Polska odniosła się do sprawy, przesyłając oświadczenie, którego treść publikujemy poniżej.
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
„Oświadczenie Kaufland Polska
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szanowni Państwo,
W związku z pojawieniem się w naszej gazetce promocyjnej oferty wody marki Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów, chcielibyśmy wyjaśnić wszystkim naszym Klientom oraz Partnerom zaistniałą sytuację.
Jednocześnie informujemy, że promocja nie zostanie zrealizowana, a wspomniany produkt został natychmiast wycofany ze sprzedaży i nie będzie dostępny w naszych sklepach.
Pragniemy jednoznacznie podkreślić, że naszym celem nigdy nie było i nie będzie obchodzenie systemu kaucyjnego. Pojawienie się tej oferty było błędem, a nie działaniem wynikającym z naszej strategii. Skala ewentualnej sprzedaży tego artykułu w porównaniu z naszym całym asortymentem napojów byłaby marginalna. Jeżeli jednak, choć w minimalnym stopniu mogłaby ona podważać słuszne i dobre rozwiązania proekologiczne, których elementem jest system kaucyjny, to byłaby sprzeczna z ideami, które przyświecają naszej sieci i są przez nas realizowane od początku obecności Kaufland w Polsce.
Ta sytuacja wymagała od nas zdecydowanej reakcji, a produkt niezwłocznie wycofaliśmy ze sprzedaży.
Kaufland od lat konsekwentnie wspiera działania proekologiczne i aktywnie uczestniczy w budowie polskiego systemu kaucyjnego, którego jesteśmy sojusznikiem i zwolennikiem. W tym systemie w pełni uczestniczymy, a od 1 października br. jesteśmy gotowi do zbiórki opakowań we wszystkich naszych 255 sklepach. Cała nasza inwestycja w rozwój potrzebnej infrastruktury wyniosła już ponad 235 milionów złotych.
Nasze przygotowanie do kompleksowego i docelowego wdrożenia systemu kaucyjnego jest bardzo zaawansowane, z minimalną potrzebą prowadzenia zbiórki manualnej, która ogranicza się do nielicznych sklepów naszej sieci. Jednym z unikalnych elementów naszego zaangażowania w recykling jest wprowadzenie zaawansowanego procesu prasowania odpadów zbieranych w sklepach. Dzięki temu rozwiązaniu materiał jest zagęszczany nawet 20-krotnie, co pozwala zaoszczędzić na transporcie i zminimalizować emisję CO2, unikając przewożenia powietrza. Zebrane w Polsce surowce są przekazywane wyłącznie do krajowych recyklerów.
Zrobimy wszystko, aby podobne błędy nie miały miejsca w przyszłości.
Z wyrazami szacunku,
Martin Piterák
Prezes Zarządu Kaufland Polska”