Kiedy warto zmienić nazwę firmy i jak to zrobić

Kiedy warto zmienić nazwę firmy i jak to zrobić
Najlepiej: nigdy. Tak radykalne posunięcie to w większości przypadków tworzenie wizerunku marki od nowa, praktycznie od zera. Dlatego lepiej od razu stworzyć taką nazwę, która jest wystarczająco plastyczna, aby w przyszłości można było zmieniać jej pozycjonowanie lub odbiór bez zmiany samej nazwy. Ale jeśli mamy to, co mamy, to zastanówmy się, jakie kryteria wskazują na to, że – nie ma rady; czas nazwę zmieniać.
O autorze
2 min czytania 2024-12-10

Zmiana nazwy firmy to największy kaliber rebrandingu: to coś więcej niż nowe logo, claim czy CI. Mówiąc o renamingu, mówimy o decyzji, która totalnie zmienia sposób, w jaki ludzie patrzą na Twoją markę. Kiedy warto się na to zdecydować i jak to rozsądnie przeprowadzić? Poniżej kilka dobrych podpowiedzi.

Czy to już czas na nową nazwę?

Są takie momenty, gdy sam czujesz, że stara nazwa już nie działa. Może po prostu widzisz, że nie trafia ona już do obecnych, albo nowych klientów, których planujesz pozyskać. Tak: twoja firma mogła się zmienić, a stara nazwa już do niej nie pasuje. Jeśli się rozwinąłeś, zmieniłeś ofertę lub asortyment, to nie da się ukryć – myląca, lub nieaktualna nazwa to główny i zwykle najczęstszy powód do przemyślenia jej zmiany.

Ale to nie jest jedyna silna motywacja renamingu. Są jeszcze trzy inne, bardzo merytoryczne i w przypadku każdej z można poważnie rozważyć zmianę nazwy.

  1. Nazwa budzi złe skojarzenia. Język ewoluuje i nawet jeśli kiedyś wszystko było ok, to teraz twoja nazwa może kojarzyć się z czymś, z czym kojarzony być nie chcesz. Podobnie jest w sytuacji, gdy
    marka przeżyła kryzys wizerunkowy, który trwale i mocno pogorszył jej ocenę.
  2. Nazwa blokuje rozwój firmy. Na przykład: trudno ją wymówić za granicą albo nie odzwierciedla twojej aktualnej oferty lub obecnego charakteru marki.
  3. Nazwę przejęła konkurencja. Albo skutecznie się pod nią podszyła i teraz klienci mylą Cię z inną firmą o podobnej nazwie.

Oczywiście, czasem zmiana nazwy wymuszona jest też kwestiami prawnymi, np. podczas podziału firmy, ale to już sytuacja, w której nie ma się wyboru i po prostu trzeba wdrożyć nową markę. Jeśli jednak nie stoisz w ten sposób pod ścianą, na spokojnie najpierw przemyśl powyższe punkty.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy nazwę można zmienić bez większego stresu?

Nie będziemy kłamać: raczej nie. Zmiana tak ważnego i delikatnego elementu wizerunku marki prawie zawsze niesie za sobą setki wątpliwości i przyspieszone bicie serca; przynajmniej w sytuacji, gdy jest to główna marka twojej firmy, a nie jedna z wielu nazw produktowych. Można jednak w miarę płynnie i sprawnie przejść przez sam proces renamingu nazwy, jeśli potraktuje się go tak, jak kolejny proces w firmie, odhaczając po kolei poniższą listę punkt po punkcie lub zlecając agencji namingowej, aby zrobiła to za Ciebie.

  1. Zastanów się, czego potrzebujesz. Jaka ma być nowa nazwa? Co ma mówić o Twojej firmie?
  2. Sprawdź rynek. Oceń, jakie nazwy ma silna wizerunkowo konkurencja, a jakie ta jej część, która radzi sobie nie najlepiej.
  3. Dbaj o prawo. Sprawdź, czy nikt już nie używa nowej nazwy i jeśli nie; zarejestruj ją jako znak towarowy.
  4. Poinformuj klientów. Zrób kampanię, która wytłumaczy im, dlaczego nowa nazwa to coś fajnego, albo jakie korzyści chcesz, aby podkreślała.
  5. Wprowadź zmiany. Uaktualnij logo, stronę internetową, materiały marketingowe. Trzy przykłady z życia wzięte

„Duże” przykłady, bo zmiany nazw zdarzają się też najlepszym i największym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Raider → Twix: lepsza, modniejsza i przede wszystkim bardziej charakterystyczna nazwa, która przy okazji sugeruje główną cechę produktu.
  • Andersen Consulting → Accenture: rozwój, nowocześniejszy sznyt nobliwej nazwy, budowa tożsamości budowa marki globalnej.
  • Brad’s Drink → Pepsi-Cola: odświeżenie, podążanie za trendami i podpięcie pod rywalizację z rosnącym w siłę konkurentem; liderem rynku.

Zmiana nazwy firmy jest jak nowy start. Jeśli zrobisz to z głową, możesz otworzyć drzwi do nowych możliwości, nowych kierunków rozwoju i przede wszystkim: do nowych klientów. Dlatego, czas na pytanie: czy Twoja nazwa wciąż sprzedaje, czy to już czas na coś nowego?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: XX

PS 3 błędy w strategii marketingowej B2B, które mogą osłabić Twój biznes