Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęło kilka skarg na reklamę telewizyjną firmy Bayer, w której promowany był lek Aspirin Complex Zatoki. Bohaterami spotu byli: chory ojciec oraz jego córka, której bardzo zależało, aby pójść na koncert ulubionego zespołu. W pewnym momencie nastolatka krzyczy na swojego tatę, gdy ten komunikuje jej, że w takim stanie nie da rady zabrać jej na wydarzenie.
W efekcie ten decyduje się wziąć wspomniany lek i udać się z córką na koncert.
Zobacz również
Zdaniem pewnego skarżącego wspomniana reklama jest niestosowna i promuje agresywne zachowanie młodych osób. „Propagowanie (poprzez przekaz takiej formy reklamy) agresywnego zachowania dziecka, oraz pewnej manipulacji emocjami wobec rodzica, w trudnych czasach, gdzie walczymy z wszechobecną na ulicach czy też w Necie agresją, jest według mnie niewłaściwe i niewychowawcze”*.
W odpowiedzi na zarzuty wobec reklamy firma Bayer podkreśliła, że „scena z udziałem córki i ojca pokazuje jedynie wycinek z życia. Nastolatki mają w zwyczaju zachowywać się roszczeniowo, każdy rodzic ma takie doświadczenia, jest to wpisane w proces kształtowania się charakteru, nie oznacza to jednak, iż dziewczynka jest niedobra dla ojca. Bayer, jako podmiot niezwykle aktywny na rynku reklamowym w pełni uznaje percepcje reklamy wśród konsumentów odbiegające od zamysłu producenckiego. Niemniej jednak propagowanie agresywnych zachowań wśród nastolatków czy też utrwalanie egocentrycznych postaw nigdy nie było celem, działanie Bayer było zatem w dobrej wierze”.
Firma ponadto dodała, że emisja reklamy zakończyła się 15 grudnia 2019 roku i nie będzie już kontynuowana ze względu na zmianę koncepcji marketingowej.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Mimo to Zespół Orzekający KER oświadczył, że spot narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo „przedstawiona w reklamie scenka promuje nieodpowiedzialne wzorce zachowań”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
*pisownia oryginalna
PS
Główny Inspektorat Farmaceutyczny zakazał dalszej emisji reklamy Neosine Forte na wzmocnienie odporności. Zdaniem instytucji spot wprowadzał konsumentów w błąd, bo sugerował, że lek może być skuteczny w walce z koronawirusem.
PS2
W czerwcu 2019 roku Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama gum Orbit, w której chłopiec przypiera drugiego do muru i zwraca się do niego słowami „Dawaj kasę”, może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.
PS3
Zdaniem Zespołu Orzekającego KER reklama internetowa napoju Devil Energy Drink, przedstawiająca małego chłopca z rozchylonymi ustami i okraszona hasłem „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” naruszła dobre obyczaje i mgła wprowadzać dzieci oraz młodzież w błąd.