Skarga dotyczy reklamy piwa bezalkoholowego „Lech Free”. Skarżony klip opublikowano między innymi w mediach społecznościowych. Wideo składa się z kilku scen.
- W pierwszej scenie widzimy ludzi znajdujących się na terenie schroniska w górach. Scena skomentowana jest słowem „wyloguj” przy zamykaniu komputera. Na końcu tej sceny bohaterzy wznoszą piwo bezalkoholowe i uśmiechają się.
- W drugiej scenie widzimy kobietę i mężczyznę, którzy siedzą w patio/ogródku w upalany dzień i chłodzą się wiatrakiem. W scenie pada hasło „miej chill”. Z kolei w następnym ujęciu widoczne są dwie butelki piwa bezalkoholowego Lech Free w lodówce turystycznej.
- W trzeciej scenie widzimy kobietę, która jedzie na rowerze. Pojawia się komentarz – „zwolnij”. W uchwyt na ramie roweru jest wsunięta puszka Lecha free.
- Czwarta scena to z kolei sceneria wakacyjna. Ktoś wyjmuje piwo z morza, pada komentarz – „jedź na Hel”. Później mężczyzna, który pływał na desce wychodzi z wody i zmienia się perspektywa – kamera pokazuje stolik w barze na plaży, na którym stoi szklanka z piwem Lech i pojawia się narracja – „łap chwile”.
Dlaczego reklama „Łap chwile” narusza zasady etyki KER?
Zespół Orzekający stwierdził, że reklama narusza zasady etyki wyrażone w Kodeksie Etyki Reklamy.
Zobacz również
Jak podaje Zespół, należy wziąć pod uwagę odbiorcę reklamy, jakim jest przeciętny konsument. Taki odbiorca należy do niejednorodnej grupy, składającej się z osób w różnym wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania i doświadczeniu życiowym. Taki odbiorca prawdopodobnie nie jest specjalistą w dziedzinie marketingu czy branży piwnej i może być w sposób umiarkowany podatny na sugestię przekazów reklamowych.
Zespół Orzekający zwraca także uwagę na to, że aktorzy, którzy występują w reklamie to osoby młode. Wszystkie sceny w klipie związane są także ze spędzaniem czasu wolnego w okresie letnim (wakacyjnym). Dodatkowo, głos lektorki brzmi również jak młodzieńczy, a ponadto używa młodzieżowych sformułowań, np. miej chill. Może to w sposób szczególny oddziaływać na osoby młode.
Szczególnie narażone na skutki spożywania alkoholu są osoby uzależnione, wychodzące z uzależniania czy narażone bądź podatne na uzależnienie. Taka grupa odbiorców może być wrażliwa na przekazywane im w reklamie sugestie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Zespół Orzekający uważa, że niezależnie od tego, czy produkt jest alkoholowy czy bezalkoholowy – użycie oznaczenia napoju alkoholowego sprawia, że powinny zostać zachowane te same zasady, które dotyczą reklamy piwa alkoholowego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo, sceny zawarte w spocie mogą kojarzyć się przeciętnemu odbiorcy z relaksem lub wypoczynkiem. Dodatkowo, w umieszczonych w reklamie scenach, niepokojące jest zestawienie piwa z motywem poruszania się pojazdem (w tym przypadku rowerem) czy sportem (w tym przypadku z pływaniem na desce).
Pełne oświadczenie KER znajduje się na stronie.
Źródło: Rada Reklamy
Zdjęcie główne: mat. prasowe
PS Ponad 100 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych [WYWIAD]
Kto i w jaki sposób może walczyć z reklamami alkoholu w telewizji oraz digitalu? Czy przepisy dotyczące reklamowania alkoholu online powinny zostać zaostrzone? Między innymi na te pytania odpowiada dr n. społ. Marta Zin-Sędek, główna specjalistka w Dziale Badań, Monitorowania i Współpracy Międzynarodowej z KCPU. Sprawdź wywiad.
PS2 Znana aktorka usłyszała zarzut związany z promowaniem alkoholu w mediach społecznościowych
W lipcu br. znana aktorka Magdalena C. pojawiła się w kampanii alkoholu wysokoprocentowego. Sprawą zainteresował się aktywista Jan Śpiewak, który poinformował wówczas, że złoży zawiadomienie na prokuraturę. Jak podała PAP, aktorka usłyszała zarzuty.